سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۵
دليلي براي ايجاد مشكل بين ناشر و مولف وجود ندارد

مدير مسوول نشر فرزين گفت: تعامل بين ناشر و مولف هنگامي برهم مي‌خورد كه هريك از طرفين پاي قرادادي را امضا مي‌كنند كه كامل و جامع نيست؛ وگرنه دليلي براي ايجاد مشكل بين ناشر و مولف وجود ندارد./

حسين غياثي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: به عنوان يك ناشر اعلام مي‌كنم هيچ مشكلي با مولفان طرف قراردادم ندارم و تعامل خوبي با آنها برقرار كرده‌ام، زيرا همواره با آنها قراردادي كامل و جامع مي‌نويسم كه ميزان حق‌التاليف يا حق‌الترجمه آنها را به خوبي و روشني مشخص مي‌كند. 

وي ادامه داد: بر اساس قرارداد، مشخص مي‌شود چند درصد از قيمت پشت جلد كتاب ضرب در شمارگان آن، به مولف اختصاص مي‌يابد. 

وي در پاسخ به اين سوال كه«چگونه گراني ناگهاني كاغذ يا ساير عوامل تاثيرگذار بر انتشار يك اثر مكتوب را در قرارداد با مولف لحاظ مي‌كنيد تا هنگام انتشار كتاب، اختلافي پيش نيايد؟»، گفت: من حرف برخي ناشران را كه مي‌گويند گراني كاغذ يا مسايلي اين‌چنيني در تعامل آنها با مولف مشكل ايجاد مي‌كند، قبول ندارم، زيرا مي‌توان قيمتي مناسب را براي پشت جلد كتاب تعيين كرد كه جبران همه چيز را بكند. ضمن اينكه در قرارداد امضا شده با مولف نيز رقمي براي پرداخت به او تعيين نمي‌شود و همان‌طور كه گفتم، حق‌الزحمه او بر اساس درصد تعيين شده از مبلغ پشت جلد كتاب ضرب در شمارگان اثر محاسبه مي‌شود. برخي ناشران به علت برنامه‌ريزي نادرست خودشان، در تعامل با مولف به مشكل برخورد مي‌كنند.

غياثي با اشاره به قانون حمايت مولفان، منصفان و هنرمندان و وجود اداره‌اي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همين عنوان براي رسيدگي به مشكلات به وجود آمده بين ناشر و مولف، گفت: فرم قانوني قرارداد بين ناشر و مولف در كتاب‌هاي حقوقي موجود است و استفاده از آنها مي‌تواند به ايجاد تعامل موثر بين ناشر و مولف بيانجامد. ضمن اينكه در يكي از بندهاي اين قرارداد، فردي به عنوان وكيل يا مرضي‌الطرفين تعيين مي‌شود تا هنگام بروز هرگونه مشكل، به عنوان داور، اظهار نظركند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط