سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
دبیرخانه کمیته‌های نمایشگاه ازهم‌اکنون تشکیل شوند/ادعا نداریم عملکرد 100 درصد قابل قبول داشته‌ایم

قائم‌مقام کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این‌که در برنامه‌های این کمیته به تمامی حوزه‌های نشر پرداخته‌ایم گفت: پیشنهاد می‌کنم برای این‌که در سال آینده نتایج بهتری در نمایشگاه کسب کنیم، دبیرخانه کمیته‌ها از هم‌اکنون شکل بگیرند.

فتح‌الله فروغی، قائم‌مقام کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: مذاکرات برای پذیرفتن مسئولیت کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم از زمانی آغاز شد که براساس سیاست‌ها و رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار 4 کمیته از کمیته‌های مختلف این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌‌ها و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپرده شده بود.
 
وی ادامه داد: یکی از این کمیته‌ها که مسئولیت آن را صنف نشر پذیرفت، کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم بود که تاریخ آن به اواسط بهمن‌ماه سال گذشته (1393) برمی‌گردد. مدیریت کمیته را آقای یحیی دهقانی برعهده داشت. این کمیته بیشترین همت خود را مصروف این امر کرد که کار کمیته را به گونه‌ای ساماندهی و برنامه ریزی کند تا کارکرد بهینه داشته باشد. بنابراین، در ابتدای امر تشکیل دبیرخانه را وظیفه خود دانست.
 
فروغی بیان کرد: دبیرخانه کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم به این فکر افتاد تا یک ساختار برای تشکیلات خود تعریف و شرح وظایفی برای این کمیته تدوین کند؛ این شرح وظایف به اطلاع شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رسید و مورد تأیید قرار گرفت.
 
قائم‌مقام کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: بر اساس ساختاری که تدوین کرده بودیم، یک شورای سیاستگذاری برای کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم تعریف کردیم که ترکیب شورا را بدنه صنف تشکیل می‌داد.
 
وی با اشاره به اهمیت تشکیل دبیرخانه کمیته علمی ـ فرهنگی و نقاط مثبت کمیته، گفت: وجود این دبیرخانه باعث شد تا تمام اطلاعات کمیته جمع آوری شوند؛ به عبارت دیگر به سمت مستندسازی فعالیت‌هایمان پیش رفتیم، چرا که معتقدیم این سوابق و مستندسازی‌ها علاوه بر این‌که می‌تواند نقاط قوت و ضعف ما را مشخص کند، می‌تواند برای آیندگان که قرار است این فعالیت را ادامه دهند، مورد استفاده قرار بگیرد.
 
فروغی در ادامه سخنانش، اظهار کرد: در ابتدا براساس تصمیم گیری‌های شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران مقرر شد که تمام فعالیت‌های سرای اهل قلم متمرکز و در این کمیته برنامه ریزی شود، اما در ادامه کار، این تصمیم‌گیری تغییر پیدا کرد و سراهای جانبی دگیری شکل گرفت که مسئولیت و برنامه‌ریزی این سراها از طریق کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم اتفاق نیفتد و در نهایت مؤسسه خانه کتاب عهده دار اداره این سراها شد.
 
قائم‌مقام کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های این کمیته در نمایشگاه امسال، گفت: چهار سرای تخصصی «انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان»، «انجمن ناشران کتاب دانشگاهی»، «انجمن ناشران کتاب بین‌الملل» و «انجمن ناشران کتاب آموزشی» در حوزه‌های خود و در محل سالن‌های خود، عهده‌دار برنامه‌های تخصصی خود بودند که البته مسئولیت نظارت و سیاستگاری آنها به عهده کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم بود.
 
وی در ادامه سخنانش، اظهار کرد: به جز این چهار کمیته، برنامه‌ریزی یک سالن اصلی به نام «اهل قلم» و سالن دیگری با عنوان «تالار گفت‌وگو» بر عهده کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم بود.
 
فروغی توضیح داد: 40 نشست در سرای آموزشی، 40 نشست در سرای کودک و نوجوان، 55 نشست در سرای بین‌الملل و 27 نشست در سرای دانشگاهی برگزار شدند. همچنین در سرای اصلی نمایشگاه (سرای اهل قلم) 55 نشست و در تالار گفت‌وگو 39 نشست برگزار شدند.
 
قائم‌مقام کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: آمار و ارقامی که از سرای اصلی و تالار گفت‌وگو در دست داریم، نشان می‌دهند بیش از پنج هزار نفر در این دو سرا در طول برپایی نمایشگاه کتاب تهران، حضور پیدا کرده و از صحبت‌ها و مباحث آنها استفاده می‌کردند.
 
وی عامل موفقیت کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران را در تدوین، چاپ و انتشار جدول برنامه‌ریزی نشست‌ها و همچنین تهیه و انتشار کتابچه‌ حاوی خلاصه نشست‌ها در پیش از برپایی نمایشگاه، برشمرد و گفت: در تمام برنامه‌های پیش‌بینی شده و اجرا شده در این کمیته، نگه حداکثری به تمانی حوزه‌های مربوط به کتاب اِعمال شد؛ به‌گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد به تمامی حوزه‌های نشر پرداخته شد. البته باید اذعان کنم که در نشست‌های کوتاه‌مدت یک ساعت و نیم یا 2 ساعته نمی‌توان به تمامی نتایج مورد انتظار دست یافت، اما این نشست‌ها مقدمه‌ای برای پیمودن گام‌های بعدی بودند.
 
فروغی ادامه داد: ارزیابی و جمع‌بندی من از عملکرد کمیته علمی ـ فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نظرات و اظهارنظرهای شرکت‌کنندگان، سخنرانان و نهادهای پیشنهاد دهنده نشست‌ها و همچنین کمیته نظارت و ارزشیابی بر محتوای نشست‌ها بستگی دارد. بازخوردهایی که تاکنون به دست ما رسیده‌اند حاکی از رضایت نسبی از عملکرد این کمیته است.
 
وی توضیح داد: ما ادعا نداریم که عملکرد 100 درصد قابل قبولی داشتیم اما مهم آن است که گام‌های حساب‌شده و مناسب با اهداف را در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران برداشته‌ایم. همچنین با توجه به تجربه نخست تشکل‌های نشر و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این حوزه، می‌توان ارزشیابی مثبتی از عملکرد کمیته اعلام کرد.
 
قائم‌مقام کمیته علمی ـ فرهنگی و سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: بدون تردید مستندات سوابق تهیه شده در این کمیته می‌تواند برای آیندگان و پیمودن این راه بیار مؤثر و کارآمد باشد.
 
فروغی در پایان سخنانش، گفت: به طور مسلم اگر در صورتی که اجرای هر برنامه زمان کافی و لازم را داشته باشد می تواند به نتایج بهتری دسترسی پیدا کند؛ پیشنهاد ما این است که از هم‌اکنون دبیرخانه کمیته‌ها برای فعالیت‌های دوره بعدی نمایشگاه کتاب تهران براساس تصمیم‌گیری معاونت فرهنگی ارشاد شکل بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها