سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
نشست شعر مقاومت خوزستان با رویکرد فلسطین در غرفه روستاهای دوستدار کتاب برگزار شد

نشست شعر مقاومت خوزستان با رویکرد فلسطین در هفتمین روز از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران در محل غرفه روستاهای دوستدار کتاب برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست شعر مقاومت خوزستان با رویکرد فلسطین عصر سه شنبه با حضور شاعر خوزستانی در بخش روستاهای دوستدار کتاب واقع در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

مرتضی حیدری شاعر خوزستانی در این مراسم با اشاره به حضور اقوام مختلف در استان خوزستان اظهار کرد: اقوام عرب در استان خوزستان شاعران زیادی را در زمینه شعر مقاومت تربیت کرده‌اند.

وی افزود: اتفاقاتی که در غزه و فلسطین رخ داده برای شاعران حوزه مقاومت در خوزستان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ شعر مقاومت ترسیم کننده افق روشنی برای تقابل با استبداد است.

این شاعر برجسته خوزستانی با بیان اینکه شاعران همیشه در صف اول مبارزه با استبداد هستند، عنوان کرد: شعار نوعی شعر است و به همین دلیل است که شاعران همواره در صف اول مبارزه با استبداد هستند.

وی ادامه داد: در تعالیم اسلامی، کلام از اهمیت زیادی برخوردار و از موارد بنیادی اسلام است؛ شاعری که شعر می‌گوید از علم برخوردار است و با استفاده از کلام مفهوم فکری خود را انتقال می‌دهد.

حیدری با اشاره به مفهوم جنگ و صلح در جهان بیان کرد: یک مفهوم غلطی که در جهان در حال وقوع است این است که مفهوم جنگ و صلح را اخلاقی و یا غیر اخلاقی قلمداد می‌کنند و باید گفت که جنگ در مواردی به معنای دفاع از حق و مبارزه با ظلم است.

نشست شعر مقاومت خوزستان با رویکرد فلسطین در غرفه روستاهای دوستدار کتاب برگزار شد

این شاعر خوزستانی با بیان اینکه قدرت اسرائیل یک قدرت پوشالی است، عنوان کرد: قیصر امین‌پور، شاعر خوزستانی چند دهه قبل پوشالی بودن قدرت اسرائیل را در اشعارش بیان کرده بود، این شاعر ۵۰ سال از دنیا جلوتر بود و با سرودن شعری در این زمینه گفته بود که خانه اسرائیل مثل خانه عنکبوت سست و پوشالی است.

حیدری با بیان اینکه برخی از شعرای خوزستانی از شخصیت‌های فلسطین جوایزی را دریافت کردند، تصریح کرد: قضیه فلسطین مسئله‌ای است که مظلوم واقع شده است و باید در حوزه مقاومت جایگاه این موضوع را پررنگ بیان کرد که شاعران خوزستانی در این عرصه بسیار خوش درخشیدند.

وی در پایان با اشاره به تقرب قلوب در اشعار شاعران خوزستانی عنوان کرد: یکی از اتفاقات سخت در شعر عرب این است که نمی‌توان این اشعار را به فارسی آنگونه که باید ترجمه کرد؛ ایرانیان مسلط به زبان عربی با خواندن اشعار شعرای خوزستانی که به زبان عربی است متوجه تقرب قلوب در این اشعار می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها