پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
عدالت بنیادی‌ترین مفهوم معارف اسلامی است

خراسان‌رضوی- عضو پژوهشگاه هنر اسلامی گفت: شعار کنگره جهانی حضرت رضا (ع) عدالت برای همه و ظلم به هیچ کس است که یکی از بنیادهای معارف دینی و اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، حسن بلخاری در حاشیه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) به تاکیدات قرآن درباره اقامه عدل و قسط اشاره کرد و افزود: در آیه شریفه «شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکه و اولوا العلم قائما بالقسط» یعنی حضرت حق هستی را به عدالت مطلق آفریده و در عین حال قرآن در سوره مبارکه حدید می فرماید: «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» یعنی مردم باید برپا دارنده عدالت باشند بنابراین یکی از بنیادی ترین مفاهیم در عرصه معارف دینی و اسلامی عدالت و برپایی عدالت و نفی ظلم است.

استاد دانشگاه تهران افزود: شعار بسیار مهمی برای این دوره کنگره انتخاب شده به ویژه با توجه به شرایط روز و وضعیتی که جهان منتظر عدالت است تا صالحان، پاکان، ابرار، نیکوکاران، علما، اندیشمندان، و آنهایی که طالب حق هستند و فطرت پاک دارند به عدالت حقه در عالم دست یابند و در عین حال آنهایی که ظالم هستند و خلاف فطرت، حقیقت، کرامت، شرافت و عزت انسان عمل می کنند آنها هم به سزای خودشان برسند.

بلخاری تصریح کرد: حوادث تلخ غزه و جریان دردناک فلسطین و بی عدالتی مطلق و ظلم آشکاری که جهان با چشمان خود هر شب و روز شاهد آن است لزوم برپایی عدالت در جهان را نشان می دهد.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم شعاری که انتخاب شده متناسب با شرایط روز جامعه جهانی است. بنابراین سخت معتقدم پیام این کنگره فقط در حوزه ایران و تمدن اسلامی نیست بلکه جهانی است و ثانیاً جهان شاهد ظلم و بی عدالتی آشکار است و دقیقاً نقطه مقابل این ظلم ظهور عدالت و توجه انسان به مفهوم عدالت است و من امیدوارم این کنگره در سطح جهانی موفق شود و این پیام را به کل جهان برساند که انسان تا در تحقق عدالت و محو ظلم تلاش نکند نمی‌تواند زندگی پاک، سالم، توام با کرامت و شرافت انسانی داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های آستان قدس رضوی در برگزاری کنگره جهانی امام رضا (ع) گفت: از برگزار کنندگان همایش و گردهمایی گرانقدر و گرانسنگ پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تقدیر و تشکر می کنم من این افتخار را داشتم که در جمع اعضای شورای فرهنگی و علمی آستان قدس رضوی در باب تداوم کنگره های قبلی و برگزاری این کنگره جدید شرکت کنم.

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته ما ۴ کنگره عظیم را در حوزه آشنایی با معارف الهیه عالم آل محمد حضرت امام رضا (ع) برگزار کردیم و انشاالله دوره های بعدی کنگره هم به خوبی برگزار خواهد شد.

وی گفت: شعار این کنگره عدالت برای همه و ظلم به هیچکس است که یکی از بنیادهای معارف دینی و اسلامی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها