شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
انتشار آخرین رمان یوسا به زبان انگلیسی / بررسی حوادث سیاسی گواتمالا

ماریو بارگاس یوسا نویسنده 85ساله اهل کشور پرو به عنوان یکی از مشاهیر ادبی ادبیات آمریکای لاتین و برنده جایزه نوبل ادبیات در آخرین رمان خود به حوادث و تحولات سیاسی این منطقه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ان پی ار، ماریو بارگاس یوسا نویسنده 85ساله اهل کشور پرو به عنوان یکی از مشاهیر ادبی ادبیات آمریکای لاتین و برنده جایزه نوبل ادبیات در آخرین رمان خود به حوادث و تحولات سیاسی این منطقه پرداخته است. یوسا که اولین بار در در سال‌های 1960 به دنیای ادبیات آمریکای لاتین معرفی شد، در آخرین رمان خود با عنوان «روزگار سخت» به تحولات سیاسی دهه 50 میلادی در کشور گواتمالا پرداخته است.

نسخه اسپانیایی این کتاب در سال 2019 منتشر شد و حالا نسخه انگلیسی رمان «روزگار سخت» با ترجمه «آدریان ناتان وست» چند روزی است که وارد بازار کتاب آمریکا شده است و در واقع یک داستان تاریخی مربوط به حوادث سیاسی در کشور گواتمالا و کودتای سیاسی نظامی «خاکوبو آربنز» رئیس جمهور سابق این کشور مربوط می‌شود. آربنز افسر ارتش گوآتمالا از تاریخ ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴ میلادی به عنوان رئیس جمهور گوآتمالا معرفی شد و پیش از آن نیز از تاریخ ۱۹۴۴ تا ۱۹۵۱ به عنوان وزیر دفاع فعالیت داشت که طی یک کودتای سیاسی نظامی سرنگون شد.
 
کودتای ۱۹۵۴ گواتمالا کودتایی است که بر مبنای یک عملیات سری توسط سازمان سیا در سال ۱۹۵۴ در کشور گواتمالا انجام شد که طی آن دولت خاکوبو آربنز که در یک انتخابات دموکراتیک توسط مردم گواتمالا انتخاب شده بود، سرنگون گردید. با سرنگونی دولت گواتمالا توسط آمریکا، دورهٔ انقلاب گواتمالا (۱۹۴۴-۱۹۵۴) نیز پایان یافت.
 
ماریو بارگاس یوسا در کنار چهره‌های دیگری مثل گابریل گارسیا مارکز از چهره‌های مهم ادبی منطقه آمریکای لاتین است که معمولاً در آثار خود به حوادث اجتماعی و سیاسی کشورهای این منطقه پرداخته است. او چند روز پیش از انتشار آخرین رمانش در گفتگو با مجله «ویکند ادیشن» گفت: «من در سال‌های کودتا در پرو حضور داشتم ولی از دور حوادث این کشور را دنبال می‌کردم. آنجا دولتی دموکراتی با یک کودتای طراحی شده توسط آمریکایی‌ها از کار برکنار شده بود.»
 
یوسا در گفتگویش با مجله آمریکایی افزود: «در واقع بیشترین دلیلی که کودتا را ایجاد کرد خود آربنز نبود بلکه ظهور فیدل کاسترو در کشور کوبا بود که آمریکایی‌ها با ایجاد انقلاب‌های مردمی در منطقه آمریکای لاتین مشکل داشتند.  دخالت آمریکا در امور داخلی کشورهای منطقه آمریکای لاتین معضلی است که همیشه وجود داشته است. و می‌بینم همه جوانان این کشور از سرنگونی دولت دموکراتیک نا امید و افسرده شدند.»
 
رمان «روزگار سخت» هرچند به مسائل سیاسی و حوادث مربوط به آن می‌پردازد ولی از نظر شخصیت‌پردازی و روایت داستانی بسیار زنده و شگفت‌انگیز تعریف شده است. داستان از زبان «مارتیتا»، همسر یکی از افراد نزدیک به قدرت روایت می‌شود و به نوعی همه حوادث به صورت واقعی ثبت شده است. یوسا خودش در سال 1990 برای پست ریاست جمهوری در کشور پرو کاندید شده بود.
 
یوسا می‌گوید او مخالف دولت‌های حاکم در کشورهای ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و حتی کشور خودش پرو است و در حال نوشتن رمانی جدید است که این رمان نیز به حوادث سیاسی کشورهای این منطقه پرداخته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها