سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۴
رمان توقیف شده مصری به بازار می آید

دو ماه بعد از سقوط رژیم حسنی مبارک در مصر، یک نویسنده مصری خود را برای چاپ و انتشار گسترده یک رمان گرافیکی که دولت مصر آن را ممنوع کرده بود، آماده می کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بیکیا مصر، «مجدی الشافی» رمان خود را با عنوان « مترو» در سال 2008 نوشت ولی همان زمان حکومت مصر به سرعت از انتشار آن جلوگیری کرد. او اکنون بعد از چند سال دستگیری و حضور در دادگاه، خود را برای چاپ و انتشار گسترده کتابش در مصر آماده می کند.
 
رمان گرافیکی « مترو» نگاهی انتقادی به زندگی اجتماعی و به خصوص فساد در مصر دارد. این رمان شرح زندگی یک مهندس جوان کامپیوتر است که قربانی فساد تجار، مقام های مصری و شرکت های خارجی می شود. او به قدری درمانده می شود که تصمیم می گیرد دست به سرقت از یک بانک بزند تا نشان دهد که بانک های مصر چقدر دچار فساد هستند. نویسنده که کاریکاتوریست نیز هست، از طریق این رمان سعی کرده فساد و بی عدالتی حکومت مصر در دوران مبارک را به تصویر بکشد.

کتاب « مجدی الشافی» هر چند در سال 2008 منتشر و نسخه های محدودی از آن نیز به فروش رسید، ولی در آوریل 2008پلیس مصر با حمله به ناشر اثر، همه نسخه های آن را توقیف کرد و بعد هم همه نسخه های موجود در کتابفروشی های مصر را جمع آوری کرد. اصل این کتاب به زبان عربی نوشته شده و دولت مصر در سال 2008 ضمن توقیف آن اعلام کرد که این کتاب بر خلاف اخلاق عمومی بوده است.

کتاب « مترو » یک سال بعد ( یعنی 2009) در کشورهای دیگر به زبان انگلیسی و ایتالیایی منتشر شد و تعداد محدودی از نسخه های عربی آن هم در کشور های دیگر عربی به کتابفروشی ها راه یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها