سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
حسینی راد: «سقاخانه» جنبش هنری است نه مکتب

عبدالمجید حسینی‌راد هنرمند، پژوهشگر و مدرس دانشگاه اعتقاد دارد که «سقاخانه» ویژگی‌های یک مکتب هنری را ندارد و فقط یک جنبش هنری است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، عبدالمجید حسینی‌راد، استاد دانشگاه، پژوهشگر و هنرمند نقاش به مناسبت برپایی نمایشگاه «مروری بر آثار جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران» گفت: نام این حرکت را نمی‌توان «مکتب سقاخانه» گذاشت؛ چرا که به اعتقاد من این حرکت ویژگی‌های یک جنبش را دارد و نه مکتب. 

وی افزود: جنبش سقاخانه به دلیل شرایط اجتماعی خاص آن دوره و توجهی که رژیم گذشته به بازنگری برخی از هنرهای قدیمی ایران داشت، شکل گرفت. تاسیس دانشگاه هنرهای تزیینی و همچنین شرایط اقتصادی خاص ایران نیز از دیگر زمینه‌های به وجود آمدن این جنبش است. 

حسینی راد همچنین به شکل‌گیری «بی‌ینال تهران» اشاره کرد و گفت: از سال 1337 نیاز به نوعی بازنگری در هنر آن روز ایران احساس می‌شد. بر‌این اساس «بی‌ینال تهران» به وجود آمد. این شرایط که به نحوی ادامه مسیر تحول نوگرایی در هنر ایران بود، از اواخر دوره پهلوی اول به وجود آمد و موجب شکل‌گیری جنبش و بازگشت به ویژگی‌های هنر ایران و اساس توجه به تحولات مدرنیسم در هنر ایران شد. 

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: نباید فراموش کنیم که جنبش فکری، نظری، سیاسی و اجتماعی ایران هم عوامل تاثیر گذار به این رویکرد به هنر ملی بوده‌اند. این نمایشگاه می‌تواند آثار بیشتری از این گرایش به هنر ملی را در برگیرد. 

در نمایشگاه «مروری برآثار جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران» 92 اثر نقاشی و حجمی از آثار هنرمندانی همچون ناصر اویسی، صادق تبریزی، ژازه تباتبایی، فرامرز پیلارام، منصورقندریز، مسعود عربشاهی، پرویزتناولی و حسین زنده‌رودی از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نمایش درآمده است. 

این نمایشگاه تا 21 آبان ماه همه روزه به جز روزهای جمعه و ایام تعطیل از ساعت 10  تا 18 برپا است. 

کتاب مجموعه آثار این نمایشگاه نیز به زودی از سوی موزه هنرهای معاصر تهران منتشر خواهد شد. 

عبدالمجید حسینی راد عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او داور و همچنین عضو هیات علمی دوسالانه هنرهای تجسمی جهان اسلام و همچنین جشنواره‌های هنرهای تجسمی فجر بوده است. 

تاکنون کتاب‌های تالیفی بسیاری با قلم حسینی راد منتشر شده است که از میان آن‌ها می‌توان به «منظر نقاشی معاصر»، «از باروک تا سوررئاليسم»، «يادنامه كمال‌الدين بهزاد» و «کتاب‌های درسی مبانی هنرهای تجسمی برای دانش آموزان هنرستان‌ها» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها