جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
بازدید روزانه 500 نفر از کتابخانه سیار نمایشگاه کتاب/روایت کودک کاری که به مهمانی «یار مهربان» آمد

کتابخانه سیار یار مهربان نهاد کتابخانه‌ها امسال برای نخستین بار در سی‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر شده و روزانه 400 تا 500 بازدید کننده دارد. این کتابخانه 3500 جلد کتاب دارد و محلی برای بازی و مطالعه کودکان و نوجوانان است.

عمار امامیون، کتابدار کتابخانه سیار «یار مهربان» شماره ۱٠  شهرستان شمیرانات در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: دهمین کتابخانه سیار «یار مهربان» استان تهران در سی ‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران در ضلع شرقی صحن اصلی مصلی، خارج از شبستان  و در حیاط مستقر شده است. این کتابخانه به شکل مینی‌بوس است و ظرفیت 4500 جلد کتاب را دارد و در حال حاضر 3500 جلد کتاب و 20 عنوان نشریه در آن قرار دارد. 40 درصد این کتاب‌ها برای کودکان، 20 درصد برای نوجوانان و بقیه آثار مختص بزرگسالان است.
 
کتابدار کتابخانه سیار «یار مهربان» حاضر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: این کتابخانه  روزانه به‌طور متوسط  400 تا 500 نفر بازدید‌کننده دارد. کودکان و  پدر و مادرها با توجه به نوع چیدمان و نو بودن فضای کتابخانه سیار «یار مهربان» استقبال قابل توجهی از آن شده است. به‌عنوان مثال، پدری به این کتابخانه مراجعه کرد و گفت: می‌توانستم مجازی هم برای دخترم کتاب بخرم  اما ترجیح دادم فرزندم در فضای نمایشگاه کتاب و این کتابخانه حضور داشته باشد. 

 منصور؛ کودک کاری که عاشق کتابخانه سیار نمایشگاه کتاب است
امامیون با اشاره به پسری که نامش منصور است، گفت: این کودک کار 9 ساله است و در نمایشگاه کتاب آدامس می‌فروشد. منصور روزی سه بار به کتابخانه سیار سر می‌زند و کتاب‌های این کتابخانه به شدت برایش جذاب است؛ با حضور در این کتابخانه کتاب می‌خواند یا با انتخاب کتاب؛ آن را برای خواندن به من می‌سپارد. او عاشق گوش دادن به قصه است.

وی با اشاره به این‌که کتابخانه سیار «یار مهربان» با هدف ارائه فعالیت‌های فرهنگی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مستقر شده است، گفت: پدر و مادرها با حضور در مکان استقرار این کتابخانه، کتاب می‌گیرند و مطالعه می‌کنند و کودکان هم درخواست خواندن کتاب‌های مورد علاقه خود را دارند. این کتاب‌ها را یا خودشان انتخاب می‌کنند و من برایشان می‌خوانم یا با انتخاب خودم در جلسات جمع‌خوانی کتابی برای آن‌ها خوانده می‌شود. برخی از کودکان که سواد خواندن دارند و همچنین نوجوانان؛ کتابی را در همین‌جا مطالعه می‌کنند و سپس باز می‌گردانند.

 وی با بیان این‌که بیشترین موضوع امانت کتاب در کتابخانه‌های سیار مربوط به کتاب‌های رمان، داستان و تاریخ است، گفت: در این کتابخانه عضویت یک‌ساله با پرداخت 20 هزار تومان میسر است و بعد از آن اعضا می‌توانند از همه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور کتاب امانت بگیرند اما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه این‌که کتابخانه سیار است، تلاش می‌کنیم به افرادی کتاب امانت دهیم که امکان برگردادندن کتاب به منطقه شمیرانات را داشته باشند؛ البته امکان مطالعه کتاب در محل وجود دارد.

کتابدار کتابخانه سیار «یار مهربان» درباره فعالیت‌های این کتابخانه در نمایشگاه کتاب تهران گفت: این کتابخانه در نزدیکی محل استقرار خود میز و صندلی‌هایی را قرار داده است و کودکان می‌توانند با حضور در این مکان علاوه بر کتابخانه از اسباب‌بازی‌های موجود هم استفاده کنند. کودکان در این مکان با جورچین‌های نمدی، خانه‌سازی اسفنجی و لوگوهایی که وجود دارد، بازی کنند. همچنین یکسری بروشورهایی با نام 10 فرمان برای کتابخوانی که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی تهیه شده؛ هنگام بازدید به مراجعه‌کنندگان این کتابخانه سیار داده می‌شود.
 

وی افزود: این کتابخانه سیار در طول  برگزاری نمایشگاه برای کودکان و نوجوانان مسابقات نقاشی، قصه‌گویی و جمع‌خوانی کتاب برگزار می‌کند؛ همچنین اجرای نقالی، عروسک‌گردانی، نمایش عروسکی و  برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست ادبی برای نوجوانان از دیگر برنامه‌های این مینی‌بوس کتاب است.

این کتابدار، اظهار کرد: مادرانی که همراه کودکانشان به کتابخانه سیار «یار مهربان» نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنند، بیشتر به‌دنبال کتاب‌های داستان ایرانی و تالیفی هستند؛ همچنین نویسندگان برای تعیین سوژه و نوشتن کتاب به ما مراجعه می‌کنند و درباره علاقه کودکان نسبت به کتاب‌ها از من سوال می‌کنند.
 

افتتاح دو کتابخانه سیار در آینده‌ای نزدیک در شهر تهران 
امامیون با بیان این‌که کتابخانه سیار «یار مهربان»  شماره 10 حاضر در نمایشگاه کتاب تهران زیرنظر اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات فعالیت می کند، عنوان کرد: استان تهران اکنون 10 کتابخانه سیار دارد و قرار است در‌ آینده نزدیک دو کتابخانه سیار در سطح شهر تهران فعالیت خود را‌ آغاز کنند. این کتابخانه سیار، روزانه به دو منطقه از شهرستان شمیرانات رفت و آمد می‌کند و در هر نقطعه به مدت دو ساعت و نیم توقف دارد.

کتابخانه‌ای در شمال تهران و با 150 نفر عضو فعال
امامیون با بیان این‌که کتابخانه سیار یار مهربان بیشتر در منطقه یک و محله‌هایی مانند دربند، گلاب‌دره، نیاوران، جماران، دزاشیب و سوهانک مستقر است، اظهار کرذ: کتابخانه سیار «یار مهربان» هر هفته براساس برنامه در مکان‌های تعیین مستقر می‌شود و در واقع هفته‌ای یک‌بار در روزهای هفته به مکان‌های قبلی می‌رود. این کتابخانه برای استقرار در محله‌‌ها با سرای محله، شهرداری‌ها مدارس هماهنگ می‌کند و با نصب بنرهایی زمان آمدن خود را اطلاع‌رسانی می‌کند. 
 
وی  با بیان این‌که کتابخانه سیار یار مهربان ۱٠ امین، کتابخانه سیار استان تهران است و ۱۵٠ نفر عضو فعال دارد، گفت: این کتابخانه در دوران کرونا، کتاب‌هایش را به مدت یک‌ماه امانت می‌داد و با توجه به کاهش بیماری کرونا مدت امانت کتاب اکنون به دو هفته کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها