پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
کتاب «من زینب تو هستم» یک روایت خواهرانه از مادرم با برادرانش است

معصومه محمدی، نویسنده «من زینب تو هستم» در برنامه مثبت کتاب بیان کرد که زمان خلق کتاب سوژه را بسیار نزدیک به خود حس کرده و این اثر یک روایت خواهرانه از مادرش با برادرانش است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معصومه محمدی، نویسنده »من زینب تو هستم» در قسمت پنجم برنامه مثبت کتاب درباره چرایی نگارش این اثر توضیح داد: نوشتن کتاب «من زینب تو هستم» به علاقه شخصی من به دفاع مقدس و کتاب‌هایی حول محور آن برمی‌گردد. از ابتدا به کتاب و نویسندگی علاقه داشتم و ادبیات را دنبال می‌کردم اما این علاقه‌مندی تا آن‌جایی پیش رفت که احساس کردم باید در این زمینه کاری کنم و صرف علاقه‌داشتن کفایت نمی‌کند.
 
وی با بیان اینکه سوژه این اثر را  بسیار نزدیک به خود یافته است، افزود: کتاب «من زینب تو هستم» یک روایت خواهرانه از مادرم با برادرانش است. روایت بانویی که اسارت و شهادت برادرانش را دیده و در مرارت‌هایی که تجربه کرده‌، ایثار خاصی داشته‌است. مرارت‌هایی را روایت می‌کند که در اثر شهادت یک برادر و اسارت برادر دیگرش باعث شده تا آن شخص نتواند به زندگی قبلی‌ خود بازگردد و زینب‌وار پای عشق خواهر و برادری‌اش ایستاده است.
 
این نویسنده درباره روایت اسارت و شهادت دو برادر در این اثر توضیح داد: روایت شهادت و اسارت این دو برادر در ۲۵آبان ۱۳۶۱ در عملیات زین‌العابدین رقم خورده‌است. عملیات که آغاز می‌شود یکی از برادرها به‌علت آنکه تخریب‌چی بوده، زودتر جلو می‌رود و درجریان عملیات شهید می‌شود و صبح فردای عملیات، برادر دیگر توسط نیروهای عراقی به اسارت درمی‌آید. خانواده این دو برادر اطلاعی از وضعیت ایشان نداشته‌اند تا آنکه اسلام در زمان اسارت، نامه‌ای به خانواده می‌نویسد و از وضعیت خودش به آنها اطلاع می‌دهد. رزمنده‌های دیگر که برمی‌گردند راجع‌ به رستم (سعید) که تنها تیرخوردنش را دیده‌اند، اطلاع می‌دهند. همین مسئله باعث می‌شود تا خانواده امیدشان را از زنده‌بودن برادری که اسیر نشده‌بود برندارند و چشم به‌راهش باشند. درحالی‌که رستم (سعید) نامدار فرزانه اقدم به فیض شهادت نائل شده‌بود و به‌مدت ۱۳سال مفقودالاثر بود تا پیکرش در سال ۱۳۷۴ به صورت مبادله‌ای به میهن بازگشت.
 
احمدی درباره چگونگی روایت کتاب و پس‌زمینه نگارش آن نیز گفت: این کتاب از دوران کودکی مادرم، عالیه نامدار فرزانه اقدم، آغاز می‌شود و من سعی کردم تا مخاطب را با سیر تکامل این دو برادر از افرادی عادی و غیرمذهبی در جامعه به افرادی تاثیرگذار و مجاهد همراه کنم و ماجرای مفقودی دو برادر در یک عملیات، مرارت‌های مادر، خواهر و خانواده‌ شهید و زندگی این خانواده را به تصویر بکشم.
 
وی درباره‌ بازخورد مخاطبان این کتاب نیز توضیح داد: بعضی من را نمی‌شناختند و با شهید هم آشنایی نداشتند ولی وقتی کتاب را خوانده‌بودند در فضای مجازی با من ارتباط برقرار کردند و از تاثیر خوبی که کتاب بر زندگی‌شان داشته با من صحبت کردند. اگر قرار باشد هزارسال هم تلاش بکنم و حتی یک ‌نفر هم چنین حس خوبی را از اثر من دریافت کند، ارزشمند است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها