جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
باید در خلق رمان برای نوجوان به سلایق مختلف و متنوع مخاطب توجه کرد

سفانه الهی، منتقد ادبی نشست نقد و بررسی رمان «پرواز اسب سفید» بر توجه به سلایق متنوع نوجوان و عنصر آگاهی در خلق رمان برای مخاطب نوجوان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست معرفی و بررسی رمان «پرواز اسب سفید» در چهل و دومین نشست عصرانه داستان حوزه هنری قم با حضور سید‌عذرا موسوی، نویسنده اثر، سفانه الهی منتقد ادبی، سید‌مهدی حسینی، رئیس حوزه هنری قم، جمعی از نویسنده‌های کودک و نوجوان و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی به دبیری فاطمه جدیدی، کارشناسی مجری ادبیات داستانی در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.
 
سفانه الهی با اشاره به عمر رمان کودک و نوجوان در ادبیات داستانی ایران، گفت: عمر رمان‌نویسی کودک و نوجوان در ایران عمری کوتاه، حدود ۵۰ سال است. تولید محتوا در حوزه بعد از انقلاب از نظر کیفی و کمی رشد داشته است.
 
وی درباره رمان «پرواز اسب سفید» بیان کرد: تلاش نویسنده برای ساخت جهان واقعی و تلخ، ستودنی است اما این فضای قتل و تصویر خشن که در رمان روایت شده برای مخاطب نوجوان کتاب سنگین است. احساس می‌کنم تلخی اتفاق و ماجراهای رمان برای نوجوان بیش از اندازه است و نویسنده باید چاره‌ای برای این حجم از سنگینی را برای مخاطب نوجوان در نظر می‌گرفت.
 
منتقد چهل و دومین نشست عصرانه داستان حوزه هنری قم، افزود: نقاط مثبت کار به‌ویژه در فضاسازی روستا و همچنین مراودات نوجوانانه شخصیت داستان، عالی و زیباست و از طرفی توصیف و تصویرهای زنده‌ای در داستان ارائه شده که کار را برای نوجوان ملموس و دلنشین کرده است.

وی تاکید کرد: متن رمان «پرواز اسب سفید» روان و نزدیک به متن مرجع است، اما در پرداخت داستان گاهی پراکندگی فضا و زمان‌ را مشاهده می‌کنیم.
 
این منتقد ادبی با توجه به حضور نوجوانان علاقه‌ در این نشست، یادآور شد: نوجوانان علاقه دارند با نگاهی بزرگ و از دید احترام به آن‌ها پرداخته شود که این موضوع در متن رمان رعایت شده‌ است.
 
الهی افزود: امروزه نوجوانان با توجه به معلومات و اطلاعاتی که کسب می‌کنند سلایق مختلف و متنوعی دارند و باید در انتخاب موضوع رمان و نوع پرداخت آن دقت کرد؛ همچنین عنصر آگاهی را در آثار مرتبط با آن‌ها در نظر گرفت.

 
 
 
در ادامه عذرا موسوی، نویسنده رمان «پرواز اسب سفید» که داستان‌نویسی را از دوران دبیرستان آغاز کرده است با مطرح کردن دغدغه‌اش برای نشان دادن بخش خاصی از زندگی نوجوانان در این رمان، بیان کرد: یک نوجوان در زندگی‌اش مسائل سخت و پیچیده‌ای مواجه می‌شود؛ باید تصمیم بگیرد چگونه با مشکلات پیش رو مواجه شود که دو عنصر امید و تلاش برای مقابله با مشکلات ازجمله مفاهیم مورد توجه در رمان «پرواز اسب سفید» بود.
 
این نویسنده دربار فضاسازی‌های «پرواز اسب سفید» گفت: در دوران کودکی سابقه زندگی در فضای روستا را داشتم و بعد از دوران کودکی هم این ارتباط را حفظ کردم. فضای این رمان بسیار به تجربه‌ای که در زندگی داشتم نزدیک است. این روزها نوجوانان کمتر چنین ارتباط و رفت‌وآمدهایی در فضای روستا دارند و ممکن است فضای این رمان برایشان جذاب باشد. فضای روستا به من کمک کرد تا «گلبرگ» شخصیت اول رمانم را از فضای بسته‌ آپارتمانی نجات بدهم و فضای تازه‌ای به کار بدهم.
 
وی با اشاره به دیگر شخصیت کلیدی رمانش اضافه کرد: یا توجه به اینکه شخصیت اصلی داستان نوجوان ۱۶-۱۵ ساله است باید کسی کنار دست او قرار می‌گرفت تا او را از چالش‌ها بگذراند؛ بنابراین معلم را کنار دستش قرار دادم. هرچند ممکن است شخصیت گل درشتی در کنار «گلبرگ» به نظر بیاید اما داستان را پیش می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها