دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
شرایط فروش اینترنتی برای بخش بین‌الملل و ناشران خارجی فراهم شود

قم– نویسنده کتاب «منار علم و جهل» با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای معرفی آثار و محصولات ناشران کوچک تهرانی و غیرتهرانی مفید است، خواستار فراهم شدن فروش اینترنتی برای بخش بین‌الملل و ناشران خارجی شد.

سیدمرتضی حسینی شاه‌ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به برگزاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با همه کاستی‌ها و انتقادهای موجود درباره چگونگی برگزاری‌اش فرصت خوبی است برای ناشران کوچک تهرانی و غیرتهرانی که خودشان و محصولات‌شان را به خوانندگان معرفی کنند.

وی افزود: منظورم ناشرانی است که متصل به جزیره‌های قدرت نیستند و به همین دلیل کارهای آنها سر و صدا ندارد و کتابفروشی‌های کوچک و بزرگ رغبتی به خریدن کتاب‌های آن‌ها ندارند. از این دیدگاه نمایشگاه می‌تواند تا حدودی به شناساندن یک اثر یا ناشر به خوانندگان نقش بگیرد اما در ارتباط با نویسنده و صاحب‌اثر به گمان من چندان نقش‌آفرین نیست چون ساز و کارهای نمایشگاه امکان برندسازی پدیدآورندگان را نمی‌دهد و در بیشتر موارد خودش متکی بر برندهای پیش‌ساخته است.

شاه‌ترابی در پاسخ به این سوال که پدیدآورندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه سهم داشته باشند، بیان کرد: اگر منظور از پدیدآورندگان بومی، مؤلفان و ناشرانی است که آثار تألیفی منتشر می‌کنند، نوع سهم گرفتن‌شان به گمان من فرق نمی‌کند. مهم استراتژی‌های خلاقانه‌ای است که برای معرفی محصولاتشان پیش می‌گیرند، صد البته متأسفانه از این جهت ناامیدکننده است. البته بخش مهمی از این کم‌کاری به نوع امکانات و همکاری‌های برگزارکنندگان نمایشگاه برمی‌گردد ولی به هر حال، برآیند همان است که گفتم.

این داستان‌نویس اضافه کرد: چشم‌دیدهای من می‌گوید ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه در سال‌های اخیر کم‌رنگ‌تر از سال‌های پیش بوده و جز در موارد معدودی که پدیدآورندگان از ارتباط‌های برون نمایشگاهی خود با مخاطبان استفاده کرده‌اند، موارد دیگر امیدبخش نیست. مشخص است امکانات سخت‌افزاری این ارتباط در نمایشگاه است، اما اراده جدی و خلاقیت لازم برای این ارتباط‌ها نیست چه ارتباط بین پدیدآورندگان با یکدیگر، چه ارتباط نزدیک آنها با مخاطبان.

این منتقد ادبی درباره حضور آثارش در نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: «پرواز قاصدک مهاجر» که مجموعه خاطرات کودکان و نوجوانان افغانستان از مهاجرت است، سال پیش در نمایشگاه حضور داشت و امسال هم حضور خواهد داشت. کتاب «منار علم و جهل» که مجموعه داستان کوتاه درباره افغانستان است و «شورآباد و قندآباد» که چند نمایشنامه کوتاه درباره افغانستان است هم در نمایشگاه حضور دارند.

شاه‌ترابی تصریح کرد: فروش اینترنتی را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمی‌پسندم. چون معتقدم هم به خود نمایشگاه و هم کتابفروشی‌ها آسیب می‌زند. به نظرم اگر قرار است فروش اینترنتی اتفاق بیفتد باید برای بخش بین‌الملل و ناشران خارجی اتفاق بیفتد نه ناشران ایرانی که امکان عرضه آثارشان به کتابفروشی‌ها وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط