چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹
گاهي ناشر ترفند مي‌زند

گرچه ناشر و مولف ـ هر دو ـ در جريان تعامل قانوني طرفين ترفندهايي مي‌زنند، اما ناشرن به مراتب بيشتر از مولفان راه گريز و ترفند را بلدند و آن‌ها را به نفع خود به كار مي‌گيرند._

سيده زيبا اجتهد، مديرمسوول نشر پرسيس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان مطلب فوق افزود: به عنوان يك ناشر قبول دارم كه ناشران به علت وجود مشكلات فراواني نظير قيمت بالاي كاغذ و ساير هزينه‌ها، فشارهاي زيادي را متحمل مي‌شوند، اما از آنجا كه خود نويسنده و مترجم نيز هستم، مي‌دانم كه نحوه پرداخت پول از طرف ناشر به مولف با شيوهاي نادرست و بدي انجام مي‌شود.

نويسنده كتاب «فرهنگ روسي به فارسي» افزود: اكنون ناشران درصد پرداختي به مولفان را پايين آورده‌اند. من در سال 1378 براي كتاب فرهنگ روسي به فارسي 14 درصد حق‌التحرير گرفتم، اما اين روزها ناشري پيدا نمي‌شود كه براي تاليف چنين كتابي، 14 درصد به مولف بدهد. متاسفانه امروزه تعدادي از ناشران، آثار مولفان را با هزينه خود آن‌ها چاپ مي‌كنند و اين موضوع كاملا رايج شده، اين در حالي است كه تا چند سال قبل، يك مولف هرچند اثري قابل قبول را توليد مي‌كرد، هرگز جرات نداشت به ناشر بگويد اين كتاب را با هزينه خودم منتنشر كنيد چون ابتدا بايد اثر توليد شده توسط ناشر از جهات گوناگون تاييد مي‌شد. اما اين روزها خود ناشر بهانه‌هاي مختلفي مي‌آورد و در نهايت به مولف مي‌گويد من حاضرم اين كتاب را با هزينه خودت منتشر كنم! در حقيقت او مي‌خواهد مشكلاتش را بر گردن مولف بيندازد.

نويسنده كتاب «آموزش تيراندازي» افزود: به نظر من نبايد مولف جور مشكلات ناشر را به دوش بكشد؛ بلكه مشكلات ناشران بايد از طريق راهكارهايي منطقي مثل اصلاح سيستم خريد كتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برطرف شود.

وي گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به جاي حمايت مادي از ناشران، به راه‌اندازي يك سيستم پخش اصولي و گسترده كتاب در سطح كشور اقدام كند، ناشر هم اطمينان مي‌يابد كه كتابش به خوبي پخش مي‌شود و برگشت سرمايه‌اش تا اندازه زيادي تضمين خواهد شد. در چنين شرايطي او در تعامل با مولف، ترفند به كار نمي‌برد.

اجتهد با اشاره به انتشار برخي كتاب‌هاي بي‌ارزش توسط برخي ناشران با هزينه خود مولف، گفت: برخي ناشران به مولفان پيشنهاد مي‌دهند اثر آن‌ها را با هزينه‌اي مثلا دو ميليون توماني منتشر كنند. اين در حالي است كه خود ناشر به خوبي مي‌داند هزينه انتشار اين اثر مثلا 5/1 ميليون تومان است و ناشر با اين ترفند هم نيم ميليون تومان به جيب مي‌زند و هم به راحتي انتشار يك كتاب را به پرونده كاري خود اضافه مي‌كند تا در نهايت با چاپ چند كتاب در سال، مجوز نشر او تمديد شود. كافي است به ستون آگهي‌هاي برخي روزنامه‌ها نگاه كنيد و ببينيد كه چه آگهي‌هاي عجيبي از سوي ناشران براي چاپ اثر «با هزينه كم»، «قيمت دولتي»، «شرايط اقساطي» يا با هزينه خود مولف به چاپ مي‌رسد.

مديرمسوول نشر پرسيس در عين حال خواستار تقويت سيستم ارزشيابي علمي و فني از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به جاي مميزي لغت به لغت كتاب شد و گفت: بايد بررسي شود كه يك اثر اولا تا چه اندازه شايستگي چاپ شدن را دارد تا جلوي بسياري از سوءاستفاده‌ها گرفته شود و ثانيا اين سيستم مانع از كپي‌برداري از آثار منتشر شده توسط يك عده سودجو شود. متاسفانه سوء‌ استفاده از آثار مولفان به اين شكل تا حد زيادي همچنان وجود دارد و به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند مانع  اين كار شود.

اجتهد درباره نقش اتحاديه ناشران و كتابفروشان در ايجاد راهكارهاي قانوني براي تعامل هرچه بهتر ناشر و مواف گفت: به عنوان يك ناشر فقط براي گرفتن سهميه كاغذ دولتي به اتحاديه مراجعه مي‌كردم و حالا كه ديگر كاغذ دولتي داده نمي‌شود و همه كارهاي ما نظير گرفتن مجوز انتشار كتاب با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، اساسا كاري با اتحاديه نداريم و با صراحت مي‌گويم كه از حيطه اختيارات اتحاديه اطلاعي ندارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط