چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
تعهد اخلاقي، متضمن حفظ تعامل است

مديرمسوول نشر صنم گفت: آنچه حريم قانوني را در جريان تعامل مولف و ناشر حفظ مي‌كند، تعهدات اخلاقي طرفين نسبت به يكديگر و همچنين نسبت به قرارداد بين آن‌هاست./

طاهره مفتخري نظري‌پور، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: مسايل مالي، بيشترين حوزه‌اي است كه مولف و ناشر در جريان تعامل با يكديگر در آن به مشكل برخورد مي‌كنند و اگر طرفين به هم و قرارداد بين خودشان تعهد داشته باشند، مي‌توانند بر اساس ضوابط قانوني، مشكلات را از بين ببرند.

وي ادامه داد: در چنين شرايطي، خيلي فرق نمي‌كند قرارداد بين ناشر و مولف براي انتشار يك كتاب تحت نظارت ناظري چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بسته شده باشد يا اين كه طرفين قراردادي معتبر را بدون نظارت كسي يا نهادي و فقط با اعتماد متقابل به يكديگر منعقد كرده باشند.

وي كه تاكنون چند كتاب را تاليف، ترجمه و ويراستاري كرده است، افزود: به عنوان مدير مسوول نشر صنم، تعهد خاصي نسبت به پرداخت حق‌الزحمه مولفان احساس مي‌كنم و به قول معروف هنوز جوهر كتاب آن‌ها خشك نشده، پول آن‌ها را مي‌دهم، در صورتي كه طبق قانون بايد سه ماه بعد از انتشار كتاب اين پول را پرداخت كنم.

نويسنده كتاب «نجيب‌زاده»، زمينه ايجاد مشكل و برهم خوردن تعامل قانوني بين ناشر و مولف را شخصيت و منش خود افراد دانست و گفت: برخي اساسا مشكل دارند. مثلا ناشري يك تصويرگر را براي مدتي استخدام مي‌كند و از او كار مي‌كشد و در حالي كه درآمد موردنظر خود را از انتشار يك كتاب به دست آورده است، اين موضوع را از تصويرگر و ساير پديد آورندگان آن اثر مخفي مي‌كند. در چنين شرايطي اصلا موضوع داشتن يا نداشتن قرارداد در ميان نيست و اين خود ناشر است كه به تعهدات اخلاقي و حرفه‌اش پايبند نيست.

مديرمسوول نشر صنم، نبود قانوني منضبط و دقيق براي ايجاد تعامل بين ناشر و مولف و تضميني براي حفظ اين تعامل را مورد انتقاد قرار داد و گفت: به نظر من ضعف قانوني موجود در اين زمينه نيز مانع از ايجاد تعامل مورد نظر مي‌شود. 

ويراستار كتاب «مطالعات موردي در روان‌شناسي ورزش» نقش اتحاديه ناشران و كتاب‌فروشان را در اين حوزه بسيار ضعيف دانست و گفت: درست است كه تمام اقدامات من به عنوان ناشر بايد زير نظر اتحاديه باشد، اما از آنجا كه من مجوز كار و همچنين مجوز انتشار كتاب‌هايم را از وزارت ارشاد مي‌گيرم، عملا اتحاديه نقشي در نظارت بر عملكرد ما ندارد و ما فقط به اتحاديه حق عضويت مي‌دهيم، در صورتي كه در بسياري از كشورها، نقش اتحاديه ناشران بسيار پررنگ است.

وي در پايان ،صدور بي‌رويه مجوز نشر و وجود ناشران غيرفعال پرشمار در كشور را زمينه‌ساز مشكلات فراوان از جمله برهم خوردن تعامل بين ناشر و مولف دانست و گفت: بر اساس آماري كه من به دست آورده‌ام، در كشور ايتاليا فقط 64 ناشر وجود دارد، اما در ايران 6288 ناشر مجوز نشر كتاب دارند كه نزديك به 4900 تن از آن‌ها فقط يك كتاب در دوران فعاليت خود منتشر كرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط