دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
«خلیج فارس» نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی است

هرمزگان - معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: «خلیج فارس» نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، آئین پایانی چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس دوشنبه دهم اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات فرهنگسرای طوبی بندرعباس با حضور سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور، سردار تنگسیری فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسئولین استانی برگزار شد.

همه نواحی خلیج فارس متعلق به ایران بوده است

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به حجم بالای کارها با موضوع بودجه‌ریزی در مجلس گفت: به علت تعلق خاطری که به نام خلیج فارس به عنوان یک هویت ملی داشتم به جشنواره خلیج فارس آمدم.

سید محمد حسینی ادامه داد: با توجه به اظهارات نظریه پردازان، به علت انرژی است که خلیج فارس مورد توجه کشورهای استعمارگر قرار گرفته است و آن‌ها معتقدند هر کشوری که بتواند بر خلیج‌فارس مسلط باشد بر جهان فرمانروایی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگر پرتغالی‌ها سالیان دور و آمریکایی‌ها در حال حاضر برای تسلط بر خلیج‌فارس تلاش می‌کنند و حکومت مصدق را ساقط کردند، می‌خواستند که در خلیج‌فارس جولان بدهند.

حسینی با اذعان به اینکه جنگ اول و دوم خلیج فارس و افغانستان بدون اهمیت خلیج فارس نیست، گفت: هر چند در بحث خلیج فارس به اذعان تاریخ و جغرافیا همه چیز روشن است و تاریخ طبری، مسعودی و … گواهی می‌دهند که همه نواحی خلیج فارس متعلق به ایران بوده است.

وی افزود: به اذعان مورخان و جغرافی دان انگلیسی هیچ آبراهه‌ای برای تاریخ دانان و جغرافی دانان به اندازه خلیج‌فارس اهمیت نداشته و از هزاران سال به مالکیت ایرانیان بوده است.

معاون امور مجلس رئیس جمهور همچنین با اشاره به وجود ۷۰ درصد انرژی دنیا در خلیج‌فارس و دیرینگی ۸ هزار سال این منطقه گفت: جغرافیدان پرتغالی اذعان دارد که از سال ۱۵۰۱ میلادی، تاکید همواره بر نام خلیج فارس بوده است.

سید محمد حسینی در ادامه به هویت و پیشینه درخشان خلیج‌فارس، تمدن دریا محور، استکبار جهانی، مسائل روز دنیا و موضوع دانشگاه های آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و …پرداخت و گفت: شورای انقلاب فرهنگی روز ۱۰ اردیبهشت را به موجب پایان دادن به ۱۱۷ سال حضور پرتغالی‌ها در هرمز توسط امام قلی خان، این روز را روز ملی خلیج فارس نامگذاری کرد.

حسینی در پایان با اعلام اینکه «خلیج فارس» نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی است، ابراز امیدواری کرد تا جشنواره خلیج‌فارس در آینده بُعد جهانی داشته باشد و دبیرخانه جشنواره با ایرانیان خارج از کشور نیز ارتباط بگیرد و آن‌ها هم در این جشنواره نقش آفرین باشند.

فیلمی با موضوع شهیدان دارا و رییسی تولید می‌شود

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ضمن خیرمقدم گفت: مبدع این جشنواره سید محمد حسینی در زمان صدارت وزارت فرهنگ ارشاد بود.

اسمعیل جهانگیری با اشاره به حرکت هماهنگ تیمی در برگزاری این جشن ملی ادامه داد: کلید چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس از ۲۵ فروردین با حضور جمع نخبگانی، روسای دانشگاه‌ها و پیشکسوتان فرهنگی و ادبی استان آغاز شد.

وی سپس از وعده صادق گفت و به شهادت سرداران شهیدان اسحاق دارا و اسدالله رییسی از شهدای خلیج‌فارس در دهه ۶۰ پرداخت و وعده کرد با حمایت سردار تنگسیری فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فیلمی با موضوع شهیدان دارا و رییسی تولید شود.

جهانگیری ضمن اینکه دفاع از مرزهای هویتی خلیج‌فارس را رسالت خود و جامعه فرهنگی هرمزگان دانست به گزارش کوتاهی از حضور ۱۰ گروه موسیقی نواحی و دریافت ۸۱ اثر فیلم‌نامه به دبیرخانه جشنواره خبر داد.

افتخار خلیج فارس متعلق به همه ایرانیان است

همچنین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه اظهار داشت: استان هرمزگان افتخار دارد که حافظ دریای خلیج فارس و دریای مکران است و بیش از ۹۲۰ کیلومتر در خلیج فارس را پاسداری می‌کند.

سردار علیرضا تنگسیری با تاکید بر اینکه اینجا خلیج فارس است و کسی نمی‌تواند این اسم را عوض بکند، افزود: جوانان ما باید بدانند که خلیج‌فارس افتخاری برای ما ایرانیان است.

وی با اشاره به تاریخچه آزادسازی هرمز گفت: تاریخ نشان می‌دهد ایران و ایرانی در مقابل استکبار و امپریالیسم ایستاده‌اند. مقاومت استان هرمزگان و بوشهر در دهه‌های گذشته در برابر ۳ دشمن به نام‌های امپریالیسم، استکبار و نوکر استکبار جهانی این موضوع را گواهی می‌دهد.

سردار تنگسیری ادامه داد: فرهنگ خلیج فارس مربوط به همه ماست، افتخار خلیج فارس نیز متعلق به همه ایرانیان است. زیرا اینجا محل و مرقد بزرگان و خانواده‌های ما بوده، بنابراین اینجا هستیم و اینجا می‌میریم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اهمیت ذاتی خلیج فارس پرداخت و اضافه کرد: بدون احتساب جزایر، ۱۳۵۵ کیلومتر ساحل داریم و با احتساب ۱۴ جزیره راهبردی در مجموع ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در خلیج فارس وجود دارد.

او همچنین عنوان کرد: عمیق ترین مسیر دریانوردی در آب های ایران و مهم‌ترین آبراه آب های بین المللی در دریای خلیج‌فارس قرار دارد. از سوی دیگر ۶۲ درصد صادرات نفت و ۴۰ درصد صادرات گاز جهان در این منطقه است. بنابراین باید این ثروت ملی را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

سردار علیرضا تنگسیری با اذعان به اینکه ما ایرانی هستیم و این فرهنگ منافع اش مال ماست، گفت: خلیج فارس به هر زبانی خلیج‌فارس است و هیچ کسی نمی‌تواند از اهمیت آن بکاهد. امیدواریم هر سال بتوانیم این روز را پرشورتر از سال قبل گرامی بداریم.

فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به دلاورمردی هرمزی ها در اعصار گذشته و در دفاع مقدس گفت: خانواده‌ای در این جزیره وجود دارد که ۹شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است و ما به عنوان یک سرباز به پاس خون شهدایمان از تمام مرزهای این سرزمین با اقتدار محافظت می‌کنیم.

نام خلیج فارس نماد امنیت عزت و افتخار است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان نیز دیگر سخنران این همایش بود که گفت: امروزه مسئله خلیج فارس، یک نام بین المللی قرآنی است و با امنیت ملی ما آمیخته است. دشمن نیز سرسختانه با هویت ملی ما ستیز دارد.

حجت الاسلام محمد عبادی زاده ادامه داد: نام خلیج فارس نماد امنیت عزت و افتخار است و ملت ایران در مقابل هیچ تحریفی کوتاه نمی‌آید. زیرا نام خلیج فارس همه را به دور خودش جمع کرده است. امتداد تاریخی و تمدنی دارد و ما آن را بخش مهمی از تاریخ و تمدن ایران بزرگ می‌شناسیم و نقش خلیج فارس در هویت ملی و ایرانی ما بی بدیل است.

امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: نام خلیج فارس سه بار در کلام نورانی پیامبر اکرم (ص) آمده است. در همه مباحث روایی نیز وجود دارد.

وی با اذعان به اینکه تحریف عنوان مبارک خلیج فارس برای نخستین بار به زبان نحس نماینده انگلیس در بحرین تازه استقلال یافته جاری شد، گفت: این شیطنت سپس به سایر کشورهای خلیج‌فارس تعمیم داده شد. بنابراین با تمام توان در برابر این شیطنت می‌ایستم و با اقتدار از نام خلیج دفاع خواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان در پایان عنوان نمود: خلیج‌فارس، امروز و دیروز خلیج‌فارس بوده و آینده نیز خلیج فارس باقی خواهد ماند.

به گزارش ایبنا، چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس از ۷ تا ۱۰ اردیبهشت در شهرهای مختلف هرمزگان برگزار شد. در آئین پایانی این جشنواره گروه موسیقی لیوا جزیره هرمز و گروه سرود دانش‌آموزی سردار آسمانی میناب به هنرنمایی پرداختند. از برگزیدگان اولین جشنواره فیلمنامه نویسی خلیج‌فارس تقدیر و از سفرنامه تیشیرا از انتشارات نسیم بادگیر، کتاب نرمه های دریا اثر فریده عصاره و نماد خلیج‌فارس دانشگاه فرهنگیان در این جشنواره رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها