یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
روایتی از ناگفته‌های زندگی مفاخر ایران در مجموعه مستندهای «چونان سرو»

مصطفی رزاق‌کریمی گفت: در مجموعه مستند «چونان سرو» تلاش کردیم این مشاهیر فرهنگی را معرفی کرده و ناگفته‌هایی از زندگی، فعالیت و اثرگذاری اجتماعی آنان را در قالب فیلم مستند به مخاطبان خود ارائه بدهیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما؛ مجموعه مستند «چونان سرو» به تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی گروهی از مستندسازان جوان، پرتره‌هایی از چهره‌های شاخص فرهنگ و ادبیات ایران است که در این شبکه تولید و پخش می شود.

مصطفی رزاق‌ کریمی درباره سوژه این مجموعه 10 قسمتی توضیح داد و گفت: «چونان سرو»، مجموعه مستندهای پرتره‌ از چهره‌های شاخص فرهنگ و ادبیات کشورمان است. البته توجه من به این موضوع خاص به سال‌های گذشته برمی‌گردد، چرا که سال‌ها پیش مستندهای پرتره‌‌ای در اتریش و ایران ساخته‌ام.

او اضافه کرد: معتقدم که ما خیلی زود تاریخ را دفن و چهره‌های ماندگار کشورمان را فراموش می‌کنیم. به همین دلیل است که نسل جوان ما شناخت کمی از مفاخر فرهنگی کشورمان دارند. در مجموعه مستند «چونان سرو» تلاش کردیم این مشاهیر فرهنگی را معرفی کرده و ناگفته‌هایی از زندگی، فعالیت و اثرگذاری اجتماعی آنان را در قالب فیلم مستند به مخاطبان خود ارائه بدهیم.

رزاق کریمی با اشاره به طراحی ایده ساخت چنین مجموعه‌ای گفت: پیشنهاد ساخت مجموعه «چونان سرو» را خودم به شبکه مستند ارائه کردم، به نظرم ساخت چنین مجموعه هایی نیاز امروز سینمای ماست، چرا که باید بزرگان این کشور که در علم و فرهنگ شاخص بودند به عموم مردم و به ویژه نسل جوان معرفی شوند.

تهیه‌کننده مجموعه «چونان سرو» درباره سوژه‌های این مجموعه گفت: در این مجموعه، مستند پرتره‌هایی درباره چهره‌های ماندگار ایران مثل محمدعلی اسلامی ندوشن، محمد حسین شهریار، سید جعفر شهیدی، علامه قزوینی، محمد معین، نیما یوشیج، غلامحسین بنان، ملک الشعرای بهار، غلامحسین امیرخانی (هنرمند خوش‌نویس) و سیدمحمدحسین مبین ساخته شده است. این افراد کسانی‌اند که در حوزه‌های مختلف به کشورمان خدمت کردند. برای مثال سید محمد مبین پزشک، بنیانگذار آسایشگاه جذامیان بابا باغی و نیز از اهالی قلم است که به جهت فعالیت‌های گسترده برای درمان و ریشه‌کنی بیماری جذام در ایران، از وی به عنوان «پدر جذامیان ایران» یاد می‌کنند. البته در گذشته فروغ فرخزاد هم فیلم مستند «خانه سیاه» را درباره این شخصیت ساخته بود.

رزاق کریمی درباره همکاری خود با مستندسازان جوان در این مجموعه گفت: برایم بسیار مهم بود که در ساخت چنین اثری از مستندسازان جوان‌ دعوت به همکاری کنم و کارگردان‌هایی که در تولید این مجموعه مرا همراهی کردند قربانعلی طاهرفر، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، مریم طالبی انارکی و ...  هستند.

گفتنی است اولین قسمت این مجموعه یکشنبه  اول خردادماه 1401 ساعت 21 با پرتره ای از محمد علی اسلامی ندوشن ادیب، مترجم و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.  

در این مستند پرتره چهره هایی چون امیربانو کریمی چهره ماندگار زبان و ادب فارسی و استاد دانشگاه تهران، منصوره اتحادیه تاریخ نگار برجسته و استاد بازنشسته دانشگاه تهران و امیراسماعیل آذر ادیب و  مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درباره جایگاه و اهمیت «اسلامی ندوشن» در سپهر علمی و فرهنگی ایران و جهان سخن گفته اند.

تهیه‌کننده مستند های «چونان سرو» مصطفی رزاق کریمی ، کارگردان آن عطیه زارع آرندی و سعید وزیری نیز مجری طرح این مجموعه است. همچنین از دیگر عوامل آن می‌توان به صدرا صدوقی مشاور رسانه اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها