دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
برای تربیت نسلی آگاه‌تر، نیازمند شناساندن نشان رشد به دانش‌آموزان هستیم

عباس میرزاحسینی، دبیر جشنواره ملی کتاب رشد در اختتامیه این جشنواره گفت: هر چقدر نشان رشد را به کودکان و نوجوانان بیشتر آموزش دهیم، نسلی که در آینده خواهیم داشت، نسل آگاه‌تر و با آینده بهتری است. شعار «کتاب خوب، آینده خوب» از این مضمون گرفته شده است؛ بنابراین اگر بتوانیم این نشان را به بچه‌ها معرفی کنیم، مسیر خود را بهتر پیدا می‌کنند و در عرصه‌های مختلف کار و فناوری و سبک زندگی موفق‌تر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه جشنواره ملی کتاب رشد با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، عباس میرزاحسینی، دبیر علمی جشنواره ملی کتاب رشد و حجت‌الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش دوشنبه (دهم بهمن‌ماه) در سالن اصلی باغ کتاب برگزار شد.
 
عباس میرزاحسینی در ابتدا این نشست درباره کالا فرهنگی و تاثیر آن گفت: کالاها و صنایع فرهنگی بخشی از حیات هر جامعه هستند و میزان مصرف و بازنمایی از وضعیت فرهنگی جامعه ما را نشان می‌دهند. جوامع بشری همواره به تداوم هویت و فرهنگ سرزمین خود اهتمام داشته‌اند که در این بین کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌سازان کشور، دارای اهمیت ویژه‌ای هستند؛ از این رو، در تداوم این هویت و فرهنگ سرزمینی و زیست بوم تربیتی، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور باید تلاش مضاعف داشته باشند.
 
 وی ادامه داد: یکی از نکاتی که ما شاهد آن هستیم، تعدد مراکز و نهادهای تصمیم‌گیر است. بر اساس مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی اقداماتی که بر اساس این مصوبه انجام داده‌اند، اقدامات بسیار ارزشمندی است. معلمان کشور بزرگ‌ترین سرمایه هستند و تمامی زحمات دوستان تبلور رشد است؛ بنابراین معلمان باید نماد رشد را به والدین و خانواده‌ها بیشتر معرفی کنند.  
 
دبیر علمی جشنواره ملی کتاب رشد در ادامه صحبت‌های خود از نقش رسانه‌ها در ترویج نشان رشد گفت: این نشان استاندارد را به بچه‌ها معرفی می‌کند. محصولی که استاندارد نیست بچه‌ها مصرف نمی‌کند. در کالا فرهنگی و آموزشی نیز، معلمان اهتمام لازم را دارند. معلمان عزیز کشور ما، در حال حاضر علاوه بر کتاب‌های درسی، برای محتوای دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان استاندارد تعریف می‌کنند و بهتر است که رسانه‌ها هم در کنار معلمان نقش مهمی داشته باشند و این نشان را بیش از پیش به مردم معرفی کنیم.
 
 
میرزاحسینی خلاصه‌ای از عملکرد جشنواره ملی رشد ارائه کرد و ادامه داد: حدود سه هزار و 480 اثر وارد دبیرخانه جشنواره شد که در این میان 644 اثر حائز صلاحیت برای ورود به جشنواره شدند. تمام آثار در 13 گروه بررسی شدند که عبارتند از: شعر و ادبیات، تفکر و سبک زندگی، خاطره و خاطره‌نگاری، علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی، مطالعات دینی، تصویرگری، داستان کودک و خردسال، داستان نوجوان، دانش افزایی، فرهنگ و هنر و علوم کاربردی.
 
وی در تشریح اولویت‌های این جشنواره گفت: داوران متناسب با اقتضاعات راهبردی کشور، پنج اولویت را مشخص کردند. دستی که بوسیدنی بود: کتاب‌هایی که در راستای تکریم مادری و مقام معلم است یا کتاب‌هایی که درباره بانوان شهید بودند. پیروزی: روایت‌های پیشرفت انقلاب، امیدآفرینی و پرهیز از سیاه‌نمایی. روشنا: این بخش در راستای جهاد تبیین ترویج و تبیین گفتمان آرمان انقلاب. روایت غرب بدون روتوش: پول تمدن غرب. افتخار ایران: سبک زندگی اسلامی-ایرانی.
 
میرزاحسینی در انتها صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: هر چقدر نشان رشد را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم، نسلی که در آینده خواهیم داشت، نسل آگاه‌تر و با آینده بهتری است. شعار کتاب خوب، آینده خوب از این مضمون گرفته شده است.  اگر بتوانیم این نشان را به بچه‌ها معرفی کنیم، مسیر خود را بهتر پیدا می‌کنند و عرصه‌های مختلف کار و فناوری و سبک زندگی موفق‌تر هستند.
 
حجت‌الاسلام علی لطیفی در این نشست با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد پایان یک فرایند مستمر سالانه است گفت: ما در نقطه‌ای هستیم که نویسندگان و ناشران پس از ثبت کتاب‌های خود مورد تجلیل و توجه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: ایفای نقش تنظیم‌‌کنندگی و حمایتی وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای ارتقای رشد و تربیت کودکان و نوجوانان و آینده‌سازان این کشور بسیار مهم است و در کانون توجه جشنواره قرار گرفته است.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره شعار این دوره از جشنواره ملی کتاب رشد نیز گفت: «کتاب خوب، آینده خوب» شعار این دوره از جشنواره است. پیام این شعار این است که نگاه سازمان پژوهش در فعالیت‌هایش، نگاهی به آینده است. یعنی تربیت نسل‌های امروز با نگاه به آینده و اقتضاعات آینده و ضرورت‌های آینده است. با این تفاسیر، برای نسل آینده ما نیازمند تربیت کودکان ونوجوانانی هستیم که ویژگی‌های مناسب زندگی را در خود نهادینه کرده باشند.
 
وی در انتها این نشست خاطر نشان کرد: لازم است از کتاب درسی گذر کنیم. جشنواره کتاب رشد به همین دلیل از اهمیت مضاعفی برخوردار است. انس با کتاب و کتاب‌خوانی به تنهایی مهم است؛ اما این انس با کتاب در رشد ویژگی‌های شخصیتی هم اثرگذار است و ویژگی‌های شخصیتی انسان را بهبود می‌بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها