شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
نهادی که هویت آن با موجودیت انقلاب گره خورده است

«کمیته‌های انقلاب اسلامی» یکی از همان نهادهایی است که هویت آن با موجودیت انقلاب گره خورده و در خاطره جمعی ایرانیان از تاریخ انقلاب، نقش پررنگی از خود بر جای نهاده است. برای همه کسانی که انقلاب و پیروزی آن و روند تثبیت و سال‌های نخستین استقرار آن را به خاطر دارند، «کمیته‌های انقلاب اسلامی»، بخشی از هویت انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب نگاهی به کتاب «کمیته‌های انقلاب اسلامی» ۱۳۶۴-۱۳۵۷ به کوشش سهیل صفاری و محمدصادق کوشکی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار چاپ و نشر شده است. این کتاب شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه خبرگزاری کتاب ایران معرفی و بررسی می‌شود.

این کتاب در سه فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بررسی موضوعاتی همچون دوره فرماندهی آیت‌الله مهدوی کنی (بهمن ۱۳۵۷ تا مرداد ۱۳۶۱)، دوره فرماندهی علی فلاحیان (شهریور ۱۳۶۱ تا شهریور ۱۳۶۳)، مصاحبه با حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی درباره دوره فرماندهی در کمیته انقلاب اسلامی (مهر ۱۳۶۳ تا دی ماه ۱۳۶۴) پرداخته است.

از همان روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷، زمانی که هنوز ملت ایران در حال و هوای پیروزی بود و شادی آن را می‌شد در هوای کشور تنفس کرد، مشکلات یک دگرگونی بزرگ و زیرو روساز شروع به رخ‌نمایی کرد.

شورش‌ها و بلواهای قومی و منطقه‌ای، تحرکات تخریبی ضدانقلاب سلطنت‌طلب، توطئه‌های عوامل باقی‌مانده ساواک در کشور، توطئه‌چینی سفارتخانه‌های خارجی، پادگان‌ها و کلانتری‌های اشغال شده، نهادهای انتظامی و نظامی که هنوز قابل اعتماد ملت انقلابی نبودند، اعتصابات سراسری، تعطیلی کارخانه‌ها، تعطیل کردن یا نیمه تعطیل کردن ادارات دولتی، وجود ده ها هزار قبضه سلاح که در جریان تسخیر مراکز نظامی و انتظامی به دست مردم عادی افتاده بود (گزارش روزنامه کیهان مورخ ۲۵ بهمن ۱۳۵۷ حدود سیصد هزار سلاح در دست مردم کوچه و بازار بود)، تسویه‌حساب‌های شخصی برخی از مردم با یکدیگر در لوای انقلابی‌گری، تاراج اموال دولتی توسط اراذل و اوباش سوء‌استفاده‌گر یا گروهک‌های مارکسیستی و التقاطی و… همه تصویری نگران‌کننده را پیش روی رهبری انقلاب اسلامی ترسیم می‌کرد.

پژوهش حاضر می‌کوشد از لابه‌لای خاطرات مکتوب شخصیت‌های شناخته شده انقلابی، آرشیو نشریات و مطبوعات، اسناد و البته مصاحبه با چهره‌هایی که از بدو تاسیس با این نهاد در پیوند بودند، تصویری گویا از فعالیت‌های کمیته انقلاب اسلامی تا میانه عمر آن در سال ۱۳۶۴ ترسیم شود.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: هر نظام انقلابی در سیر تاریخی خود، دست‌کم در سه موضع، میراث هویتی خود را به یادگار می‌گذارد: چهره‌های انقلابی، رویدادهای تاریخی انقلاب و نهادهای انقلابی. انقلاب اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. آنچه خمیرمایه هویتی و خاطره جمعی ایرانی از انقلاب اسلامی را شکل می‌دهد، یا چهره‌های پرفروغ این انقلاب و رهبران آن هستند، یا رویدادهایی چون ورود بنیان‌گذار انقلاب به ایران، پیروزی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، مقابله با تجزیه‌طلبان مسلح در سال ۱۳۵۸، شکست کودتای منسوب به پایگاه هوایی شهید نوژه، جنگ تحمیلی و… و یا نهادهای مولود انقلاب اسلامی که هویت آنها به انقلاب گره خورده است.

موضوع محوری این کتاب، یکی از همان نهادهایی است که هویت آن با موجودیت انقلاب گره خورده و در خاطره جمعی ایرانیان از تاریخ انقلاب، نقش پررنگی از خود بر جای نهاده است. برای همه کسانی که انقلاب و پیروزی آن و روند تثبیت و سال‌های نخستین استقرار آن را به خاطر دارند، «کمیته‌های انقلاب اسلامی»، بخشی از هویت انقلاب اسلامی است، چنانکه «جهاد سازندگی»، «سپاه پاسداران»، «دادستانی انقلاب»، «محاکم شرع» و «کمیته امداد امام»، «بنیاد شهید» و… اجزای دیگری از خاطره جمعی انقلاب و از آن بالاتر، «هویت» انقلاب را شکل داده‌اند.

کتاب «کمیته‌های انقلاب اسلامی» ۱۳۶۴-۱۳۵۷ به کوشش سهیل صفاری و محمدصادق کوشکی با ۳۶۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۴۰ هزار تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار چاپ و نشر شده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها