دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
بسیاری از شاعران منظومه‌های عاشقانه ایرانی از نظامی تأثیر گرفته‌اند

جعفرقلی کیانی، نویسنده و پژوهشگر و دانش‌آموخته‌ ادبیات فارسی معتقد است: تقریباً تمام گویندگان منظومه‌های عاشقانه از بعد از نظامی در سروده‌های خود مستقیماً متاثر از خسرو و شیرین و دیگر منظومه‌های عاشقانه او بودند.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در گلستان، در تقویم رسمی کشورمان 21 اسفندماه به نام روز بزرگداشت «جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد» متخلص به نظامی و نامور به حکیم نظامی، ثبت‌ شده است.

به باور بسیاری از صاحب‌نظران، حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرایی با زبان فاخر و استوار است که ظرفیت‌های ادبیات فارسی را بیش‌ از پیش نشان داده و نقشی احیاکننده در عظمت زبان و ادبیات فارسی دارد.

از دیرباز تا به امروز، درباره این شاعر زیسته در قرن ششم هجری و آثار ماندگارش همچون خمسه یا پنج گنج، از سوی استادان، نویسندگان، پژوهشگران و صاحبان اندیشه و قلم، مقالات و پایان‌نامه‌های متعددی قلمی و کتاب‌های بعضاً کاربردی و تبیینی روانه بازار نشر شده است.

ازجمله آثار منتشر شده مرتبط با این شاعر پارسی‌گوی ایرانی، کتاب «نقد و بررسی دو منظومه «ویس و رامین» و خسرو و شیرین» است که نخستین‌بار سال 1391 از سوی نشر نوروزی و به قلم جعفرقلی کیانی، نویسنده، پژوهشگر و فرهنگی بازنشسته اهل شهرستان کردکوی بر روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت.

به بهانه سالروز بزرگداشت حکیم نظامی و هفته نکوداشت این شاعر پارسی‌گو، جعفرقلی کیانی، درباره حکیم نظامی و کتابش که مقدمه‌ای از دوست و همکلاسی مرحومش سید‌حسین فاطمی، دانشیار بازنشسته گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در آن به چشم می‌خورد، در گفت‌وگو با ایبنا، گفت: آنچه در این کتابم به نظر خواننده می‌رسد، نقد و بررسی و تحلیل و مقایسه دو منظومه «خسرو و شیرین» حکیم نظامی و «ویس و رامین» فخرالدین اسعد گرگانی است که بعد از یک و سال اندی تحقیق در نوشته‌های بزرگان و صاحب‌نظران در این زمینه حاصل شد و به‌عنوان پایان‌نامه تحصیلی دوره کارشناسی‌ام در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، سال 1353 شمسی ارائه کردم.

وی که سال 1349 هجری شمسی و در نخستین سال برگزاری کنکور سراسری، ورودی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد بوده است، پیش از آغاز مطالبش درباره حکیم نظامی، عنوان کرد: «پیش از هر سخنی لازم است عنوان کنم در پایان‌نامه‌ام که بعد از گذشت چهل سال منتشر شد، هر آنچه از اشارات، تعریض‌ها و کنایه‌هایی که در مقدمه اولیه و یا تحلیل دو منظومه آمده است مربوط به دهه‌های قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بوده است؛ اگرچه می‌تواند مایه‌ تنبّه همه‌ کارگزاران نظام‌های سیاسی و اجتماعی در هر عصری باشد.

کیانی سپس درباره کلیات پایان‌نامه‌اش که بعدها تبدیل به کتاب شد، گفت: پس از بیان انگیزه‌های 2 شاعر در نظم 2 منظومه، ابتدا هر یک از دو منظومه را به سه بخش مقدمه، متن داستان و خاتمه تقسیم کردم و بعد به‌طور جداگانه به بررسی آن‌ها پرداختم.

وی با تمرکز بر بخش حکیم نظامی و منظومه خسرو و شیرین که محور کتابش است، گفت: از ابیات پراکنده در منظومه خسرو و شیرین چنین برمی‌آید که این داستان هم به‌صورت مکتوب و هم در افواه عوام معروف بوده و یا لااقل در پاره‌ای از مکتوبات و منظومه‌ها مثل شاهنامه فردوسی اشاراتی به آن شده است.

کیانی همچنین به برخی از دیگر تاثیرپذیری‌های حکیم نظامی از پیشینیان اشاره کرد و گفت: نظامی علاوه بر خسرو و شیرین در سرودن منظومه‌های دیگر خود نظیر اسکندرنامه و مخزن‌الاسرار نیز  متاثر  از «ویس و رامین» فخرالدین اسعد گرگانی قرارگرفته و از مضامین آن استفاده کرده است.

وی در ادامه افزود: در کنار تأثیرپذیری‌های نظامی، تقریباً تمام گویندگان منظومه‌های عاشقانه از بعد از نظامی در سروده‌های خود به‌طور مستقیم متأثر از «خسرو و شیرین» و دیگر منظومه‌های عاشقانه او بودند. 

کیانی افزود: حتی عده‌ای چون سلمان ساوجی و خواجوی کرمانی و امیر خسرو دهلوی که هر یک به‌نوبه‌ خود از شعرای بزرگ زمان خود بوده‌اند، به تقلید از نظامی به سرودن منظومه‌هایی به شیوه‌ی او اقدام کردم و در نام‌گذاری آن‌ها نیز از سخن‌سرای بزرگ نظامی پیروی کرده‌اند که آثاری چون «جمشید و خورشید» از سلمان، «شیرین و خسرو و مجنون و لیلی» از امیرخسرو دهلوی و «شیرین و فرهاد» از وحشی بافقی از این دسته‌اند.

وی با اشاره به سخنی از دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، گفت: حافظ نام او را یک جا نیز در دیوان خویش یادکرده است؛ به‌ویژه اینکه با قصه‌های «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» آشنایی دارد و تکرار این نام که البته جزو مایه‌های غزل او شده است نباید به‌کلی و بی‌وجه و از روی تصادف باشد؛ همچنین ساقی‌نامه و مغنی‌نامه او که لحن و وزن و مضمون اسکندرنامه‌ی نظامی را دارد، گواه دیگری بر آشنایی او با آثار نظامی است.

جعفرقلی کیانی افزود: با توجه به این موارد می‌توان گفت بی‌شک حافظ، «خسرو و شیرین» نظامی را خوانده است اما قبول اینکه در مضامین یا سبک و وزن آن در هیچ‌یک از غزلیات یا آثار دیگرش استفاده کرده است یا نه نیازمند به تامل و تحقیق جداگانه‌ای دارد.

به گزارش ایبنا، جعفرقلی کیانی، متولد نیمه شهریورماه 1321 در شهرستان کردکوی در استان گلستان است. در مهرماه 1341 به استخدام وزارت فرهنگ وقت درآمد و به تدریس در دبستان نظامی کردکوی مشغول شد. ضمن خدمت آموزشی، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد (1349 تا 1353) تحصیل نمود و از سال 1353 در دبیرستان‌های بندر ترکمن و کردکوی تدریس کرد. در مهرماه 1373 و بعد از 34 سال خدمت فرهنگی بازنشسته شد و بعد از بازنشستگی به مدت 2 سال در کشورهای پاکستان و قرقیزستان به تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌ها مشغول بود.

از او در کنار کتاب نقد و بررسی دو منظومه ویس و رامین و خسرو و شیرین، آثاری چون پیشینه فرهنگی شهرستان کردکوی و توسن (باورها و ضرب‌المثل‌های مردم سدن رستاق کردکوی) منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها