سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
در دوران کرونا برخی کتابفروشان مسافرکشی و ویزیتوری می‌کردند!

دبیر اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد اذعان کرد: در ایام کرونا بیش از ۳۰ درصد کتابفروشان به شغل‌های دوم از جمله مسافرکشی و ویزیتوری پخش مواد غذایی روی آورده بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی هرچند هفته کتاب و کتابخوانی بر اساس برگ‌های تقویم به پایان رسیده است؛ اما دغدغه‌ها، آسیب‌ها و مشکلات حوزه کتاب در کلان‌شهر مشهد همیشه قابل پیگیری و بررسی است. به همین بهانه میزگردی با حضور رئیس و اعضای اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد ترتیب دادیم که در این نشست مباحثی از جمله موضوع عرضه کتاب‎‌های آموزشی، قانون معافیت‌های مالی کتابفروشان، کرونا و فعالیت‌های فرهنگی کتابفروشی‌ها مطرح شد.
 
جواد عباسیان، رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در این نشست با اشاره به اینکه صنف ما وابسته به مدارس و دانشگاه‌هاست و وقتی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل باشد، صنف ما هم تعطیل‌اند، گفت: با شیوع کرونا حداقل ۲۵ درصد ریزش صنف کتابفروش داشتیم که تعطیل کردند.
 
وی با بیان اینکه به دلیل مسائل اقتصادی، هم‌زمان با بازگشایی نسبی مدارس، فروشندگان لوازم‌التحریر، توان تامین جنس را نداشتند، لذا قیمت‌ها بالا رفت، بیان کرد: تمام تلاش ما در اتحادیه بخشودگی کامل مالیات بود که با وجود تلاش‌ها‌ی بسیار محقق نشد.
 
آموزش و پرورش وارد فاز اقتصادی شده است
رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد ادامه داد: در دو سال گذشته فروش کتب درسی از طریق کتابفروشی‌ها انجام می‌شد، اما اکنون آموزش و پرورش بر خلاف رسالت اصلی خودش وارد بعد اقتصادی شده و تلاش‌های ما در این زمینه بی‌نتیجه مانده است.
 
عباسیان در خصوص حق صنف کتابفروشان در حوزه توزیع کتب درسی گفت: آموزش و پرورش علاوه بر توزیع کتب درسی در دیگر امور نظیر فروش لباس فرم و لوازم التحریر هم وارد شده است.
 
وی همچنین با انتقاد از اعمال سلیقه‌ای قانون، اظهار کرد: طبق قانون (بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم) کتابفروشان معاف از مالیات هستند، ولی حتی مالیات بر درآمد را هم حذف نکردند، فقط ۷۰ درصد کتابفروشان معاف شدند و ۳۰ درصد به دلائلی از جمله فروش لوازم التحریر باید مالیات بپردازند.

 
عباسیان در خصوص بحث وام مشاغل نیز ادامه داد: وام به تمام صنوف تعلق می‌گرفت، ولی برای صنف ما شرایط خوبی نداشت به طوری‌که مبلغ وام آنقدر پایین بود که کسی رغبت بر گرفتن وام نداشت، زیرا با کل مبلغی که از وام می‌گرفتند، فقط می‌توانستند سه جعبه خودکار بگیرند!
 
کتابفروشان کمترین تخلف را از موارد مربوط به پروتکل‌های بهداشتی کرونا داشتند
وی افزود: با پیگیری‌های اتحادیه، فرودین ۹۹ با وجود قرمزبودن شرایط کرونایی، کتابفروشان باز بودند، چون کتاب یک محصول بازدارنده بود و باعث می‌شود مردم در خانه بنشینند و مطالعه کنند.
 
رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد تصریح کرد: در این دو سال با همکاری اداره بهداشت به جهت رعایت شیوه نامه بهداشتی بازدید‌های مستمر از کتابفروشان داشتیم و با همکاری صورت گرفته از جمله اصنافی بودیم که کمترین تخلف را در موارد بهداشتی داشتیم.
 
از طرف آموزش و پرورش تهدید به شکایت شدیم!
علی روان، دبیر اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد هم در این نشست، گفت: قشر کتابفروشان، بیشتر از دیگر اصناف تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و مهمترین ضربه‌ای که به این قشر وارد شد، نحوه توزیع کتاب درسی توسط آموزش و پرورش بود.
 
وی با بیان اینکه کتب درسی در سال‌های قبل، از طریق کتابفروشی‌ها توزیع می‌شد و مردم به بهانه کتاب، لوازم‌التحریر هم خرید می‌کردند، اظهار کرد: الان دو سال است که آموزش و پرورش منافع مالی این حوزه را تحت اختیار خودش قرار داده است که باعث بروز مشکلات بسیاری شده است از جمله اینکه مراجعه به کتابفروشی‌ها کم شده‌ است و کتب درسی از طریق مدارس تامین می‌شود.

دبیر اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد با بیان اینکه سود حاصل از توزیع کتب درسی درآمدی بود که در قشر خاصی از جامعه توزیع می‌شد، اما الان در نهاد خاصی توزیع می‌شود، گفت: آموزش و پرورش نهادی دولتی است و وظیفه آن چیزی جز تعلیم و تربیت نیست و نباید در حوزه اقتصادی ورود کند.

 
وی یا بیان اینکه پس از مصاحبه با چند خبرگزاری در این خصوص از دایره حقوقی آموزش و پرورش ما را تهدید به شکایت هم کردند، تصریح کرد: حتی بسیاری از مدارس به دلیل منافع مالی پکیج‌های بسته‌بندی لوازم‌التحریر را به فروش می‌رساندند و یا بسیاری از مدارس و مهد کودک‌ها مسیر‌هایی از قبل تعیین شده برای خرید لوازم التحریر دارند.
 
روان با اشاره به اینکه ما در این حوزه به عنوان اتحادیه نمی‌توانیم کار اجرایی قوی و بازدارنده‌ای داشته باشیم، بیان کرد: در این زمینه فقط توانستیم پیگیری کنیم از جمله با اتاق اصناف، اتاق اصناف ایران، جلسات مکرر با نمایندگان مجلس و رئیس مجلس، دفتر مقام معظم رهبری و دیوان عدالت اداری که همه قول پیگیری دادند، ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم.
 
صنف کتابفروش در کرونا از همه اصناف بیشتر آسیب دید
دبیر اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در بخشی دیگری از این نشست تصریح کرد: قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان گاهی اجرا می‌شود و گاهی اجرا نمی‌شود؛ آن قِسم از کتابفروشانی که صددرصدی فروش کتاب دارند از پرداخت مالیات معاف‌اند، اما کتابفروشانی که قسمتی از مغازه خود را به لوازم‌التحریر اختصاص دهند، باید مالیات بپردازند.
 
روان البته تاکید کرد: موافقت شورای شهر را برای معافیت عوارض کسب و پیشه از جمله کتابفروشان به دست آوردیم که با این طرح از تخفیفی در برق مصرفی هم برخوردار می‌شوند.
 
وی همچنین با بیان اینکه اقدامات فرهنگی مانند همایش، کلاس‌های آموزشی و.. را اتحادیه‌ها نمی‌توانند انجام دهند و برای این امور باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته شود، گفت: در کمیسیون آموزش بررسی کردیم جهت ارتقای سطح علمی و بازاریابی و به‌روز‌کردن کتابفروشی‌ها از مشاوران متخصص مخصوصا افرادی‌ که در حوزه روابط عمومی صاحب نظر هستند، دعوت کنیم تا سطح کاری و فرهنگی این صنف را ارتقا دهیم.

دبیر اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد با اعلام اینکه در بازار لوازم‌التحریر ۷۰ درصد افت فروش داشتیم، معتقد است این صنف در دوران کرونا بیشتر از همه اصناف آسیب دید چون مستقیما با تعطیلی‌های مدارس و آموزشگاه‌ها در ارتباط هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه اعطای وام بالا و معافیت مالیات بر درآمد و ...، وعده‌هایی بود که عملیاتی نشد، اضافه کرد: در ایام کرونا بیش از ۳۰ درصد کتابفروشان به شغل‌های دوم از جمله مسافرکشی و ویزیتوری پخش مواد غذایی روی آورده بودند!
 
مردم انتظار تخفیف‌های نجومی را از کتابفروشان دارند!
احمد یزدان‌جو نماینده اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد هم در این میزگرد عنوان کرد: معضل بزرگ در کتابفروشی‌ها در حال حاضر، کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه کتابفروشی‌هاست؛ گرانی کتاب و بالا بودن تورم باعث شده قدرت خرید کتابفروش‌ها برای تهیه اجناس پایین بیاید.

 
وی با بیان اینکه چون کتاب قیمت مصوبی ندارد، ناشرانی ورود پیدا کردند که کتاب را با قیمت بالا چاپ می‌کنند و در فضای مجازی و یا نمایشگاه‌های گذری با تخفیف‌های ۵۰ تا ۶۰ درصد عرضه می‌کنند و هیچگونه نظارتی وجود ندارد، افزود: این مسئله باعث شده یک دیدگاه نامناسب و توقعی بیش از حد از کتابفروشان به وجود آید و مردم انتظار دارند تخفیف‌های نجومی از کتابفروشان بگیرند.

یزدان‌جو با بیان اینکه کار فرهنگی نیاز به حمایت دارد؛ در شعار همه خوب حرف می‌زنند، اما عمل نمی‌کنند، گفت: کتاب نیاز به تبلیغات دارد؛ به عنوان نمونه یکی از بازیگران در برنامه یک تلویزیونی از کتابی صحبت کرد که پس از آن فروش آن کتاب بسیار زیاد شد؛ شهرداری و صدا و سیما می‌توانند تبلیغات خوبی در حوزه کتاب و فرهنگسازی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها