حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت، معتقد است: زوایای نامکشوف و مغفول شعر دفاع مقدس با مطالعه زندگی نامه شهیدان و خاطرات رزمندگان به دست آمده و درک می شوند.\
وی اضافه کرد: برخی تصور می کنند که سرودن شعر سپید نسبت به شعر کلاسیک، به مراتب راحت تر است و قافیه، ردیف و وزن، آن ها را اذیت نمی کند. در این صورت حاصل کار، بیشتر شبیه به یک مقاله و یا متن ادبی می شود.
خالق مجموعه شعر "آتش در گلو"، این دسته از شاعران را نا آشنا با عناصر شعری معرفی کرد و اظهار داشت: شاعران بزرگ سپیدسرای روزگار ما نیز با شعر کلاسیک آغاز کردند. یعنی آن ها با عناصر شعری آشنا بودند، ظرفیت های زبان و چگونگی گزینش و چینش کلمات را می شناختند و همچنین بر شرایط استفاده از عناصر زیبایی شعر مانند آرایه ها، عاطفه و تخیل مسلط بودند. اما شاعران کنونی، کلمات ساده و قهوه خانه ای را به کار می گیرند که شعر دفاع مقدس هم از این بلایا مصون نیست.
اسرافیلی درباره نقاط ضعف آثار شاعران در شعر کلاسیک خاطر نشان کرد: این شاعران نیز اغلب به دلیل مسایل و مشکلات روزگار، کمتر فرصت مطالعه دارند. اما باید توجه داشت که مطالعه کتاب، جیب شاعر را برای خرج کردن هر چه بهتر در زمان خلق اثر، پُربارتر می کند.
وی تاکید کرد: البته مشکل شاعران دفاع مقدس، با مطالعه آثار یک شاعر سپیدسرا حل نمی شود. این شاعران اول باید شعر را بشناسند و برای رسیدن به این هدف باید آثار همه جریان های مختلف شعری را بخوانند تا شعر و عناصر آن را بشناسند.
این شاعر پیشکسوت ادامه داد: شاعران جوان دفاع مقدس که تب و تاب های دوران جنگ را ندیده اند، بهتر است که با مطالعه زندگی نامه شهدا و خاطرات رزمندگان، بسیاری از زوایای نامکشوف و مغفول شعر دفاع مقدس را بیابند و درک کنند.
حسین اسرافیلی با تاکید بر لزوم معرفی عناصر موثر بر حضور رزمندگان در جبهه های نبرد، تصریح کرد: ادبیات ما همیشه مبلغ راستی، درستی، استقلال، آزادی و کرامت انسانی بوده است. اگر شاعران، این مفاهیم را در شعر امروز به کار گیرند، همان مسیر شعر مقاومت، پایداری و انسانی را ادامه داده اند. ما می توانیم مبلغ آن باشیم و ادبیات ما سرشار از این مفاهیم است.
نوزدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس صبح دیروز (سوم اسفند ماه) در شهر یزد آغاز شده و تا پنجم اسفند 89 به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ادامه دارد.
نظر شما