شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
پارامتر های کنترل استارت استاپ درایو اینورتر پنتاکس

کنترل الکتروموتور در هنگام راه اندازی و توقف یکی از مهم ترین کارهای اینورتر می باشد. در این مقاله قصد داریم برای اینورتر پنتاکس سایت کالاصنعتی توضیح دهیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کنترل الکتروموتور در هنگام راه اندازی و توقف یکی از مهم ترین کارهای اینورتر می باشد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید الکتروموتور با شیب نرم استارت یا استاپ شود و یا اینکه موتور بلافاصله پس از زدن دکمه استاپ از حرکت بایستد، جزو پارامتر هایی است که در این مقاله قصد داریم برای اینورتر پنتاکس سایت کالاصنعتی توضیح دهیم.

"★" : نشان می دهد که مقدار پارامتر را نمی توان در زمانی که درایو صنعتی در وضعیت کار است اصلاح کرد.
"☆" : نشان می دهد که مقدار پارامتر را می توان زمانی که اینورتر در وضعیت توقف است تغییر داد.

پارامترهای کنترل راه اندازی / توقف: 00-P6.25



0 : راه اندازی مستقیم:
هنگامی که زمان تزریق ترمز DC صفر است، موتور با فرکانس راه اندازی استارت می شود.
هنگامی که زمان تزریق ترمز DC غیر صفر است، قبل از شروع راه اندازی جریان DC در موتور تزریق می شود. این کار برای کاربردهایی مناسب است که در زمان راه اندازی ممکن است موتور بخاطر اینرسی زیاد بار در جهت برعکس حرکت کند، مانند کاربرد جرثقیل یا آسانسور.

1 : راه اندازی با ردیابی سرعت چرخش موتور:

اینورتر در درجه اول سرعت و جهت چرخش موتور را محاسبه می کند و سپس با فرکانسی که موتور در حال چرخش است، راه اندازی شروع می شود. اینکار باعث راه اندازی بدون ضربه موتور می شود. مناسب برای کاربردهایی است که در آن به دلیل خاموش شدن برق بصورت گذرا به دلیل اینرسی چرخشی بالا، موتور همچنان به چرخش خود ادامه می دهد. مانند فن و خرید هواکش صنعتی درجه یک یا آسیاب های بزرگ. پارامترهای موتور (گروه P1) باید به درستی تنظیم شود.

2 : راه اندازی با پیش تحریک

این پارامتر فقط برای موتوهای القایی آسنکرون معتبر است و برای ایجاد میدان مغناطیسی قبل از استارت موتور استفاده می شود. برای تنظیم مقدار جریان پیش تحریک و زمان آن لطفا به پارامترهای P6.05 و P6.06 مراجعه کنید.
اگر زمان پیش تحریک 0 تنظیم شود، فرآیند پیش تحریک لغو خواهد شد و موتور با فرکانس راه اندازی استارت می شود. اگر زمان پیش تحریک 0 تنظیم نشده باشد، ابتدا پیش تحریک اولیه موتور انجام می شود و سپس شروع به راه اندازی می کند. به این ترتیب، عملکرد پاسخ دینامیکی موتور ارتقا می یابد.

3 - راه اندازی سریع SVC

این حالت فقط در حالت کنترل SVC (کنترل برداری) موتور القایی استفاده می شود. که می تواند زمان راه اندازی را کاهش دهد.


به منظور تکمیل روند ردیابی سرعت چرخش موتور در کوتاهترین زمان، می توان مد ردیابی سرعت چرخش موتور را انتخاب کرد:
  • 0 : ردیابی از بالا به پایین با فرکانس در زمان توقف، که معمولا در ابتدا انتخاب می شود.
    1 : ردیابی از پایین به بالا از فرکانس صفر، زمانی که اینورتر پس از مدت زمان طولانی خاموش شدن برق مجددا شروع به کار می کند.
    2 : ردیابی از بالا به پایین از فرکانس حداکثر به پایین ، که معمولا برای بارهای تولیدکننده برق استفاده می شود.
در حالت ردیابی سرعت چرخش موتور، برای انتخاب سرعت ردیابی استفاده می شود. مقدار بالاتر پارامتر ، سرعت ردیابی را سریع تر می کند، اما مقدار خیلی بالا ممکن است باعث ردیابی غیر قابل اطمینان شود.

برای اطمینان از گشتاورکافی در هنگام راه اندازی موتور، فرکانس راه اندازی مناسب باید تنظیم شود. علاوه بر این، برای تنظیم شار مغناطیسی لازم در هنگام راه اندازی موتور، فرکانس راه اندازی برای یک دوره معینی از زمان قبل از این که موتور شتاب بگیرد باید ثابت بماند.
فرکانس راه اندازی P6.03 توسط فرکانس حد پایین محدود نمی شود. اگر مقدار فرکانس مرجع (منبع فرکانس) پایین تر از فرکانس راه اندازی باشد، اینورتر نمی تواند موتور را راه اندازی نماید و در حالت آماده به کار می ماند.

در فرآیند تعویض مثبت و منفی، زمان نگهداری فرکانس راه اندازی کار نمی کند. زمان نگهداری فرکانس راه اندازی شامل زمان شتاب نیز نمی شود، ولی در زمان اجرای PLC ساده شامل می شود.
مثال 1 :
P0.03 = 0 یعنی منبع فرکانس "مرجع دیجیتال" است.
P0.08 = 2.00Hz به این معنی است که فرکانس تنظیم دیجیتال Hz 2.00 است.
P6.03 = 5.00Hz به این معنی است که فرکانس راه اندازی Hz 5.00 است.
P6.04 = 2.0s به معنای این است که زمان نگهداری فرکانس راه اندازی 2.0 ثانیه است.
در این حالت، اینورتر در حالت آماده به کار قرار خواهد گرفت و فرکانس خروجی آن 0 Hz خواهد بود.
مثال 2 :
P0.03 = 0 یعنی منبع فرکانس "مرجع دیجیتال" است.
P0.08 = 10.00Hz به معنی این که فرکانس تنظیم دیجیتال Hz 10.00 است.
P6.03 = 5.00Hz به معنی این که فرکانس راه اندازی Hz 5.00 است.
P6.04 = 2.0s به معنای این است که زمان استقرار فرکانس راه اندازی 2.0 ثانیه است.
در این مورد، اینورتر با 5.00 هرتز شتاب می گیرد و برای 2 ثانیه در این فرکانس باقی می ماند و سپس تا فرکانس تنظیم 10 هرتز سرعت می گیرد.



پیش تحریک برای ایجاد میدان مغناطیسی در موتور قبل از راه اندازی استفاده می شود که سرعت پاسخ دینامیکی موتور را بهبود می بخشد.
تزریق جریان ترمز DC فقط هنگام راه اندازی مستقیم فعال است. اینورتر ابتدا ترمز DC را با توجه به تنظیم جریان DC به موتور تزریق می کند که باعث می شود ترمز DC عمل کند. و پس از آن راه اندازی موتور انجام می شود.

اگر زمان ترمز DC روی 0 تنظیم شده باشد، اینورتر به طور مستقیم بدون ترمز DC موتور را راه اندازی می کند. جریان ترمز DC بزرگتر، نیروی ترمز بیشتری ایجاد می نماید.

اگر راه اندازی موتور روی مد راه اندازی پیش تحریک آسنکرون باشد، ابتدا میدان مغناطیسی را از طریق تنظیم جریان پیش تحریک ایجاد می کند، سپس بعد از زمان پیش تحریک شروع به راه اندازی می کند. اگر زمان قبل از تحریک 0 تنظیم شود، اینورتر به طور مستقیم بدون فرآیند پیش تحریک راه اندازی می کند.

جریان DC راه اندازی و جریان DC پیش تحریک درصد نسبی از جریان نامی موتور است.
برای انتخاب روش تغییر فرکانس موتور در هنگام شروع و توقف استفاده می شود.
0 : شتاب خطی ACC/DEC
فرکانس خروجی در طول یک خط مستقیم افزایش یا کاهش می یابد. اینورتر دارای 4 نوع شتاب ACC/DEC می باشد. می توانید زمان شتاب را از طریق ترمینال های ورودی دیجیتال چند منظوره انتخاب کنید.

1 : شتاب بر اساس منحنی S مد A
فرکانس خروجی در طول یک منحنی S شکل افزایش یا کاهش می یابد. منحنی S به طور کلی در کاربردهایی که در آن شروع و توقف موتور باید نسبتا ملایم باشد، مانند آسانسور و تسمه نقاله استفاده می شود. زمان شتاب با سرعت موتور سازگار است. پارامترهای P6.08 و P6.09 می تواند به ترتیب برای زمان شروع شتاب و اتمام شتاب بر روی منحنی سرعت S تنظیم شوند.
پارامترهای P6.08 و P6.09 می توانند به ترتیب نسبت زمان بین بخش اول وبخش پایانی منحنی S را تعریف نمایند. شتاب منحنی S منحصر به فرد است. این پارامترها باید طوری تنظیم شوند که با استاندارد P6.08 P6.09≤100.0% مطابقت داشته باشد.
t1 در شکل زیر پارامترتعیین شده توسط P6.08 است، در این دوره زمانی شیب متغیر فرکانس خروجی بزرگتر و بزرگتر می شود. T2 توسط پارامتر P6.09 تعریف شده است، در این دوره زمانی شیب تغییر فرکانس خروجی به صفر تغییر می کند. شیب متغیر فرکانس خروجی در زمان t1 و t2 ثابت می باشد.
لینک منبع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها