جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
پیشنهاد مطالعه نوروزی غلامرضا امامی برای نوجوانان

غلامرضا امامی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر کتاب کودک و نوجوان، کتابی اثر ایتالو کالوینو را برای مطالعه در ایام نوروز ۱۴۰۳ به نوجوانان پیشنهاد کرد.

غلامرضا امامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ویکنت دو نیم شده» نوشته ایتالو کالوینو را برای مطالعه در ایام نوروز ۱۴۰۳ به نوجوانان توصیه کرد و گفت: ایتالو کالوینو ادیبی یگانه در سپهر ادبی معاصر است: نویسنده توانای ایتالیایی با شهرت و چهره‌ای جهانی. «ویکنت دو نیم شده» شاهکار جهانی او که نامش را جاودانه کرد به زبان‌های بسیاری ترجمه شده و خوانندگان فراوانی یافته است.

او درباره داستان این کتاب توضیح داد: داستان این کتاب در جنگی می‌گذرد که در آنجا اشراف‌زاده‌ای پیکرش دو نیم می‌شود. هر نیمه او نماد خیر و شر، پاکی و ناپاکی، دانایی و نادانی، آزادگی و بردگی، عشق و کین، جنگ و صلح، حق و ناحق، خوبی و بدی است. سرانجام این داستان پیروزی عشق است.

این نویسنده درباره نویسنده این کتاب نیز بیان کرد: کالوینو در زندگی پُربارش سفرهای زیادی کرد. هم با فلسفه تائو آشنا بود و هم حکمت شرقی. از قضا سفری هم به ایران داشت و با نگاهی ژرف از اصفهان، یزد، شیراز، مسجد شیخ لطف‌الله، آتشکده زرتشتیان و تخت جمشید بازدید کرد. حاصل آن سفر کتاب «ایران» است که به همت نشر رایبد به تازگی منتشر شده است.

این مترجم درباره انجام ترجمه «ویکنت دونیم شده» گفت: توفیق رفیق شد و کتاب زیبای «ویکنت دونیم شده» را یافتم. کتابی که با نقش‌های زیبای امانوئل لوتزاتی ویژه نوجوانان به چاپ رسیده و نشر هوپا با پرداخت کپی رایت به ناشر ایتالیایی به آراستگی آن را منتشر کرده است. بر این کتاب زندگی و زمانه ایتالو کالوینو را هم افزودم. در این کتاب نویسنده به آدمی پرداخته که در هر لحظه و در هر زمان و مکان در نبردی پیوسته است و با چاشنی طنز، پیچیدگی‌های اندیشه او را نگاشته و چون آینه‌ای کردار انسان را نمایانده است.

امامی در پایان به شعری از جامی و سعدی اشاره کرد که مرتبط به حال‌وهوای این کتاب است و گفت: هنگامی که مشغول برگردان کتاب بودم سروده زیبای جامی را به یاد آوردم «آدمی‌زاده طرفه معجونی است / کز فرشته سرشته و ز حیوان / گر کند میل این، شود پس از این / ور کند میل آن شود به از آن». دریافتم که همه ما انسان‌ها هرلحظه بر سر دوراهی هستیم: دوراهی ابلیس و قدیس، یزدان و اهریمن، پرواز و سقوط، غم و شادی، پیوستن و گسستن. خودمان باید برگزینیم که در کدام راه گام برداریم. از سختی‌ها نهراسیم و شعله عشق و امید را در دل و جان‌مان فروزان نگه داریم. باید سروده زیبای سعدی را به یاد آوریم که می‌گوید «راهی به سوی عاقبت خیر می‌رود / راهی به سؤِ عاقبت؛ اکنون مخیری».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط