چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸
«آنی شرلی» پيشنهاد «مرجان كشاورزی‌آزاد» برای عيد

«مرجان كشاورزي‌آزاد» هم براي كودكان و هم براي نوجوانان نام آشنايي است. نام او، براي كساني كه زماني برنامه‌ي «شب به‌خير كوچولو» را از راديو شنيده‌اند نيز آشناست. او مدتي سردبير و مدت طولاني‌تري نويسنده‌ي اين برنامه بود. خانم نويسنده از بچه‌ها مي‌خواهد تا تعطيلات نورزو را خوش بگذرانند و البته در كنارش كتاب‌هايي مانند «آني شرلي» را هم بخوانند.

ايبنا نوجوان: «كشاورزي‌آزاد» متولد سال 1342 تهران، در رشته‌ي ادبيات نمايشي درس خوانده‌ است.

مي‌توان گفت فعاليت اين نويسنده براي بچه‌ها، با برنامه‌ي راديويي «شب به‌خير كوچولو» آغاز شده و حاصل فعاليتش در اين زمينه، كتاب مشتركي است كه با «مهشيد تهراني» تاليف كرده است. اين كتاب، 90 قصه از قصه‌هاي برنامه‌ي «شب به‌خير كوچولو» را در برمي‌گيرد كه توسط انتشارات سروش منتشر شده ‌است.

نويسنده‌ي «غول چمن‌زار» درباره‌ي حال و هواي عيد نوروز در كودكي و نوجواني‌اش مي‌گويد: «آن‌روزها عيد خوش‌بو بود! بعد از خانه تكاني، پرده‌هاي تميز بوي خوبي داشتند. حتي شيريني‌ها و ميوه‌هاي آن زمان بوي ديگري داشتند. من ديگر هيچ‌وقت بوي شيريني‌ها و ميوه‌هاي آن‌روزها را حس نكردم

خاطرات مرجان كشاورزي از روزهاي عيدش هم شنيدني است: «در آن زمان هميشه لباس‌هاي عيد را بزرگ‌تر از خودمان مي‌خريدند تا بتوانيم تا آخر سال از آن استفاده كنيم! به همين دليل هم ما هميشه با لباس‌هاي گشاد به عيد ديدني مي‌رفتيم! اما كفش‌هايمان را به اندازه‌ مي‌گرفتند و من به همين خاطر هميشه عاشق كفش‌هاي عيدم بودم

خانم نويسنده به عيدي گرفتن هم علاقه‌ي زيادي داشته است: «به ياد دارم، كيف قرمز رنگ كوچكي داشتم كه عيدي‌هايم را در آن جمع مي‌كردم. وقتي مهماني به خانه‌مان مي‌آمد، من كيفم را بغل مي‌كردم و پيش آن‌ها مي‌نشستم و چون معمولاً تا زمان رفتن، عيدي‌ها را نمي‌دادند من دعا مي‌كردم كه زودتر بروند تا هنگام رفتن عيدي مرا بدهند!» (البته معمولاً صاحب‌خانه به مهمان عيدي مي‌دهد؛ لابد اين هم يك‌جور رسم است!)

نويسنده‌ي «آرزو» كه حالا سال‌هاست از زمان عيد دوران كودكي‌اش مي‌گذرد، مي‌خواهد عيد امسال را به سفر برود: «دور شدن از شهر و شلوغي‌هاي آن و رفتن به روستاي «كُــرَنگ كفتر» برنامه‌ي عيد امسال من است. من از آن‌جا خاطرات خيلي خوبي دارم و اين بار به اين روستا مي‌روم تا براي بچه‌ها تجربه كنم.»

خانم نويسنده به بچه‌ها توصيه مي‌كند تا در عيد هم خوش بگذرانند و هم كتاب بخوانند: «بچه‌ها سعي كنند در عيد خوش بگذرانند و از آن نهايت استفاده را بكنند. من به بچه‌ها توصيه مي‌كنم كتاب «آني شرلي» را بخوانند. آثار آقاي «هوشنگ مرادي‌كرماني» و «رولد دال» هم خواندني هستند. مخصوصاً كارهاي رولد دال كه كوتاه و نشاط‌آورند

كتاب «آني شرلي» اثري ماندگار از «لوسي مود مونتگمري» است كه تا به حال دست‌مايه‌ي ساخت كارتون‌ها و فيلم‌هاي زيادي شده است.

«مرجان كشاورزي‌آزاد» تا به حال كتاب‌هاي زيادي را براي كودكان و نوجوانان نوشته و ترجمه كرده است. «سه پري و ماه»، «ميهماني عمه خانم»، «سيب هفت‌سين»، «همسايه‌ها» و «هديه‌ي روباه» از جمله‌ي آثار او براي كودكان هستند.

از كتاب‌هايي كه اين نويسنده براي نوجوانان نوشته نيز مي‌توان به بازنويسي برخي متون كهن ادب فارسي مانند «ويس و رامين»، «بهارستان»، «سياست‌نامه»، «قابوس‌نامه» و «دلقك‌ها و حكايت‌هاي عاميانه» اشاره كرد.

او قصد دارد در سال جديد هم‌چنان كار براي كودكان و نوجوانان را ادامه دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها