شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
عناوین پیشنهادی یک مشاور نوجوانان برای خرید از نمایشگاه کتاب

لیلا سلیقه‌دار، یک اثر تربیتی‌روان‌شناسی و چند اثر داستانی را به نوجوانان برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ پیشنهاد کرد.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. لیلا سلیقه‌دار در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، کتاب «من یک دخترم» از انتشارات مدرسه را که ویژه دختران بالای ۹ سال منتشر شده است پیشنهاد کرد. این اثر به قلم سلیقه‌دار تألیف شده و دربردارنده حرف‌هایی درباره زندگی دخترانه است.

این مشاور نوجوانان که سال‌های زیادی پای صحبت نوجوان‌ها نشسته است، چند عنوان دیگر نیز به نوجوانان پیشنهاد کرد که عناوین آن‌ها عبارت‌اند از: «دختر پرتقالی»، «پادشاه گدا و راز شادمانی»، «دروغ» و «ناتور دشت». در ادامه می‌توانید با پدیدآورندگان، ناشر و خلاصه‌ای از موضوع آن‌ها آشنا شوید:

«دختر پرتقالی»

این اثر داستان پسری پانزده‌ساله به نام «جرج» را روایت می‌کند که در کودکی پدر خود را از دست داده است. او چیز زیادی از پدرش به‌خاطر نمی‌آورد و ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که مجموعه نامه‌هایی از پدر، توسط مادربزرگش به دست جرج می‌رسد. این دست‌نوشته‌ها راهی تازه برای ارتباط برقرار کردن او با پدرش می‌شوند. «دختر پرتقالی» داستانی تأمل‌برانگیز از عشق، زندگی، مرگ، امید و ناامیدی است؛ در داستان مشاهده می‌کنیم که جرج با مطالعه نامه‌های پدر و دنبال کردن ماجرای دختر پرتقالی، بینش جدیدی به زندگی پیدا می‌کند. یوستین گردر نویسنده این کتاب داستانی فلسفی‌معمایی را پیش روی مخاطبانش قرار داده است. این کتاب را نازنین عرب ترجمه کرده و از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

«پادشاه گدا و راز شادمانی»

شغل جوئل، نویسنده این کتاب، قصه‌گویی است. به همه‌جای جهان سفر می‌کند و برای مردم قصه می‌گوید. زمانی که می‌فهمد سرطان گرفته و در مدت کوتاهی تارهای صوتی‌اش را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند حرف بزند این مصیبت، زندگی‌اش را به آستانه ویرانی می‌کشاند و او باید در این بین با کمک قصه‌هایی که همیشه تعریف می‌کرده و قصه‌هایی که استادش برای او می‌گوید و صدالبته قصه زندگی خودش، چاره‌ای بیندیشد. باید خود را بازتعریف کند. «پادشاه گدا و راز شادمانی» مجموعه‌ای قصه تودرتو و بی‌نهایت ساده و حقیقی و ملموس از زبان یکی از بهترین قصه‌گوهای عصر ما است که قصد دارد زندگی‌مان را به شکل داستانی زیبا برایمان تصویر کند. شخصیت‌های کتاب راهب و ببر و اسب‌های گم‌شده و گنج‌های مدفون و البته پادشاه‌ها و گداها هستند. این کتاب با ترجمه مهرآیین اخوت در انتشارات هیرمند به چاپ رسیده است.

«دروغ»

کتاب «دروغ» اثری از کاره سانتوس، نویسنده اسپانیایی کتاب‌های کودک و نوجوان است که با ترجمه سارا یوسفی در نشر کتاب چ منتشر شده است. این داستان درباره دروغی است که زندگی نوجوانی را که در آستانه امتحانات ورودی دانشگاه است بهم می‌ریزد. کاره سانتوس در کتاب «دروغ» به زندگی و مشکلات نوجوانی می‌پردازد که در خانواده نه‌چندان خوبی متولد می‌شود و رشد می‌کند. زندگی او با حضور افرادی می‌گذرد که رویای خانه خوب و مرفه، داشتن پول و خرج کردنش را دارند و همین است که در نهایت آن‌ها را به سمت بزهکاری و مواد مخدر می‌برد؛ اما این تمام ماجرا نیست و سانتوس با ظرافتی استادانه تمام آنچه را که در پشت پرده اتفاق می‌افتد بیان کرده است تا به مخاطبانش نشان دهد همیشه همه‌چیز آن‌طور که فکرش را می‌کنیم نیست.

«ناتور دشت»

این کتاب، یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای ادبیات داستانی جهان است. هولدن کالفیلد، نوجوانی هفده‌ساله است که در مدرسه شبانه‌روزی «پنسی» تحصیل می‌کند و حالا در آستانه کریسمس به علت ضعف تحصیلی (چهار درس از پنج درسش را مردود شده و تنها در درس انگلیسی نمره قبولی آورده است) از دبیرستان اخراج شده و باید به خانه‌شان در نیویورک برگردد. تمام ماجراهای داستان طی همین سه روز (شنبه، یکشنبه و دوشنبه) که هولدن از مدرسه برای رفتن به خانه خارج می‌شود اتفاق می‌افتد. او می‌خواهد تا چهارشنبه که نامه مدیر راجع‌به اخراج او به دست پدر و مادرش می‌رسد و آب‌ها کمی از آسیاب می‌افتد، به خانه بازنگردد. به همین خاطر، از زمانی که از مدرسه خارج می‌شود، دو روز را سرگردان و بدون مکان مشخصی سپری می‌کند و این دو روز سفر و گشت‌وگذار، نمادی است از سفر هولدن از کودکی به دنیای جوانی و از دست دادن معصومیتش در جامعه پر هرج و مرج آمریکا. هولدن نماد هر جوانی است که برای پرورش یافتن و زندگی کردن مطابق قوانین جامعه احساس فشار می‌کند و اینکه مجبور است ارتباطات انسانی باارزشش را کنار بگذارد و خواسته‌های شخصی خود را با عرف جامعه تطبیق دهد، او را مستأصل ساخته است. این کتاب با ترجمه‌های متعدد در انتشارات مختلف ایرانی به چاپ رسیده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

لیلا سلیقه‌دار در پایان و در تکمیل صحبت‌های خود افزود: به عقیده من کتاب «شازده کوچولو» و «ناتور دشت» باید در سبد خرید هر نوجوانی حضور داشته باشد؛ همچنین به والدین توصیه می‌کنم تا از داستان‌های کوتاه و خواندنی که درباره مهارت‌های زندگی در انتشارات مهرسا و هوپا برای کودکان ترجمه یا تألیف شده است استفاده کنند.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط