عضو هيات علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از تاليف كتاب «اصول و راهنماي عملي تهيه و ارايه بازخوردهاي توصيفي در كلاس درس» خبر داد و گفت: اين اثر به عنوان يك منبع جامع براي تهيه محتوا و روشهاي بازخورد كيفي و سازنده براي معلمان محسوب ميشود.\
مولف كتاب «اصول و راهنماي عملي تهيه و ارايه بازخوردهاي توصيفي در كلاس درس» ادامه داد: بازخورد، حلقه بين سنجش و يادگيري است و معلم با استفاده از بازخورد به دانشآموز كمك ميكند تا با آگاهي از فاصله ميان عملكرد جاري خود با عملكرد مطلوب (اهداف آموزشي) كوشش خود را براي كاهش اين فاصله انجام دهد. دانشآموز به هنگام استفاده از بازخورد براي كاهش فاصله عملكرد مطلوب، نقش فعال و مهمي در يادگيري خود ايفا ميكند.
عضو هيات علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصريح كرد: از سالهاي گذشته تاكنون معلمان مدارس ايران به دليل استفاده از بازخوردهاي كمي (نمره) در ايجاد يادگيري معنادار در دانشآموزان ناكام بودهاند تا اين كه در سال تحصيلي 81 ـ 80 شوراي عالي آموزش و پرورش با صدور مصوبهاي، تغيير مقياس كمي به كيفي را در بازخوردهاي تراكمي و تكويني اعلام كرد.
خوشخلق افزود: بر اساس اين مصوبه، دفتر آموزش ابتدايي وقت طرحي را با نام «ارزشيابي توصيفي» آماده و پس از تصويب در شوراي عالي آموزش و پرورش در مدارس ابتدايي برخي از مناطق آموزشي كشور به صورت آزمايشي اجرا كرد.
وي بيان داشت: مطابق با مصوبه شوراي آموزش و پرورش انتظار ميرفت كه با تغيير مقياس كمي به كيفي در بازخوردهاي تراكمي (كارنامههاي تحصيلي) و تكويني (هدايت جريان يادگيري) اهداف «ارتقاي كيفي يادگيريهاي آموزشگاهي»، « ارتقاي بهداشت رواني دانشآموزان» و «توجه به حيطههاي عاطفي و سطوح بالاتر شناختي دانشآموزان» تحقق يابد، اما ارزشيابيهاي به عمل آمده در جريان اجراي هفت ساله ارزشيابي توصيفي نشان داد كه اين طرح با وجود دستاوردهاي مثبت در كاهش اضطراب امتحان و اصلاح در ساختار انواع ابزارهاي سنجش، هنوز نتوانسته است به طور كامل مطابق با مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش در ارتقاي سطح كيفي يادگيري و نيز توجه به حيطههاي عاطفي و شخصيتي دانشآموزان موفق باشد.
مولف كتاب «اصول و راهنماي عملي تهيه و ارايه بازخوردهاي توصيفي در كلاس درس» اظهار داشت: تحليلهاي ثانوي نتايج ارزشيابيهاي به عمل آمده نشان داد كه يكي از مهمترين عوامل در ناكامي تحقق اهداف نامبرده، نبود يك الگوي مدون و عملياتي براي تهيه محتوا و ارايه بازخوردهاي فرايندي است.
خوشخلق عنوان كرد: كتاب «اصول و راهنماي عملي تهيه و ارايه بازخوردهاي توصيفي در كلاس درس» به پشتوانه نتايج ارزشيابي هفت ساله درباره اجراي آزمايشي ارزشيابي توصيفي در مدارس، مباني يادگيري سازندهگرايي و ديگر يافتههاي پژوهشي مربوط با موضوع بازخورد، ميتواند يك منبع و مرجع جامع و علمي براي تهيه محتوا و روشهاي ارايه بازخورد كيفي و سازنده در اختيار متوليان تعليم و تربيت بهويژه معلمان قرار گيرد.
وي يادآور شد: از آنجا كه اصول علمي مندرج در كتاب «اصول و راهنماي عملي تهيه و ارايه بازخوردهاي توصيفي در كلاس درس» با مثالهاي عيني و متناسب با بافت كلاس معرفي شده، يادگيري مفاهيم آن بسيار ساده و جذاب است. محتواي اين كتاب از لحاظ معرفي اصول جامع تهيه بازخوردهاي كيفي در مقام خود، كمنظير است.
نظر شما