سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵
اشعري: موضوع كتاب‌ها تكراري است

مشاورفرهنگي شهردار تهران و رييس هيات مديره نشر شهر، مي گويد: "با توجه به اين كه مقام معظم رهبري از همه دستگاه‌ها خواستند كارهاي جديد و فراگيري شروع كنند، مي‌توان دريافت روش‌هاي ما به‌ قدري كه مي‌بايست مفيد نبوده‌اند." به اعتقاد وي، تكراري بودن محتوا و موضوع كتاب‌ها موجب كاهش اقبال مردم به كتاب شده است./

علي‌اكبر اشعري، رئيس سابق كتاب‌انه ملي ايران كه اين‌ روزها مشغول فعاليت در مراحل نسبتا پاياني باغ كتاب تهران است،به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نظير آموزش پرورش، صدا و سيما، شهرداري‌ها و همه آن‌‌هايي كه به نوعي به كتاب ربط دارند، بايد دنبال روش‌هاي مفيدي براي ادامه‌ كار باشند.

به عقيده اشعري، بسياري از مردم هنگام خريد كتاب، به علت كم اطلاعي درباره نيازشان، تنها به «نام كتاب» بسنده مي‌كنند و تكراري بودن محتواي كتاب‌ها و متحول‌كننده نبودن آثار، موجب كاهش اقبال مردم به كتاب شده است.

اشعري توضيح داد كه قرار است در باغ كتاب اين مشكل به نوعي مرتفع شود. به گفته وي، در باغ كتاب تهران سالن‌هايي وجود دارند كه هر يك به يك موضوع اختصاص يافته‌ اند. افرادي كه به عنوان كتاب‌دار هر بخش انتخاب مي‌شوند نيز همگي متخصص و خبره‌اند، به گونه‌اي كه مي‌توانند با توجه به موضوع مورد دلخواه متقاضيان، بهترين كتاب‌هاي منتشر شده را در اختيار آنان قرار دهند. همچنين در انتخاب و شركت دادن كتاب‌ها در فضاي فرهنگي باغ نيز تلاش مسوولان بر پررنگ كردن آثار فاخر است و كتاب‌هايي به باغ راه خواهند يافت كه از لحاظ محتوايي، به غلط‌هاي ترجمه‌اي،‌ سرقت ادبي، بي‌بند و باري در تأليف و... مبتلا نباشند.

به گفته وي، هر بخش تخصصي باغ كتاب، يك هيات علمي ويژه دارد كه وظيفه آن، رصد منابع فاخر در موضوع هاي گوناگون است. همچنين قرار است كه هر فصل بهترين كتاب‌هاي هر حوزه معرفي شوند. 

اشعري اظهار كرد: اگر ناشران پركار و پرتأليف، كتاب‌دار متخصص استخدام كنند و ناشران كم كار نيز در ترجمه و تأليف و توليد كتاب از مشورت ناشران فعال‌ بهره ببرند، ترجمه‌ها و موضوع هاي تكراري كم مي‌شوند و اين امر موجب افزايش اقبال مردم به كتاب خواهد شد.

وي در پايان اين نويد را به دوستداران كتاب داد كه در باغ كتاب، اصل كتاب‌ به دست مخاطبان خواهد رسيد و با تلاش گروه‌هاي متخصص تا حد ممكن از ورود كپي‌ها و سرقت‌ هاي ادبي و ترجمه‌هاي غلط و... جلوگيري خواهد شد. همچنين كتاب‌هايي در باغ حضور خواهند يافت كه علاوه بر محتوا، داراي استانداردهاي درست و لازم براي يك كتاب، مانند فهرست، پانوشت و نمايه و...  باشند.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتابداران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط