چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
خاطرات عيد را با كتاب‌های طنز، ماندگار كنيد

«سوسن طاقديس» نويسنده‌ي آثاري مانند «شما یك دماغ زرد ندیدید؟» و «قدم يازدهم» است. او به بچه‌ها پيشنهاد مي‌كند كه عيد امسال را با خواندن كتاب‌هاي طنز و شاد، شيرين‌تر كنند.

ايبنا نوجوان: «17 بهمن 1338، برف مي‌باريد و خانه سرد بود. هيزم بخاري ديواري مادربزرگ تمام شده بود. آسمان پر از ابر به زمين پر از برف چسبيده بود كه من به دنيا آمدم.»
وقتي از سوسن طاقديس مي‌خواهيم كمي از خودش براي ما بگويد، اين جمله‌ها را به زبان مي‌آورد؛ با همان حس و حالي كه مي‌توان در نويسنده‌ها پيدا كرد.

طاقديس جريان نويسنده شدنش را هم اين‌طور تعريف مي‌كند: «هنوز نمي‌دانستم دنيا دست كيست كه شنيدم برنامه‌ي كودك راديو از يك نويسنده به نام «ويكتور هوگو» خيلي تعريف مي‌كند و هنوز نمي‌دانستم نويسنده يعني چه كه تصميم گرفتم نويسنده شوم و شروع كردم به نويسنده شدن!»

نوجواني نويسنده‌ي «پشت آن ديوار آبي»، مثل بسياري ديگر، در شور و شوق نويسندگي گذشته است: «نوجواني من هم در همين ماجرا گذشت. اگرچه بيش‌تر بچه‌هاي قديم اصلاً نمي‌دانستند نوجواني يعني چه؛ چون كسي آن را به رسميت نمي‌شناخت و ما از كودكي به بزرگ‌سالي پرتاب مي‌شديم.»

خانم نويسنده قصد دارد عيد امسال، كارهاي عقب افتاده را انجام دهد. او در اين باره مي‌گويد: «سال 88 براي من سال بسيار پركاري بود و الان درست مثل بچه‌اي هستم كه تكاليفش را انجام نداده و تا يك ساعت ديگر بايد به مدرسه برود. آن‌قدر كار انجام نشده دارم كه فكر كردن به همه‌ي آن‌ها مرا مي‌ترساند. ولي خدا را شكر، كارهاي انجام شده‌ام از سال‌هاي قبل هم بيش‌تر هستند. مي‌خواهم در تعطيلات عيد همه‌ي كارهاي انجام نشده را تمام كنم اما مثل هر سال كه چنين تصميمي مي‌گيرم مي‌دانم كه در شلوغي‌هاي تعطيلات عيد قطعاً عملي نمي‌شود!»

نويسنده‌ي «هزار سال نگاه»، يك پيشنهاد هم براي بچه‌ها دارد: «پيشنهاد مي‌كنم كه بچه‌ها در تعطيلات عيد يك كتاب طنز و شاد بخوانند تا حال و هوايشان عوض شود. مجله‌ها هم معمولاً براي شماره‌ي عيد خود ويژه نامه‌هاي خواندني و خوبي دارند.»

«سوسن طاقديس» كتاب‌هاي زيادي براي بچه‌ها نوشته و براي برخي از آن‌ها نيز جايزه‌ گرفته است. جایزه‌ي كتاب سال جمهوری اسلامی برای كتاب «قدم یازدهم» و جایزه‌ي «پروین اعتصامی» برای كتاب «شما یك دماغ زرد ندیدید» از آن جمله‌اند.

از آخرين كتاب‌هاي منتشر شده از اين نويسنده مي‌توان به «و خدا پاسخ داد» اشاره كرد كه درباره‌ي شان نزول سوره‌ي منافقون است.

«شب و شيطان و شمشير» نيز كتابي است كه مدتي پيش توسط انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان راهي بازار كتاب شد.
اين كتاب درباره‌ي شبي است كه حضرت علي(ع) در بستر پيامبر(ص) خوابيد. داستان از نگاه حضرت فاطمه(س) و امام علي(ع) بيان مي‌شود و مخاطبان آن نوجوانان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها