دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
کتابی برای والدین ناامید و کودکان امیدوار!

محتوای بسیاری از کتاب‌های کودکان علاوه‌بر مخاطب کودک، توجه بزرگسالان مانند والدین را نیز به خود جلب می‌کند؛ «باغ رز» یکی از این‌هاست.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: امروز ۲۹ آوریل، روز جهانی آرزو است. پیرامون آرزو، شاید کتاب‌های بسیاری برای کودکان نوشته شده است؛ اما کتاب‌هایی که به این گرایش جهت دهد و موضوع آرزو را دست‌مایه بیان مفاهیم عمیق‌تری چون امید، صبر و تلاش سازد، محدود و انگشت‌شمارند. کتاب «باغ رز» یکی از گزینه‌های مناسب مطالعه در این زمینه هم برای بزرگ‌ترها مانند والدین و هم برای کودکان است. این کتاب از سری کتاب‌های «من و دوستانم» از انتشارات پرتقال است. کتاب‌های «من و دوستانم» به ارتباط کودک با دیگران می‌پردازد و در این زمینه، آموزه‌هایی چون همدردی و حمایت از دیگران را به او آموزش می‌دهد.

کتاب «باغ رز» پیرامون دختری به نام رز است که با قوری‌اش ماجراجویی می‌کند و به شهرهای مختلفی سفر می‌کند و از هر شهری یک دانه گل با خود همراه می‌آورد تا آنجا را به خاطر داشته باشد. آرزوی او داشتن یک باغ بزرگ با تمام این گل‌هاست؛ اما یک روز پرنده‌ها دانه‌های قوری را می‌خورند و جز چندتا دانه، دانه گلی برای او باقی نمی‌ماند. او دست از تلاش کردن نمی‌کشد و به انتظار می‌نشیند تا اینکه بسیاری از کودکان برای او هدیه می‌آورند. او باغی پر از گل‌های کاغذی دارد؛ اما روزی چیز عجیبی در آن باغ می‌بیند.

«باغ رز» قصه تمام کسانی است که آرزویی بزرگ دارند؛ آرزویی که نه‌تنها برای آن‌ها بلکه برای تمام انسان‌هاست و به سبب همین ارزش‌هاست که دست از تلاش نمی‌کشند و با صبر و حوصله آن را محقق می‌کنند. در تحقق این آرزوها گویی تمام مردم نیز سهیم‌اند. رز به شهری بزرگ و شلوغ سفر می‌کند و به زمینی تاریک و متروک می‌رسد. به نظر او این زمین می‌تواند باغی پُرگل باشد. درواقع رز نه‌تنها به محیط زندگی‌اش بلکه به جهان حس مسئولیت دارد و می‌خواهد زندگی زیبا و پُرگل را به زندگی ماشینی هدیه بدهد.

باغ رز فقط یک آرزو نیست؛ بلکه نماد مهربانی در بین مردم جهان است؛ حتی پرنده‌ای که همیشه همراه رز است می‌تواند نماد مهربانی او با گیاهان و جانوران باشد. رز شخصیتی تسلیم‌ناپذیر دارد و هنگامی‌که با ناکامی خالی شدن قوری پر از دانه‌اش مواجه می‌شود به جای احساس شکست و ناامیدی، فرصت‌سازی می‌کند. او وارد قوری می‌شود و با دقت دنبال دانه‌های باقی‌مانده می‌گردد تا آرزویش را محقق کند.

در متن کتاب تعابیر زیبایی نیز بیان می‌شود. وقتی برف‌ها آب شدند رز اطمینان داشت «دانه‌ها بیدار می‌شوند». تعبیر «بیدار شدن دانه‌ها» تعبیر زیبایی است. گویی رشد، بیداری و امید است. امید و صبر رز زبانزد شده بود و تمام مردم شهر از او می‌گفتند. همه کودکان در موقعیت ناکامی از او حمایت کرده و با رز همدردی کردند. گل‌های کاغذی باغی پر از گل برای او ساخت؛ اما این آرزوی نهایی رز نبود. حتی زمانی‌که یکی از کودکان به او هدیه می‌دهد رز ادعا می‌کند که این گل کاغذی در آینده دوست خوبی برای گل‌هایش می‌شود. رز با باغ گل‌های کاغذی راضی نمی‌شود. در ابتدای داستان شاهد این هستیم که رز دانه‌های گل‌ها را از شهرهای مختلف جمع‌آوری می‌کند؛ ولی در انتهای داستان در نتیجه صبر او، گل‌ها به سمتش می‌آیند. قوری در باغ پر از گل، خانه رز می‌شود و سفر او به پایان می‌رسد. سفر رز دقیقاً جایی به پایان می‌رسد که آرزوی او، تمام مردم را دور هم جمع کرده است؛ باغی که نشانگر زیبایی و مهر است.

علاوه بر موارد محتوایی که به آن‌ها اشاره شد، تصویرگری کتاب نیز نکات جالب توجهی دارد. صفحات اولیه کتاب سیاه و سفید است. با هدیه اولین گل کاغذی، رنگ به کتاب می‌آید؛ اما زمانی‌که باغ هم ایجاد شده، همچنان رز رنگی نشده است تا اینکه با رشد اولین گل، شاهد رنگی شدن تصاویر هستیم. درواقع این امید، آرزو و مهربانی است که زیبایی را به جهان می‌بخشد.

مشخصات کتاب:

کتاب «باغ رز» را پیتر اچ. رینولدز نوشته و تصویرگری کرده و انتشارات پرتقال با ترجمه معصومه نفیسی در ۳۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۸۹ هزار تومان برای کودکان سه تا هفت سال منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط