شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶
حسینی: روایت در شعر نیما بررسی شود

مریم حسینی بحث روایت در اشعار نیما و منظومه‌های شعری او را از مباحث کمتر توجه شده در آثار نیما مي‌داند و معتقد است بخشی از پژوهش‌ها باید به این سمت سوق پیدا کنند. وی از کتاب «خانه‌ام ابری است» به عنوان جامع‌ترین کتاب در شناخت نیما یوشیج یاد کرد.

حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در میان آثاری که درباره نیما یوشیج نوشته شده است شاید قوی‌ترین اثر موجود همان کتاب «خانه‌ام ابری است»(شعر نیما از سنت تا تجدد) تالیف تقی پورنامداریان باشد که از جهات گوناگون به نقد فرمالیستی و ساختاری اشعار نیما پرداخته است.

وی به دیگر کتاب‌های برتر این حوزه اشاره و تشریح کرد: «داستان دگردیسی»(روند دگرگونی‌های شعر نیما یوشیج) اثر سعید حمیدیان نیز جزو آثار برتر در این زمینه است. همچنین به تازگی کتابی با عنوان «در تمام طول شب»(بررسی آراء نیما یوشیج) تالیف احمدرضا بهرام‌پور عمران نیز منتشر شد که به مباحث کمتر پرداخته شده در آثار نیما توجهی ویژه داشته است.

حسینی افزود: خوشبختانه در کتاب‌هایی که درباره شعر معاصر تالیف شده‌اند و تعداد آن‌ها نیز بسیار زیاد است تا اندازه قابل توجهی به نیما و آثار او پرداخته‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر جامع بودن کتاب پورنامداریان اظهار داشت: پورنامداریان در این اثر از نظریه‌های منتقدان غربی و شرقی به خوبی بهره گرفته است تا به وجه صحیحی از نقد شعر نیما دست یابد. همچنین این اثر جزو نخستین آثاری است که به نقد ساختاری و فرمالیستی از جنبه کابردی آن پرداخته است.

این مدرس دانشگاه الزهرا به جنبه‌هایی که پورنامداریان در این کتاب بر اساس آن‌ها شعر نیما را بررسی کرده است اشاره و تصریح کرد: او در این اثر از جهات صورت و معنا که شامل صور خیال، زبان و موسیقی می‌شود شعر نیما را بررسی کرده است. از سوی دیگر نه تنها برجستگی‌های شعر نیما را مطرح کرده بلکه به کاستی‌های زبانی شعر نیما و خطاهای او در تمرین‌های شاعری‌اش نیز اشاره داشته است.

وی تاکید کرد: پورنامداریان در این اثر مراحل تحول شعر نیما را از نظر تاریخی به خوبی نشان می‌دهد. همچنین تلاشی که نیما برای رسیدن به شعر بومی و ایرانی داشته تا با سلیقه مخاطب ایرانی هماهنگ شود را نیز نشان داده است.

حسینی از برگزاری چندین همایش درباره نیما یوشیج و مقالات ارائه شده در این همایش‌ها یاد کرد و گفت: این مقالات ما را در شناخت بهتر نیما یوشیج یاری می‌رسانند. اما به هر حال ما در آغاز مسیر شناخت این شاعر قرار داریم و جا دارد تا مباحث گسترده‌تری را در اشعار نیما مطرح و بررسی کنیم.

وی در پایان درباره برخی از این مباحث پژوهشی جدید توضیح داد: بحث روایت در شعر نیما، بحث منظومه‌های شعری نیما و همچنین تطبیق کارکرد سمبل‌های شعر نیما با سمبل‌های جهانی از موضوعات مهم در شعر نیماست که جا دارد در آثار پژوهشی به این مباحث بپردازیم.

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج متولد 21 آبان 1274 در دهکده یوش استان مازندران و بنیانگذار شعر نو فارسی است. وی در 13 دی 1338 درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط