یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
نشر کتاب در سال 1401؛ کاغذ، انتخابات اتحادیه و...

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، درباره، نمایشگاه کتاب سی‌و‌سوم، اهمیت توجه به نوع کاغذ کتاب کودک، کتاب‌فروشی‌ و انتخابات اتحادیه به‌عنوان چهار موضوع محوری نشر در سال 1401 نوشت.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، فتح‌الله فروغی، رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان: «سال 1401 در حوزه نشر و کودک شاهد رویدادهای مختلفی بودیم که از میان آن‌ها به ذکر چهار نکته بسنده می‌کنم؛

نخست؛ سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از طی دوران کرونا و آسیب‌های وارد شده به کسب و کارها، برگزاری این نمایشگاه به صورت فیزیکی و همزمان مجازی، توانست در ابعاد اقتصادی و اجتماعی حوزه نشر موثر واقع شود، این تاثیر اجتماعی بیشتر از آنکه در ابعاد اقتصادی خودش را نشان دهد در جنبه اجتماعی بروز کرد؛ این نمایشگاه باعث شد ناشران پس از چند سال دوباره با مخاطبانشان روبه‌رو شوند، همچنین جامعه در یک حال و هوای فرهنگی تنفس داشته باشد و حال و هوای فرهنگی خوبی را تجربه کند. نمونه بارز آن را در سالن‌های بخش کودک و نوجوان شاهد بودیم که حضور خانواده‌ها در آن چشمگیر بود و از ویژگی‌های نمایشگاه 1401 قلمداد می‌شود. امیدوارم نمایشگاه سی و چهارم نیز شاهد حضور پررونق مراجعه کنندگان باشد.
 
دوم؛ موضوع دیگر یکی از چالش‌های فراروی صنعت نشر است که چند سالی می‌شود این صنعت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مسائلی مثل بحران کمبود، گرانی و نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در تهیه مواد مورد نیاز تولید کتاب از قبیل کاغذ، مقوا همچنین گران شدن هزینه‌های تولید کتاب مثل چاپ و صحافی. این بحران اگرچه برای تمام حوز‌ه‌های کتاب وجود دارد، اما برای کتاب کودک رنج‌آورتر است؛ دست‌اندرکاران این حوزه با مخاطبی کم سن و سال روبه‌رو است، کتاب کودک تنها از متن برخوردار نیست و کیفیت این محصول باید متفاوت‌تر باشد. اگر بتوان موضوع کاغذ مصرفی کتاب بزرگسال را از تولید داخل یا نوع کاغذ بالکی مرتفع کرد اما کتاب کودک به لحاظ تصویری و رنگی بودن آن نیازمند نوع کاغذ و مقوای ویژه است؛ بنابراین تا زمانی که تامین نیازها از داخل عملی نشود، تامین کاغذ با گرماژ بیش از 70 و گرم و تامین کاغذ و مقوای گلاسه را باید به‌عنوان موضوعی استراتژیک برای کتاب کودک قلمداد کرد.
 
سوم؛ نکته دیگری که ضروری است به آن اشاره شود، ویترین کتاب است. در یک نگاه اجمالی شاهد آن بودیم که طی سال‌های اخیر تعطیلی و تغییر کاربری کتابفروشی رو به افزایش بوده است. این اشکال ناشی از عدم کسب درآمد کتابفروشی است، یعنی بالاتر بودن هزینه‌ها نسبت به درآمد. برون‌رفت از این دغدغه فرهنگی و به حداقل رساندن یا توقف تعطیلی و تغییر کاربری کتابفروشی با رویکردهای توجه خریداران کتاب به سمت کتابفروشی‌ها میسر است؛ چیزی که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح سامانه خرید از کتابفروشی‌ها به آن توجه کرده است؛ اگرچه هنوز برای نتیجه‌گیری مثبت آن یا برطرف کردن کاستی‌های آن و افزایش نقاط قوت طرح به زمان لازم است. در اینجا لازم است به ضرورتی اشاره کنم و آن برخورداری کتابفروشان از حمایت‌های فرهنگی پیش‌بینی شده در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه است که کتابفروشان باید هرچه بیشتر و سریع‌تر از آن بهره‌مند شوند.
 
چهارم؛ و اما موضوع پایانی که به نوعی در ارتباط با موضوع قبلی است، تفکیک نهاد مدنی مربوط به حوزه تولید و فروش کتاب است. در روزهایی که موضوع انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مطرح بود، درکنار آن موضوع تفکیک اتحادیه ناشران از کتابفروشان به صورت دو اتحادیه مستقل مطرح شد. واقع امر این است که به دور از عملکردهای مدیریت اتحادیه که جای نقد دارد و باعث شد بحث و حدیث‌هایی مطرح شود باید اذعان کرد که این دو صنف دارای جنبه‌های مشترکی از منافع هستند اما ویژگی‌های این دو صنف از هم متمایزند و در صورت وجود شرایط لازم می‌توان به اتحادیه‌های جداگانه‌ای اندیشید. معتقدم ورود و تصمیم‌سازی در این زمینه نیازمند بحث‌های کارشناسی بیشتر است. در این میان ضروری است که ابعاد این موضوع برای هر دو صنف بیشتر مورد توجه قرار گیرد، پیشنهاد می‌شود برای این موضوع به‌عنوان یکی از موضوعات جدی صنف در نشست‌های کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب آتی برنامه‌ریزی شود تا نمایندگان هر دو حوزه در تبادل نظر و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های مختلف درباره مسائل تصمیم‌گیری شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها