دوشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
جشنواره ادبي تنسي ويليامز در صدمين سال تولدش برگزار شد

بیست و پمجمین جشنواره ادبي تنسي ويليامز در صدمين سال تولد نمايشنامه‌نويس مشهور آمريكايي باشكوه‌تر و گسترده‌تر از سال‌هاي گذشته در نيواورلئان برپا شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از سايت خبري نولا، هفته گذشته در روز چهارشنبه 23 مارس (3 فروردين) جشنواره ادبي تنسي ويليامز با برپايي برنامه‌هاي متنوعي اعم از كارگاه داستان و نمايشنامه، گفتگو، نمايش، نقد، يادبود و جشنواره غذا در شهر جنوبي نيواورلئان آغاز شد.
 
در روز نخست جشنواره تحليل زيبايي‌شناسانه نمایشنامه‌هاي به ياد ماندني‌اي چون «باغ وحش شيشه‌اي»، «گربه‌اي روي شيرواني داغ» و «اتوبوسي به نام هوس» در كانون توجه قرار گرفتند. هدف اصلي حضور استادان ادبيات دانشگاه‌ها و كالج‌هاي آمريكايي همراه با هنرمندان تئاتر و موسيقي در جشنواره امسال شناخت آثار نمايشي تنسي ويليامز از ديدگاه‌هاي جذاب و متنوع بود.
 
امسال شهر نيواورلئان در مجموعه تاريخي نيو اورلئان، رويال سونستا بالروم، مركز تحقيقات ويليامز، هتل ويندسور كورت و تئاتر لو پتي ميزبان جشنواره ويليامز بود كه تا يكشنبه 27 مارس (7 فروردين) ادامه داشت.
 
روز دوم جشنواره در ميزگرد «به ياد تنسي» گستردگي و ماندگاري نمايشنامه‌هاي ويليامز با حضور نويسندگان و علاقه مندان مورد تبادل نظر قرار گرفت و در روز پاياني نيز «طنز آثار ويليامز» كه به طور عام در فضاي شهرهاي جنوبي آمريكا به وقوع مي‌پيوندد، موضوع گفتگوي رابرت بري و آنت ساديك در تئاتر لو پتي بود.

براي بسياري از مردم نام تنسي ويليامز ضمن آنكه يادآور نمايشنامه‌نويسي و شاعري ست، یاد اليزابت تيلور و پل نیومن فيلم «گربه‌ روي شيرواني داغ» و مارلون براندو در نقش استانلي كووالسكي در فيلم «اتوبوسي به نام هوس» را به ذهن متبادر مي‌سازد. فيلمنامه‌هاي اين دو اثر مشهور با اقتباس از نمايشنامه‌هايي به همين نام توسط ويليامز نوشته شدند.
 
اليزابت تيلور كه در دو اقتباس سينمايي ديگر ويليامز، «ناگهان تابستان گذشته» همراه با كاترين هپبورن و «غرش» همراه با ريچارد برتون ايفاي نقش داشت، چهارشنبه هفته گذشته درگذشت و بالطبع یاد او امسال به طور ويژه در بیشتر برنامه‌هاي جشنواره گرامي داشته شد.
 
علاقمندان به سينما و تئاتر روز شنبه در گفتگوي «ويليامز طراحي كرد: تنسي به سينما كشيده مي‌شود» در مركز تحقيقات ويليامز شركت كردند. رابرت بري همراه با ريك بارتون و بارتون پالمر اقتباس سينمايي از آثار نمايشي ويليامز را در كانون توجه قرار داده و تغييرات آثار نويسنده در اقتباس تئاتری و سينمایی را به بحث گذاشتند. 

در همان روز نيز جان ديلئو نويسنده كتاب «تنسي ويليامز و يارانش: بازيگران اصلي سينمايي او» در كنفرانسي به همين نام سخنراني كرد. در اين اثر هنر 11 بازيگر فيلم‌هاي اقتباسي ويليامز چون مارلون براندو، اليزابت تيلور، ريچارد برتون، ويويان لي، پل نيومن، كارل مالدن و آنا مانياني در فيلم‌هاي ماندگار قرن بيستم سينماي آمريكا، تحليل شد.

شرلي نايت، جان بك، ديويد كاپلان و ديويد ساروان نيز در روز پاياني جشنواره در گفتگويي به نام «تنسي ويليامز در صدمين سال» در تئاتر لو پتي به ارائه نظراتشان درباره ميراث تئاتري و تشخص ويليامز در ادبيات آمريكايي پرداختند.

تنسي ويليامز متولد 26 مارس 1911 در شهر كلمبوس ايالت مي‌سي‌سي‌پي با باقي گذاشتن نمايشنامه‌هاي ماندگاري در ادبيات آمريكا در كنار بزرگاني چون آرتور ميلر و اوجين اونيل خاطره‌اي هميشگي در اذهان مخاطبان سينما و تئاتر باقي گذاشت. موضوع اصلي آثار نمايشي ويليامز در درجه نخست مسایل عاطفي و احساسات شكننده انسان‌هاست. سال 1948 «نمايشنامه اتوبوسي به نام هوس» برنده جايزه درام پوليتزر شد و در سال 1951 توسط اليا كازان با بازي مارلون براندو و ويويان لي بر روي پرده سينما رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها