یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷
انتشار چند کتاب در حوزه باستانشناسی و  جغرافیای تاریخی به قلم محموديان

حبیب‌الله محمودیان از تدوین چند جلد کتاب در حوزه‌های باستانشناسی، جغرافیای تاریخی و گردشگری خبر داد و گفت: این کتاب‌ها درباره دوران برنز در غرب ایران، فرهنگ و تمدن ایلام، راه‌ها و جاده‌های باستانی غرب ایران، گردشگری استان ایلام، همچنین جغرافیای تاریخی و شناخت خدمات جهانگردی است.-

حبیب‌الله محمودیان به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: دو عنوان کتاب با نام‌های «دوران طلایی برنز در بخش زاگرس غربی (با نگاه ویژه به استان ایلام)» و «فرهنگ و تمدن ایلام» را منتشر کرده‌ام و چند کتاب دیگر نیز در دست تدوین دارم که به‌زودی برای انتشار آماده خواهند شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام افزود: کتاب «فرهنگ و تمدن ایلام» نیز درباره 23 مکان باستانی این استان است و باستانشناسی، تحولات فرهنگی و تمدنی محدوده غرب ایران از پیش از تاریخ تا دوران جدید را بررسی می‌کند.

این پژوهشگر باستانشناس گفت: نگارش کتاب «راه‌ها و جاده‌های باستانی غرب ایران در دوران تاریخی» نیز رو به‌پایان است. این کتاب اشاره به راه‌های اصلی دوران باستان، جاده خاوران و جاده ابریشم، همچنین ایل‌راه‌های منشعب از جاده خاوران را بررسی می‌کند. جاده خاوران نیز مانند جاده ابریشم از کهن‌ترین مسیرهای تجاری به‌شمار می‌رفته است که از مصر به بین‌النهرین و از آن‌جا به بغداد، قصرشیرین، همدان و حاشیه جنوبی البرز و سپس به آسیای میانه راه داشته است. در این کتاب به مکان‌های باستانی و مراکز استقرار جمعیت در آن دوران نیز پرداخته شده است.

وی توضیح داد: مجموعه کتاب‌های «جغرافیای تاریخی و گردشگری شهرستان‌های استان ایلام» که نتیجه پژوهشی دو ساله به‌شمار می‌آید نیز در 9 جلد گردآوری شده و هرکدام از آن‌ها به یکی از شهرستان‌های این استان پرداخته است. زیر عنوان هر کتاب «ایلام»، «ایوان»، «آبدانان»، «دره‌شهر»، «دهلران»، «ملک‌شاهی»، «مهران»، «کرداول» و «سیروان» نام دارند که شامل جغرافیای تاریخی، بقعه‌های متبرک، مکان‌های باستانی و جاذبه‌های گردشگری هر شهرستان را دربردارد.
 
محمودیان در پایان از انتشار دو کتاب دیگر در حوزه گردشگری نیز خبر داد و افزود: کتاب‌ «جغرافیای گردشگری» و «شناخت خدمات جهانگردی» نیز پیش از این منتشر شده‌اند.

حبیب‌الله محمودیان، متولد 1329 در ایلام و دارای دکترای باستانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام است. وی تاکنون 21 عنوان کتاب تالیف کرده و پژوهشگر برتر دانشگاه‌های آزاد اسلامی در حوزه‌های باستانشناسی، تاریخ و جغرافیای تاریخی در سال 90 به‌شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها