پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
حفظ وزانت علمی و رعایت ترتیب و تنظیم ویژگی کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» است

کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» برگرفته از درس‌های آیت‌الله سید‌حسن مرتضوی شاهرودی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، مراسم رونمایی کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» پنجشنبه ششم بهمن ماه با حضور علما، حوزویان و جمعی از مسئولان در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

این کتاب برگرفته از درس‌های آیت‌الله سید‌حسن مرتضوی شاهرودی از علمای برجسته مشهد در مدت بیش از 6سال در درس خارج فقه در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه خراسان است که به همت محققان «موسسه علمی پژوهشی کلامنا» پس از جمع‌آوری صوت دروس، پیاده‌سازی، استخراج مصادر و منابع، تحقیق و تکمیل مقدمه، فهرست‌ها و کتابنامه به زیور چاپ آراسته شده است و سید‌محسن مرتضوی و سید‌مسعود مرتضوی تهیه و تنظیم آن را برعهده داشته‌‌اند.

مدیر موسسه کلامنا و گردآورنده کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» در مراسم رونمایی این اثر، یکی از وظایف ذاتی حوزه‌های علمیه را تکریم مفاخر و بزرگان حوزه‌های علمیه دانست و گفت: موسسه کلامنا از سال ۹۷ با هدف تربیت نیروی انسانی و اساتید و پژوهشگران مشغول فعالیت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌مسعود مرتضوی، بیان کرد: بخش پژوهش این موسسه به احیای آثار بزرگان می‌پردازد و نخستین اثر این مجموعه گردآوری «شرح زیارت جامعه کبیره» برگرفته از دروس آیت‌الله سید‌حسن مرتضوی است و دعای مکارم اخلاق و شرح زیارت عاشورا نیز به زودی منتشرخواهد شد.

وی با بیان اینکه عشق و ارادت به حضرت امام هادی(ع)در شخصیت و روش آیت‌الله مرتضوی موج می‌زند،گفت: زیارت جامعه کبیره کهن‌ترین نسخه در کتاب «من لا یحضره الفقیه» است و تاکنون بیش از 80 شرح و 150 اثر به صورت غیرمستقیم به سخنان امام هادی(ع) پرداخته است.  

 مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در این مراسم به مضر بودن علم بدون تقوا و دانش بدون تهذیب  و همچنین نقش موثر زیارت در تربیت اعتقادی، عبادی، اجتماعی، سیاسی و... اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی خیاط ادامه داد: آیت الله سید‌حسن مرتضوی بسیار هوشمندانه طی 6 سال، سیاست درسی خود را به زیارت اختصاص داد و به شرح زیارت جامعه کبیره پرداخت.

وی به برخی از ویژگی‌های کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» آیت‌الله حسن مرتضوی اشاره کرد و گفت: این شرح، شرحی علمی به روش فقها نگاشته شده ودر عین مختصر بودن اما کامل است.

استاد حوزه علمیه قم، دیگر سخنران این مراسم به ویژگی‌های این زیارت اشاره کرد و گفت: در این زیارت وجوه کمالاتی ائمه اطهار(ع) بیان شده است و در سلام‌‍ های این زیارت، کمالات مربوط به ارتباط ائمه اطهار(ع) با حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و خداوند آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زارعی سبزواری گفت: علامه مجلسی نخستین شخصی است که شرح زیارت جامعه کبیره را نگاشته است و دو اثر ارزشمند و فاخر نیز در خصوص جامعه کبیره توسط آیت الله جوادی عاملی و آیت الله سید حسن مرتضوی نگاشته شده که هر کدام از امتیازات ویژه ای برخوردار است.

وی بیان روان در عین حفظ وزانت علمی مطالب، رعایت ترتیب و تنظیم مطالب و مباحث را برخی از ویژگی های اثر ارزشمند آیت‌الله سیدحسن مرتضوی در خصوص زیارت جامعه کبیره دانست.

به گزارش ایبنا؛ کتاب شرح زیارت جامعه کبیره، برگرفته از درس‌های آیت‌الله سید حسن مرتضوی شاهرودی از علمای برجسته مشهد در مدت بیش از 6سال در درس خارج فقه در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه خراسان است که به همت محققان «موسسه علمی پژوهشی کلامنا» پس از جمع‌آوری صوت دروس، پیاده‌سازی، استخراج مصادر و منابع، تحقیق و تکمیل مقدمه، فهرست‌ها و کتابنامه به زیور چاپ آراسته شده است و سید‌محسن مرتضوی و سید‌مسعود مرتضوی تهیه و تنظیم آن را برعهده داشته‌‌اند و انتشارات به‌نشر این اثر را در قطع وزیری با شمارگان هزار نسخه و 656 صفحه منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها