شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
یزد تا چه اندازه برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان مهیاست؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد امیدوار است با برنامه‌ریزی و هدف‌گذار‌ی‌های انجام شده، پنجمین پایتخت کتاب ایران بتواند برای نخستین بار، عنوان پایتختی کتاب جهان را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، ضمن اشاره به اهمیت کسب عنوان پایتختی کتاب ایران توسط شهر یزد در سال گذشته، درباره فعالیت‌های صورت گرفته برای کسب این موفقیت، گفت: از ابتدای شروع مسئولیتم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در سال 97، برنامه‌های‌مان را برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران و و تمرکززدایی در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تحقق عدالت فرهنگی، متمرکز کردیم و آن‌ها را بر این اساس اجرایی کردیم.

وی افزود: خوشبختانه آنطور که از آمار، ارقام و اطلاعات برمی‌آید این اهداف تا اندازه زیادی محقق شد؛ به‌طوری که عنوان پایتخت کتاب ایران برای یزد کسب شد و فعالیت‌های فرهنگی هنری نیز به عنوان پیش شرط برنامه‌های ما قرار گرفت.

سعی کرده‌ایم توجه به امر کتاب و کتابخوانی، صوری نباشد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با مروری بر فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه در سال گذشته در یزد، یادآور شد: برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی ما در سال 97 چند ویژگی داشت؛ اول اینکه تمامی برنامه‌های ما با وصف دانایی اجرا شد و شعار اصلی ما نیز «یزد جهانی، شهر کتاب و دانایی» معرفی شد. سعی کردیم توجه به این مولفه و امر کتاب و کتابخوانی، صرفاً یک توجه صوری نباشد.

جوادیان‌زاده ادامه داد: در سال گذشته برنامه‌ها برای توسعه کتابخوانی و دانایی بود و به نوعی بر اساس نقشه اجتماعی استان عمل کردیم تا برای همه اقشار مختلف اجتماعی و صنوف مختلف برنامه متناسب با جایگاه آنها طراحی شود که این برنامه‌ریزی باعث شد امر کتابخوانی صرفاً در بخش نخبگان باقی نماند و عامه مردم را دربربگیرد.

جوادیان‌زاده با اشاره به انتخاب شهر یزد در پنجمین دوره پایتخت کتاب ایران بیان کرد: یکی از امتیازات مهمی که هیات داوران در انتخاب پایتخت کتاب ایران به آن توجه کردند، نگاه فراگیر به امر کتاب و کتابخوانی در شهر یزد بوده است.

وی افزود: تعریف کتاب در مسیر زندگی روزمره مردم از دیگر برنامه‌های ما بود؛ به این معنی که تلاش کردیم در تمامی محیط‌هایی که با تجمع و تردد جمعیت روبرو هستند، به نوعی کتاب را وارد کنیم و این ایده را در طرح‌های مختلف دنبال کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: در این دوره ما شاهد دستاوردهایی در زمینه کتاب و کتابخوانی در شهر یزد بودیم به گونه‌ای که کتاب به کالای اجتماعی در بین مردم تبدیل شده است و این کتاب‌ها صرفاً در محبس کتابخانه‌ها نمانده و در زندگی اجتماعی و روزمره مردم هم راه پیدا کرده است.

انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب سرمایه اجتماعی را در استان افزایش داد
جوادیان‌زاده بیان کرد: برنامه‌هایی که در سال 97 برای کتاب و کتابخوانی در یزد طراحی و اجرایی شد، به نوعی به مشارکت و همگرایی اجتماعی کمک کرد و در برنامه‌هایی مانند باشگاه‌های کتابخوانی، روستاها و عشایر دوستدار کتاب، نمایشگاه‌های کتاب، کاروان دانایی، شب‌های فرهنگی، مسابقات کتابخوانی و موسیقی کتاب و ...، سعی کردیم اقشار مختلف را درگیر کنیم و اساساً به صورت جمعی طراحی و برگزار شد که در حقیقت افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را افزایش داد و با توجه به گسترش فضای مجازی که مشارکت واقعی را کمرنگ کرده بود، به نوعی فضای حقیقی را تقویت کرد.

وی بیان کرد: همگرایی بین دستگاه‌های فرهنگی، شهری و اجتماعی از دستاوردهای دیگر ما بود که در واقع برنامه‌های کتاب و کتابخوانی سال 97، تجلی و عرصه انواع همکاری‌هایی بود که دستگاه‌های فرهنگی اجرا کردند که چندین جلسه نیز در نشست شورای سیاست‌گذاری به عنوان گفت‌وگوی میان دستگاهی فراهم شد و آنها نیز با حسن نیت ظرفیت‌های خود را در این زمینه ارائه کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: در انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران، مردم این شهر از نگاه مردم سایر نقاط کشور به عنوان مردمانی فرهیخته و کتابدوست شناخته شدند و تصویری که اکنون از مردم یزد به‌واسطه این نشان فرهنگی وجود دارد، مردمی هستند که به مطالعه و پژوهش و کتاب اهمیت می‌دهند و افتخاراتی همچون 25 سال صدرنشینی کنکور، کسب مقام‌های برتر در مطالعه، سطح بالای سواد در جامعه و میزان بالای دانشجویان، همگی از نتایج توجه به دانایی و کتاب و کتابخوانی در بین مردم یزد بوده که نتایج ملموس اجتماعی است و همه مردم از آن بهره‌مند می‌شوند.

جوادیان‌زاده بیان کرد: اصلی‌ترین برنامه ما در سال جدید تحقق و اجرای برنامه‌های مربوط به پایتخت کتاب ایران است تا به دقت تمامی آنها را اجرا کنیم، زیرا دبیرخانه پایتخت کتاب ایران هم از ما انتظار دارد تا برنامه‌هایی که ناتمام است و قول اجرای آنها را داده‌ایم، از این طریق بتوانیم تحول دانایی محور در سطح شهر یزد ایجاد کنیم. ما سعی داریم تا نسبت به چهار دوره پیشین، پایتخت پرافتخارتری برای کشور باشیم.

ورود صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران به موضوع شهر دانایی‌محور
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: در همین راستا برنامه‌های مختلفی از جمله افزایش باشگاه‌های کتابخوانی، پویش‌های کتابخوانی، جلب اعتماد بیشتر صنعتگران و صاحبان صنایع برای ورود و سرمایه‌گذاری در بحث دانایی، بازتعریف فضای شهری مبتنی بر کتاب و کتابخوانی، راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌ها در جنب فضاهای فرهنگی هنری و ورزشی را در دستور کار داریم و امیدواریم بتوانیم اقشار مختلف مردم را در اجرای این برنامه‌ها، شریک کنیم.

جوادیان‌زاده در پایان گفت: هدف‌گذاری ما برای سال‌های آتی، کسب نشان پایتخت کتاب جهان است، زیرا همانطور که یزد در میراث جهانی یونسکو ثبت شده، معتقدیم کاملاً ظرفیت پایتختی کتاب جهان را نیز دارد و به رغم پیچیدگی کار، امیدواریم تمامی دستگاه‌های فرهنگی، مجموعه مدیریت شهری، سیاسی و اجتماعی به کمک ما بیایند تا با یک همگرایی و تشریک مساعی شکوهمند بتوانیم این هدف را محقق کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط