چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
اماکن تاریخی ظرفیت خوبی برای تبدیل به کتابفروشی هستند

خراسان‌رضوی – مدیرعامل صندوق توسعه، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی گفت: ما ۴ هزار ملک‌تاریخی در کشور داریم که می‌توانند با کاربری فرهنگی در اختیار کتاب‌فروشان قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، شهاب طلایی در چهاردهمین نشست تشکیلاتی انجمن کتابفروشان خوشه که صبح چهارشنبه در هتل ولایت مشهدمقدس برگزار شد در پاسخ به دغدغه ملک که مشکلِ مشترک تمام کتابفروشانی بود که از سراسر کشور در این حاضر شده بودند، گفت: مجموعه دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به دولت مجموعاً حدود ۴ هزار ملک تاریخی دارند، از ۳۴ هزار اثر ثبت شده ملی، ۴ هزار ملک متعلق به دولت و دستگاه‌های دولتی هستند که ۱۵۰۰ تا از آن‌ها به میراث‌فرهنگی تعلق دارد و بقیه در اختیار دیگر دستگاه‌ها هستند که می‌توانند با کاربری فرهنگی در اختیار کتابفروشان قرار بگیرند.

شهاب طلایی بیان کرد: صندوق احیا و بناهای تاریخی سال ۸۴ با هدف تعیین و اعطای کاربری به بناهای تاریخی تشکیل شد که متولی بناهای تاریخی در کشور است و قانون‌گذار هم با رویکرد احیای این بناها این صندوق را تشکیل داد.

فروش بناهای تاریخی ممنوع است

او با بیان اینکه آموزش و پرورش ۴۰۰ ملک تاریخی در کشور دارد، تصریح کرد: وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی هم به همین شکل تعدادی ملک دارند. اما فروش بناهای تاریخی بر اساس قانون ممنوع است و ملک تاریخی تا ابد برای دولت باقی می‌ماند، قانون‌گذار در برنامه ششم دستگاه‌ها را مکلف کرد بناها را مرمت کنند. در راستای مولدسازی بناهای دولتی دستگاه‌ها یا باید خودشان این بناها را بازسازی کنند یا بناهای تاریخی را با کاربری‌های مختلف واگذار کنند.

۱۳۶ کاربری برای املاک تاریخی تعریف شده

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی گفت: صندوق ما ۸۵۰ ملک تاریخی دارد که تا الان ۳۵۰ تا از آن‌ها با کاربری‌های مختلف واگذار شده است، همچنین اینکه ما ۱۳۶ کاربری برای املاک تاریخی تعریف کرده‌ایم که کاربری فرهنگی اهم آن است.

وی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی متعلق به دولت و مردم هستند اظهار کرد: بناهای تاریخی متعلق به دولت کاربری‌های مختلف از رستوران و هتل و.. را خواهند داشت به عنوان مثال پیرو همین مسئله امسال دو ملک در اختیار حوزه هنری قرار گرفت.

شهاب طلایی با تاکید بر اینکه هدف این صندوق درآمدزایی از بناهای تاریخی نیست، عنوان کرد: هدف ما تقویت نهادها و جریانات انقلاب اسلامی است. ما ۸۰ کاروانسرا در این ۸۵۰ ملک داریم که تمام اینها قابلیت تغییر کاربری به فضای فرهنگی و یا کتابفروشی را دارند. اما این بناها هزینه‌هایی برای مرمت دارند.

چگونگی واگذاری املاک تاریخی

طلایی در خصوص چگونگی واگذاری املاک تاریخی گفت: واگذاری ما یا از طریق ترک تشریفات و یا مزایده است. بناهایی که متعلق به صندوق است می‌توانند با رویکرد فرهنگی در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرند. برخی بناها هم متعلق به میراث فرهنگی هستند که این بناها هم از طریق تعامل با نهادهای محلیِ دولتی می‌توانند واگذار شوند.

وی ادامه داد: در خصوص بناهای دولتی که در اختیار دستگاه‌های دولتی هستند چون امکان فروش ندارند قرار است در اختیار صندوق قرار بگیرند تا واگذار شوند.

امکان وگذاری ۶۰ ساله اماکن تاریخی به کتابفروشی‌ها

مدیرعامل صندوق توسعه، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی عنوان کرد: ما تنها نهاد دولتی هستیم که می‌توانیم تا ۶۰ سال یک بنا را به بخش خصوصی و کتابفروشی‌ها واگذار کنیم در حالی‌که دیگر دستگاه‌های می‌توانند حداکثر در بازه زمانی ۳ ساله ملک تاریخی‌شان را به بخش خصوصی واگذار کنند و این مهم ظرفیتی را ایجاد کرده که نیاز نباشد کتابفروشی‌ها مدام مکان‌شان را جابه‌جا کنند.

وی درمورد بناهای تاریخی که در خدمت ستاد اجرایی فرامین امام یا دستگاه های حاکمیتی هستند تاکید کرد: این دستگاه‌ها می‌توانند ملک را بفروشند اما نمی‌توانند در ملک هیچ‌گونه دخل و تصرف یا تغییرکاربری انجام بدهند. لذا فروش‌شان هم سخت است حتی اگر مخروبه و تبدیل به زمین خالی شده باشند. اما همین بناها هم می‌توانند در اختیار کتابفروشان قرار بگیرند و این هم یک ظرفیت است.

کتابفروشان می‌توانند از ظرفیت‌های صندوق توسعه برای توسعه کسب و کارشان بهره ببرند

شهاب طلایی ادامه داد: همچنین اینکه ما از محل صندوق توسعه‌مان وام هم برای مرمت اماکن تاریخی قرار می‌دهیم و این هم یک ظرفیت دیگر است صندوق به معنی احیای بناهای تاریخی راه‌اندازی شده و هدفش درآمد نیست، بلکه «احیای املاک تاریخی» شاخص ارزیابی صندوق ما است. صندوق ساختار چابکی دارد و کتابفروشان می‌توانند به سهولت از ظرفیت‌های این صندوق به منظور توسعه کسب و کارشان بهره ببرند.

وی در انتها اضافه کرد: ما وقتی کاربری را به منظور فروشگاه کتاب، فرهنگی می‌کنیم از فرد رزومه می‌خواهیم لذا از یک نهاد فرهنگی در خصوص شخصی که می‌خواهد ملک را از ما بگیرد استعلام می‌گیریم.

اماکن تاریخی ظرفیت خوبی برای تبدیل کتابفروشی هستند

جهاد فرهنگی از مهم‌ترین فعالیت‌های کتابفروشان

در ادامه این نشست رئیس هیات‌مدیره انجمن خوشه گفت: وظیفه اصلی کتابفروش‌های عضو خوشه کار صنفی برای انجام یک ماموریت بزرگ فرهنگی است. بخش زیادی از منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با وظایف کتابفروش‌های انقلابی ارتباط نزدیک دارد.

مهدی فقیهی‌نژاد ضمن اشاره به ماهیت فرهنگی کتابفروشی‌ها افزود: کتابفروشان تنها کار فرهنگی نمی‌کنند بلکه جهاد فرهنگی می‌کنند.

وی ضمن ابراز خشنودی از روابط صمیمانه و برادرانه جمعیت کتابفروش های خوشه تاکید کرد تقویت همدلی و اخوت باعث می‌شود امداد و عنایت پروردگار نیز بیشتر شود.

اولین دورهمی خانوادگی کتابفروش‌ها

در ادامه مدیرعامل انجمن خوشه ضمن معرفی برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این نشست دو روزه گفت: این نشست اولین دورهمی خانوادگی کتابفروش‌ها است که در آن کتابفروشان فرصت بودن در کنار خانواده و زیارت حرم مطهر حضرت رضا علیه‌السلام را ضمن شرکت در مباحث مفید صنفی دارند.

محمد راهی کارگاه‌محور بودن این دوره را ویژگی اصلی این دوره دانست و گفت: بر اساس نظرسنجی سال گذشته و تبادل آرا بین اعضا امسال کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی مورد نیاز کتابفروشی ها را در طی دو روز خواهیم داشت.

راهی از تشکیل کارگروه های تخصصی خبر داد و افزود: موضوع ملک، فضای مجازی، ترسیم نقشه راه و کار تشکیلاتی از موضوعات کارگروه‌ها هستند که با حضور اساتید برگزار می‌شود.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه این نشستِ تخصصی، کتابفروشان از سراسر کشور در خصوص‌دغدغه‌های‌شان در خصوص خرید ملک، چگونگی شرکت در مزایده‌های املاک، مدل احیا و بازآفرینی کتاب‌فروشی‌ها، مواجهه‌ی کتابفروشان با کسب و کارشان، اینکه چرا کتابفروشان باید مالک ملک‌شان باشند، چگونگی ثبات و آسایش بیشتر در مسیر کار و داشتن امنیت روانی برای طرح ریزی پیشرفت در کسب و کارشان گفت‌و گو کردند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط