چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
مردم بالقوه کتابخوان هستند / لزوم ایجاد مزیت رقابتی در کتابفروشی‌ها

خراسان‌رضوی - موسس باشگاه کتابخوانی آنلاین بوکزیستو گفت: فروش کمِ تمام کتابفروشان قطعاً به دلایلی مانند تورم بستگی دارد اما باید قبول کنیم ما هم بازاریابی بلد نیستم، حتی مزیت رقابتی نداریم، مردم بالقوه کتابخوان هستند اما ما هنر اینکه همین مردم را به صورت بالفعل کتابخوان کنیم نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، توحید کریمی ظهر چهارشنبه در کارگاه تخصصی «طرح آموزشی ۵ چرا» که از برنامه‌های جنبی چهاردهمین نشست تشکیلاتی انجمن کتابفروشان خوشه است گفت: اطراف ما متشکل از سه دایره است، یک دایره عدم‌کنترل که موضوعات نظیر آب و هوا، تورم، حرف‌های مردم و.. را شامل می‌شود، موضوعاتی که ما هیچ کنترلی روی آن‌ها نداریم.

او با اشاره به دایره دوم گفت: دایره دیگری هم به نام دایره کنترل داریم نظیر افکار، رفتار، باورها، احساسات، عادات و توانمندی‌های‌مان که روی این مسائل کنترل داریم، دایره سوم دایره نفوذ است و حدی است که میتوانیم در محیط اثرگذار باشیم.

کتابفروشان باید انرژی‌شان را صرف خلق مخاطب کنند

موسس بوکزیستو در تشریحِ بررسی این ۳ دایره گفت: ما کتابفروشان همیشه انرژی‌مان را روی دایره‌ای که روی آن کنترلی نداریم می‌گذاریم و مدام در توجیه مشکلات‌مان از تورم و عدم توجه مسوولان به حوزه فرهنگ و… می‌گویم و از این مسائل ناراحتیم. ما سال‌ها با یک مسئله زندگی می‌کنیم و بعد از گذشت چند سال می‌فهمیم آن مسئله اصلاً مسئله اصلی ما نیست.

مردم بالقوه کتابخوان هستند / لزوم ایجاد مزیت رقابتی در کتابفروشی‌ها


کریمی بیان کرد: ما کتابفروشان در نظرسنجی که قبل از شرکت در این نشست برایمان ارسال شد به مشکلات غیرقابل‌کنترلی نظیرِ مشکل تورم، قیمت پشت جلد کتاب، کاهش مشتریان به علت تورم، نبود نیروی متخصص، نمایشگاه‌های نمایشی، عدم توجه مسوولان استانی به کتاب و… اشاره کردیم، در صورتی که باید به جای ناراحت‌بودن از این مسائل به خلق مخاطب به منظور ایجادِ پاخور، ارتقاء مهارت‌های ارتباطی‌مان، خلاقیت و.. بپردازیم.

کتابفروشان باید مشکلات‌شان را ریشه‌ای حل کنند

این فعال فرهنگی «فتح قله با حرکت جمعی در تشکیلات ایمانی» را شعاری بسیار خوب برای چهاردهمین نشست خوشه دانسته و بیان کرد: ما برای رسیدن به این شعار باید در ابتدا خودمان قوی شویم، ما باید ریشه‌ای قوی شویم پس باید به دنبال این باشیم که چطور ریشه مشکل‌مان را پیدا کنیم. باید بدانیم آیا فروشگاه کتاب ما در حوزه برندسازی خوب عمل کرده‌؟ آیا مدیریت مالی و منابع انسانی ما درست است؟ آیا به تمام ابعادِ مهم کارمان به درستی پرداخته‌ایم؟

توحید کریمی اظهار کرد: قطعاً فروش کمِ تمام کتابفروشان به تورم بستگی دارد اما باید قبول کنیم ما هم بازاریابی درستی نداریم، حتی مزیت رقابتی نداریم. مزیت رقابتی یعنی ما کاری بکنیم که دیگران دو سال دیگر به ما برسند. وقتی این موارد را نداشته باشیم قطعاً فروش پایینی خواهیم داشت.

او در پاسخ به این سوال که چگونه ریشه مشکل‌مان را حل کنیم، گفت: ما باید اول دغدغه‌مان را در ذهن داشته باشیم و دلایلش را بنویسیم و مدام از خود بپرسیم «چرا؟»

مردم بالقوه کتابخوان هستند / لزوم ایجاد مزیت رقابتی در کتابفروشی‌ها

اهمیت رفع نیازِ مخاطب

مدیر باشگاه کتابخوانی آنلاین بوکزیستو ادامه داد: بوکزیستو دقیقاً این‌گونه شکل گرفت. آن سالی که بوکزیستو را راه‌اندازی کردم از ۲۰۰ نفر پرسیدم «چرا کتاب نمی‌خوانید؟» یکی گفت چون ضرورتی ندارد، گفتم چرا؟ پاسخ شنیدم در زندگی‌مان جایگاهی ندارد، دوباره پرسیدم چرا و چرا و در نهایت رسیدم به اینکه اساساً زندگی‌شان هدف ندارد لذا من دنبال این رفع نیاز رفتم و به بوکزیستو رسیدم.

مردم بالقوه کتابخوان هستند

توحید کریمی بیان کرد: اگر واقعاً می‌خواهیم در کسب و کارمان در فروشِ کتاب موفق باشیم، باید یکبار این سوال‌ها را از خودمان بپرسیم. مردم بالقوه کتابخوان هستند اما ما هنر اینکه همین مردم را به صورت بالفعل کتابخوان کنیم نداریم.

وی افزود: یک کتابفروش باید یک سری مهارت‌ها را آموزش ببیند اما به شرطی که خود فرد هم کاراکترش به مرور تغییر کند، تفکر رهبری داشته باشد، تفکر سیستمی و شبکه‌سازی را بلد باشد، خلاق و ایده‌پرداز باشد.

هفت حوزه مهم آموزشی

او در انتها در تشریح ۷ حوزه مهم آموزشی برای کتابفروشان گفت: کتاب شناسی، مخاطب شناسی، کتابفروش، کسب و کار کتابفروشی، خلق تجریه، مدیریت جیب، و شریان، ۷ حوزه‌ی آموزشی هستند که ضرورت دارد هر کتابفروش این مباحت را بداند.

در انتها توحید کریمی از تمام کتابفرشانِ حاضر درجلسه خواست یکی از مشکلات‌شان را به منظور ریشه‌یابی روی کاغذ ترسیم کنند.

مردم بالقوه کتابخوان هستند / لزوم ایجاد مزیت رقابتی در کتابفروشی‌ها

به گزارش ایبنا، چهاردهمین نشست تشکیلاتی انجمن کتابفروشان خوشه با حضور اعضای کتابفروش از سراسر کشور چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه همراه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی در مشهد مقدس آغاز شد. اختتامیه این نشست عصر ۲۸ دی‌ماه در هتل ولایت مشهد خواهد بود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر نعمتی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    درود وقت تان بخیر و نیکی. جسارتا سخنان دوست خوب مان قشنگ و در ظاهر درست است ، اما بنظر میرسد ایشان در فهم مسئله مشکل دارند. کاش بستری بود تا می‌توانستم توضیح بدهم مشکل کتاب و کتابفروشان چیست و اصلا چرا کتاب در جامعه ما بعنوان یک نیاز جدی تلقی نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط