پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
اختصاص یارانه برای خرید حضوری از کتابفروشی‌های عضو «بازارکتاب» در دهه فجر

خراسان‌رضوی – مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: به طور متوسط سالانه ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ می‌شود که حدود ۷۰ هزار عنوان آن چاپ اولی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، علی رمضانی صبح پنجشنبه با حضور در نشست تشکیلاتی انجمن کتابفروشان «خوشه»، ابتدا به ارائه گزارش در خصوص آمار فروش و خریدهای بخش مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ پرداخت و در خصوص کتاب‌های پرفروش و تحلیل داده‌های نمایشگاه توضیحاتی داد و گفت: سالیانه ۱۱۰ هزار کتاب در کشور چاپ می‌شود که حدود ۷۰ هزار کتاب چاپ‌اولی است. در نمایشگاه مجازی کتاب سال قبل بیش از ۲۶۰ هزار عنوان کتاب ارائه شد.

یارانه خرید کتاب به صورت حضوری از کتابفروشی‌های عضو سامانه بازار کتاب

وی عنوان کرد: در دهه فجر امسال سامانه «بازار کتاب» توسط کتابفروشی‌ها طرح اختصاص یارانه به صورت حضوری اجرا خواهد کرد یعنی خانه کتاب و ادبیات ایران یارانه‌ای را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا مردم با ارائه کدملی از این یارانه بهره‌مند شوند که دهه فجر امسال در کتابفروشی‌های عضو این سامانه فروش‌حضوری فعال خواهد بود.

اختصاص یارانه برای خرید حضوری از کتابفروشی‌های عضو «بازارکتاب» در دهه فجر

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص یارانه فروش حضوری گفت: این یارانه‌ای است که دولت در اختیار جامعه و دوست‌داران کتاب گذاشته است. این یارانه‌ها برای ثبات وضعیت فرهنگ ضروری است و برخی مخاطبان را در گردونه خرید کتاب نگه داشته است.

فعالیت مستمر شبکه تخصصی کتاب

رمضانی با اشاره به نخستین شبکه تخصصی کتاب که شبکه‌ای تعاملی است، تصریح کرد: این شبکه از پاییز سال گذشته به همت خانه‌کتاب و ادبیات ایران آغاز به کار کرد و یکی از اهداف آن تحریک تقاضای‌خرید است و نشان داد حوزه نشر در کشور ظرفیت تولید محتوای‌تصویری برای یک شبکه مستقل را دارد و از آن روز تولیدات تصویری ما در حوزه معرفی اهالی‌قلم، کتاب، فعالان صنعت‌نشر و همچنین پوشش رویدادهای مربوط به حوزه کتاب در رویدادهای مختلف به‌صورت مستمر در حال پخش است.

وی در خصوص بازخوردهای شبکه‌کتاب عنوان کرد: یکی از مدیران فرهنگی کشور مدتی قبل اظهار کرد که تا قبل از تاسیس شبکه‌کتاب، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم در کشور این‌همه رویداد کتابی داشته باشیم.

پنج هزار ناشر فعال در کشور

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت در کشور ۵ هزار ناشر فعال و ۵۰۰ ناشر حرفه‌ای داریم که تمام آن‌ها در نمایشگاه مجازی کتاب حضور داشته‌اند. حتی کتابفروشی‌های کوچک هم با کمترین امکانات در نمایشگاه حضور داشتند.

اختصاص یارانه برای خرید حضوری از کتابفروشی‌های عضو «بازارکتاب» در دهه فجر

وی در پاسخ به این سوال که «آیا در نمایشگاه استانی در تبریز روی کتاب‌ها فیلتر گذاشته شده یا خیر؟» گفت: ما هیچ فیلتری روی کتاب‌ها نگذاشتیم، هر ناشری هر اثری ارائه کرد که در بانک اطلاعات خانه‌کتاب ثبت شده بود، در نمایشگاه در معرض نمایش و فروش قرار داده شد. مگر اینکه ناشر موجودی‌اش صفر شده بود.

به گزارش ایبنا؛ در انتها کتاب‌فروشان و فعالان کتاب از سراسر کشور نظرات، پیشنهادات و دغدعه‌های خود را در خصوص تغییر استانداردهای صنعت کتاب، الگوی رفتاری خرید کتاب توسط مردم و دامنه سبد خرید مردم از نمایشگاه مجازی کتاب سخنانی را مطرح کردند و رمضانی هم به سوالات کتابفروش‌ها در خصوص نمایشگاه کتاب، یارانه و موارد حمایتی از کتابفروش‌ها و مراکز پخش پاسخ داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط