دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
هنرمندان با رونمایی از کتاب‌های خود نشاط را در جامعه هنری ایجاد می‌کنند/ بی‌توجهی مسئولین به مسائل فرهنگی و جهاد تبیین

دکتر الهی در رونمایی جلد دوم از «منشور سینما» به همراه کتاب «ماهیت شناسی نخستین فتنه در قرن جدید» گفت:اتفاق امروز رونمایی از کتاب‌ها بسیار مهم و مصداق جهاد تبعین  است، چون در جایی که هنرمندان را از تولید آثار محروم می کنند، هیأت اسلامی هنرمندان با رونمایی از کتاب‌های خود سرزندگی و نشات را در جامعه هنری ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری و رونمایی از کتاب‌های «منشور سینما» جلد 2 به کوشش پرویز فارسیجانی و «ماهیت‌شناسی نخستین فتنه قرن جدید» به نویسندگی مشترک محمدرضا شاه‌حسینی و روح الله شمقدری دوشنبه دهم بهمن در تماشاخانه مهر (حوزه هنری) برگزار شد. 
 
در این نشست جواد شمقدری، مدیرعامل جامعه اسلامی هنرمندان سخنان خود را با یاد هنرمندان فقید این مجموعه آغاز کرد و گفت: یادی کنیم از همه عزیزانی که در دوران کرونا از دست دادیم مانند مرحوم سجادپور، شاهد سلطانی، ملت خواه، استاد عالمی و همه عزیزانی که جای آنها در میان ما خالی است. لازم است ایام الله دهه فجر را هم تبریک بگویم و بار دیگر با دلی مطمئن و اراده ای قوی گام های خود را در مسیر انقلاب برداریم. 
 
 
وی با اشاره به حوادث اخیر عنوان کرد: اعلام می کنم این روزها شاهد حوادثی هستیم که در تاریخ بشر نمونه است؛ بعضی‌ها با آینده نگری خود سعی کردند موضع‌گیری کنند اما غافل از اینکه آینده ما دست دیگری است و دچار جو‌زدگی شدند و احساس کردند از قافله نباید عقب بمانند و واکنش‌هایی نشان دادند.

مدیرعامل جامعه اسلامی هنرمندان در ادامه به گروه دیگری که ماهیت اصلی خود را رو اشاره کرد و افزود: افرادی که سال‌ها پشت نقابها پنهان شده بودند ماهیتشان در طی این سه چهار دهه اخیر در حوزه فرهنگ رو شده است گروهی که همیشه از ناحیه ایشان آسیب دیدیم و اتفاقاً افرادی هستند که بیشترین رانت‌ها از حاکمیت در اختیارشان قرار گرفته است.

مدیر اسبق سازمان سینمایی با اشاره به این مهم که بچه‌های انقلاب را دریابید، گفت: فرصت‌های زیادی از نیروهای انقلاب اسلامی گرفته شد و متأسفانه مسئولان متوجه این امر نبودند و شاید هم بنا شد در دهه دوم انقلاب پاکسازی شکل بگیرد، اما در حوزه فرهنگ و هنر افراد و مسئولین توجهی نشان نمی دادند. اما امروز حجت تمام شده است و امیدوارم در گام دوم انقلاب اسلامی نهادهای فرهنگی این فرصت را طلایی بشمارند و قدمی در مسیر انقلاب بردارند.
 
این کارگردان سینما در ادامه اظهار کرد: برخی از ما خیلی وقتها فرصت طلایی را از دست می دهیم که این موضوع به هنرمندان و بخشی از آن هم به مسئولان بر می گردد.
 
وی سخنان خود را با بیان یک خواسته از نهادهای فرهنگی به پایان رساند و گفت : وزارت ارشاد، حوزه هنری، سازمان اوج و دیگر نهادهای فرهنگی روی این موضوع کار کنند تا به عرصه تولید برسد باید توجه شود که دشمن عزمش قطعی است که انقلاب را واژگون کند و در ادامه مسیر خیلی از سلبریتی ها هم این عزم را دیدند و فکر معیشت و آینده کاری خود بودند اگرچه ما معتقدیم این حرکت بستری برای ظهور منجی بشریت است که در کلام مقام معظم رهبری دیدیم. 
 
 
در ادامه عظیمی، عضو هیات امنا هیات اسلامی هنرمندان پشت تریبون قرار گرفت و بیان داشت: حضرت امام فرمودند اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد که به تعبیر بنده یکی از سنگرها سینما است، امروز زبان دعوت به خدا همین فرهنگ است برای فتح چنین سنگری نیاز به مقدمات جدی است، طرح، بودجه، برنامه وامکانات می خواهد تا این اتفاق بیافتد.

مدیر اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس افزود: جبهه انقلاب سینماگران هستند، پس تردیدی نیست که جایگاه مهمی دارند. باید کمربندهایمان را سفت کنیم برویم به سمت سینمای جهان. شاید به حرف من بخندید اما این واقعیتی است که به وقوع خواهد پیوست اگر دیر بجنبیم از قافله عقب می‌مانیم. 
 
 
سپس دکتر الهی، از چهره‌های شاخص فرهنگی و رسانه‌ای ضمن باز تعریف بحث جنگ ترکیبی عنوان کرد: ما در عرصه رسانه جدا از مولفه‌هایی که دارد تعریف می کنیم، بحث دروغ، مهاجرت و... هست که در کنار آن مولفه‌های نظامی هم وجود دارد. این فتنه یکی از بزرگترین‌ها بود که در این 80 روز اتفاق افتاد.
 
او در ادامه با اشاره به رونمایی از دو کتاب در این مراسم افزود: اتفاق امروز رونمایی از کتاب‌ها بسیار مهم و مصداق جهاد تبعین  است، چون در جایی که هنرمندان را از تولید آثار محروم می کنند، هیأت اسلامی هنرمندان با رونمایی از کتاب‌های خود سرزندگی و نشات را در جامعه هنری ایجاد می‌کنند، این در حالی است که نشاط فرهنگی اگر خود به خود صورت گیرد مافیاساز است، اگر عدالت را در جامعه برقرار کنیم قطعا شادی را تزریق کردیم. 
 


                                                                                                     
در ادامه مراسم و پس از پخش تیزر مدیراجرایی جامعه هنرمندان به ارائه گزارشی از فعالیت این مجموعه پرداخت و گفت: انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان را در سال 1396 در شرایطی راه انداختیم که منطقی نداشت چون مجموعه هیات اسلامی هنرمندان با فشارهای مالی در حال تعطیلی بود و اساساً تصور نمی کردیم به جایی برسیم که 10 اثر را معرفی و امروز آثار 11 و 12 هم رونمایی کنیم.

وی در ادامه افزود: امروزه هر چند رویکرد دولت انقلابی شده ولی این مجموعه هنوز نه تنها حمایتی کسب نکرده بلکه همچنان با محدودیت هایی مواجه است.
 
در ادامه از دکتر پرویز فارسیجانی، مولف «منشور سینما» عنوان کرد: باید شهید آوینی، سلحشور و مرحوم مددپور را الگوی خود قرار دهیم.هر چند در این رابطه غفلت کردیم و سینمای انقلاب مهجور واقع شد. در حال حاضر نیز در طلیعه چهل و یک سالگی انقلاب سهم سینمای اتنقلاب کمتر از پنج درصد است. یکی از آفت‌ها،سلایق مدیران ما بوده  که یک نقشه راه برای سینمای انقلاب ترسیم نکردیم و فرمایشات امام خمینی و حضرت آقا را چراغ راه نمی‌کنند.

وی افزود: وقتی جلد یک نوشته شد بسیاری فکر می کردند که  فرمایش امام خمینی(ره) درباره سینما فقط همان یک جمله در بهشت زهرا بوده است اما در کتاب «منشور سینما » شصت صفحه مطلب از امام خمینی در مورد سینمای انقلاب وجود دارد.یکی از  مهم ترین کتابراه سینمای انقلاب فرمایشات ایشان است.

این پژوهشگر سینما بیان کرد: از سال 90 تا 1400 این توفیق رو پیدا کردیم که جلد دو را نه تنها از جهت تعداد صفحات بلکه حاکی از دغدغه حضرت اقا برای سینماست. سعی کردیم در این نوشته نگاه مدیران و نگاه هنرمندان را ببینیم و این کتاب اثری باشد برای کسانی که می‌خواهند خط انقلاب رو پیدا کنند و در مسیر آن حرکت کنند، هم در بعد داخلی هم بعد بین المللی و در مواردی مثل جنگ نرم هم این کتاب بسیار کاربرد دارد.
امیدوارم بتوانیم منویات حضرت آقا را عملی بکنیم و دغدغه های ایشان را در حوزه فیلم و سینما داشته باشیم و نبینیم این اوضاع را که سینمای انقلاب نه یک سند راه مشخص دارد و نه دغدغه‌ی جدی مسئولین و متولیان این کار است و انتظار داشتیم مسئولین نگاه جدی تری به این مسائل داشته باشند.

فارسیجانی گفت: امیدوارم در آستانه فجر انقلاب این کتاب هدیه ای باشه برای سینمای انقلاب اسلامی.

در ادامه مراسم از محمدرضا شاه حسینی، نویسنده کتاب «ماهیت شناسی نخستین فتنه در قرن جدید» آغاز کرد: شاید سوال پیش بیاید که این کتاب که بعد از چهار ماه از فتنه اخیر کار شد و در حال رونمایی است چطور محتوای آن  جمع شد و کتاب حال حاضر تدوین شد، اما موضوعی که در این کتاب ارائه شده استارت آن از سال 1341 زده شده و با مطالعاتی که در سالهای قبل صورت گرفته بود اشراف کامل روی آن وجود داشت در 8 سال گذشته بسترهای این شرایط برای ایجاد فتنه ایجاد شد پس غافلگیری نبود چون توقع همچین فتنه‌ای می رفت و شرایط ویژه بستر مناسبی بود که بالاخره این فتنه ظهور خواهد کرد.

وی افزود: ما در سطح بضاعت خود این شرایط رو اشراف داشتیم در مورد موضوعات مختلف از جمله نفوذ و شرایط و االتهابات سیاسی کشور و اتفاقات این چنینی یک زمینه و آمادگی فکریب رو برای ما داشت که این فتنه رخ خواهد داد. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها