دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۲
«بار باران» سعيد تشكري منتشر شد

سعيد تشكري كه چندي پيش رمان «پاريس، پاريس» را راهي بازار كتاب كرد، اين روزها رمان «بار باران» او در قفسه كتابفروشي‌ها جاي گرفته است. لحن ادبي خاص و شباهت نثر داستان به توصيفات نمايشنامه‌اي، از ويژگي‌‌هاي اين كتاب است كه از ز بان گوهرشاد بيگم، سازنده مسجد گوهرشاد روايت مي‌شود.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تشكري در رمان «بار باران» نيز مانند برخي ديگر از آثار داستاني‌اش از لحني ادبي خاص بهره گرفته است و توصيفات تصويري در اين كتاب، زبان داستاني او را به زبان نمايشنامه‌هايش نزديك كرده است.‌  

وي در اين اثر ضمن آنكه مستندات تاريخي را مد نظر داشته، زباني ساده را همراه با توصيفات و تشبيه موقعيت‌ها به كار برده است.
 
تشكري درباره اين كتاب گفت: در تاريخ شخصيتي به نام گوهرشاد بيگم داريم كه مسجد گوهرشاد را در مشهد ساخته. اين رمان در واقع نگاهي به يك دوره از تاريخ تيموريان در قالب يك رمان است و ضمن آنكه روايت آن يك بازشناسي تاريخي و يا جغرافيايي است، درباره تاريخ نيست؛ بلکه افشاگر بخش ناگفته و مدفون شده‌اي از تاريخ است كه در قالب يك شخصيت داستاني ارايه شده است. 

اين رمان اين‌گونه آغاز شده است: 

«اين مكتوب را نوشتم تا گوهرشاد بيگم كه مي‌داند، بخواند. و هم تو كه مي‌خواني‌اش ،و هم من كه نوشته‌ام و كاتبم!
سلام. سلام بر دل بايري كه اكنون، با نوشتن باز هم سبز شده است و همين كه تو مرا مي‌خواني. او خواسته است كه ما، براي يكديگر سبز شويم. و اميدوارم كه يادمان به ياد هم بماند، بانو گوهرشاد بيگم، ديرسالي از ايام جواني آغاز شد و ماند... ».

و قسمت ديگري از اين داستان:
 
«خداي رحمان تيمور، چگونه بر او رحم خواهد آورد؟ خداي قادر تيمور، چگونه تيمور را عذاب خواهد داد؟ تيمور سخت مي‌گريست و شاهرخ به سوي پدر رفت و او را در آغوش گرفت...». 

در بخشي ديگر از رمان «بار باران» نیز آمده است: 

«شاهرخ! تو كوچكترين فرزند من و عاقل‌ترين و رشيدترين آنان هستي. سفرمن به چين، ‌انتقام از كافران است...». 

«يك روايت»، «تدفين»، «گلاب‌گيران»،‌ «ولادت» و «بار باران» نام فصل‌هاي مختلف اين كتابند.

«بار باران»، نوشته سعيد تشكري، زمستان امسال(89)، به شمارگان 2200 نسخه از سوي انتشارات «كتاب نيستان» منتشر شد. اين كتاب 84 صفحه‌اي با قيمت 4000 تومان ارايه مي‌شود. 

«ولادت» نيز نام يكي از تاره‌ترين آثار داستاني تشكري است كه به احتمال زياد تا پایان امسال(89) از سوي انتشارات كتاب نيستان راهي بازار كتاب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط