چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶
ميزان خريد كتاب در تاريخ معاونت فرهنگي بي‌سابقه است

صفارهرندي، وزير ارشاد در گردهمايي مديران كتابخانه‌هاي استان‌ها گفت: سال‌هاي اخير توجه ويژه‌اي به امر كتاب و كتابخواني شده، به گونه‌اي كه ما را در نقطه‌اي قرار داد كه آن را باعث مباهات مي‌دانيم. در عين حال هنوز فاصله ما با تراز مقبول كتابخواني زياد است و براي بهبود اين وضعيت بايد شتابان قدم برداريم.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، محمدحسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در گردهمايي مديران كتابخانه‌هاي استان‌ها در تهران افزود: متاثر مي‌شوم وقتي در سفرهاي استاني خود با كتابخانه‌اي شهرستاني روبه‌رو مي‌شوم كه تعداد كتاب هاي آن به 50 نسخه مي‌رسد.

وي گفت: جاي تاسف است، در حالي كه با احساس نياز يك كتابخانه در مسجد 500 نسخه به آنجا ارسال مي‌شود، سهم كتابخانه‌ عمومي شهرستان‌ها فقط 100 نسخه باشد. اين سيستم بايد با توجه به رويكردهاي جديد اصلاح شود.
 
وي افزود: از ابتداي سال جاري تاكنون 20 ميليارد تومان كتاب به قيمت پشت جلد از ناشران خريداري شده كه اين رقم در تاريخ معاونت فرهنگي بي‌سابقه بوده است. 

وي تاكيد كرد: با اينكه كميته خريد كتاب سنجيده و حساب‌شده عمل مي‌كند، بخش زيادي از اين كتاب‌ها تا چندي پيش به مساجد و مدارس ارسال مي‌شد و كمتر به كتابخانه‌هاي نهاد مي‌رفت. اين مساله در دو دوره گذشته ارسال كتاب، اصلاح شده است؛ به گونه‌اي كه نيمي از محموله‌هاي كتاب به كتابخانه‌ها مي‌رود. 

صفار هرندي ادامه داد: در سال‌هاي اخير توجه ويژه‌اي به امر كتاب و كتابخواني شده، به گونه‌اي كه ما را در نقطه‌اي قرار داد كه آن را باعث مباهات مي‌دانيم. در عين حال هنوز فاصله ما با تراز مقبول كتابخواني زياد است و براي بهبود اين وضعيت بايد شتابان قدم برداريم.
 
رييس هيات امناي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي تعداد كتابخانه‌هاي كشور را 1800 باب عنوان كرد و گفت: اين تعداد در مقايسه با گذشته قابل اعتناست. علاوه بر كتابخانه‌هاي عمومي، وجود كتابخانه‌هاي شخصي منازل، مساجد، مدارس و مراكز عالي در كتابخانه‌هايي كه زير پوشش نهادهاي ديگر اداره مي‌شوند، دسترسي مردم شهرها و روستاهاي بزرگ را به كتابخانه‌ها آسان كرده است. 

صفارهرندي افزود: در برخي شهرها، علايق ويژه منطقه‌اي مايه مسرت ماست، اينكه شهرستان كوچكي كه فاقد كتابخانه عمومي است، كتابخانه‌هاي مجهز شخصي دارد. 

وي تاكيد كرد: مساله فعلي ما تعداد كتابخانه نيست، چون خيران كتابخانه‌ساز، با ايجاد نهضت كتابخانه‌سازي، هر روز به تعداد كتابخانه‌هاي ما مي‌افزايند. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: يكي از مسايل اصلي كتاب است. در گذشته با اينكه تعداد توليد كتاب زياد بود، ولي به نسبت قابل قبولي براي كتابخانه‌ها خريداري نمي‌شد. از اين رو، سال آينده دنبال اجرايي كردن اختصاص يارانه نشر به امر خريد كتاب براي كتابخانه‌ها هستيم.
 
وي همچنين بر لزوم وجين كردن هرچه سريع‌تر كتاب‌هاي مستعمل تاكيد كرد و گفت: بايد كتاب‌هاي مستعمل از نظر ظاهر و محتوا جاي خود را به كتاب هاي با ارزش و تازه بدهد. 

صفارهرندي در ادامه از نبود قفسه‌اي براي آثار دفاع مقدس در بسياري از كتابخانه‌ها ابراز ناخرسندي كرد و گفت: در برخي از كتابخانه‌هاي شهرستاني، حتي يك نسخه كتاب دفاع مقدس وجود ندارد. گويي اراده‌اي در گذشته مانع ورود اين آثار به كتابخانه‌ها شده است و تعلل ما اين مشكل را پابرجا مي‌گذارد. تعجب من از كتابداري است كه اين خلاء را اعلام نمي كند. 

وي گفت: كتابخانه بايد انباشته از كتاب‌هاي با ارزشي باشد كه شور و نشاط و خوداتكايي را در جوانان فراهم كند.
 
رييس هيات امناي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور از مسوولان مركز نهاد كتابخانه‌ها، مديران كل استان‌ها و همه متوليان امر كتاب خواست تا زمينه را براي غناي كتاب‌هاي موجود در كتابخانه‌ها فراهم كنند.
 
وي در ادامه بر گسترش نهضت كتابخواني تاكيد و گفت: چه نيكوست به جاي آنكه كتابخانه عمومي، قرائتخانه باشد، كتابداران خواندن كتاب‌هاي مفيد را به مخاطبان توصيه كنند. 

وي اظهار داشت: تنوع دستگاه‌هاي فرهنگي نه تنها زحمت آفرين نيست بلكه پاسخگوي سلايق متنوع است. در جمهوري اسلامي همه نهادها يك هدف را با راه‌هاي مختلف دنبال مي‌كنند. 

صفارهرندي تصريح كرد: هر روز پيوستگي و نسبت ساير نهادها با فرهنگ بيشتر مي‌شود. اداره كل ارشاد استان هرمزگان با همكاري دانشگاه علوم پزشكي طرح احداث كتابخانه را در كنار خانه‌هاي بهداشت اجرا كرده است كه در اين راستا تا 6 ماه ديگر 110 كتابخانه از اين دست احداث مي‌شود.
 
وي ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تفاهم‌نامه‌اي امضا كرده است كه طرح احداث كتابخانه در كنار مراكز بهداشتي سراسر كشور عملي شود. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان تصريح كرد: بايد مسايل جزيي كه باعث تكدر و اختلاف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نهاد كتابخانه‌ها شده است، به زودي برطرف شود. 

آخرين گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي استان‌ها در سالجاري، امروز (چهارشنبه)در دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي در تهران آغاز شد و ظهر فردا به كار خود پايان مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط