چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
پیشنهاد مطالعه نوروزی مریم اسلامی به کودکان و نوجوانان

مریم اسلامی، شاعر و مترجم ادبیات کودک و نوجوان، اثری از رولد دال را به مخاطبان کودک و نوجوان ایبنا برای مطالعه در نوروز ۱۴۰۳ پیشنهاد کرد.

مریم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «ماتیلدا» از رولد دال، نویسنده مشهور انگلیسی را برای مطالعه در روزهای نوروز ۱۴۰۳ پیشنهاد داد. او درباره موضوع این اثر گفت: ماتیلدا، دختر کوچکی است که تبعیض و بی‌عدالتی در محیط خانواده و عدم توجه کافی والدینش به او از وی کودکی منزوی و گوشه‌گیر نساخته است. او با هوش و روحیه بالایی که دارد و با جسارتی مثال‌زدنی به مبارزه با ناملایمات زندگی حتی مدیر زورگو و بداخلاق مدرسه می‌رود. معلم او خانم هانی، تنها کسی است که به نبوغ ماتیلدا پی برده و به او کمک می‌کند تا در تحصیل و زندگی موفق شود.

این شاعر در ادامه درباره شخصیت‌پردازی ماتیلدا توسط رولد دال گفت: ماتیلدا دختری است که تنهایی‌اش را با کتاب خواندن پر می‌کند و با به کارگیری فکر و تخیل سرشارش بر مشکلات زندگی‌اش غلبه می‌کند. او هیچ‌گاه روحیه‌اش را از دست نمی‌دهد و به قهرمانی تبدیل می‌شود که می‌تواند بر دردهای بزرگی مثل نادیده‌گرفته‌شدن از جانب خانواده و همکلاسی‌هایش، پیروز شود.

اسلامی درخصوص نوع قلم نویسنده این اثر نیز عنوان کرد: قلم رولد دال، نویسنده خوش‌قریحه انگلیسی به قدری قوی و جذاب است که مخاطب از همان سطر اول داستان مجذوب می‌شود و با اینکه سال‌ها از انتشار این کتاب گذشته، همچنان پرمخاطب، شیرین و ماندگار است.

پیشنهاد مطالعه نوروزی مریم اسلامی به کودکان و نوجوانان

کتاب «ماتیلدا» در ایران از سوی ناشران مختلفی منتشر شده است و مترجمان متعددی آن را ترجمه کرده‌اند که می‌توان به ترجمه پروین علی‌پور در نشر افق و محبوبه نجف‌خانی در نشر کتاب چِ (کودک و نوجوان نشر چشمه) اشاره کرد. این اثر اولین‌بار در سال ۱۹۸۸ منتشر و در سال ۱۹۹۹ برنده جایزه کتاب کودک شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط