چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
آراي نظريه‌پردازان انتقادي درباره رسانه‌هاي گروهي

كتاب «نظريات انتقادي رسانه‌هاي گروهي» اثري از پل.اي. تيلور با ترجمه يعقوب نعمتي وروجني منتشر شد. اين اثر با نگاهي به عمده‌ترين مضامين كليدي نظريه‌پردازان انتقادي گردآوري شده است._

نعمتي، مترجم اين كتاب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار كرد: رسانه‌ها در زندگي و جامعه مدرن كنوني، نقش و جايگاه ويژه‌اي دارند؛ به گونه‌اي كه مي‌توان گفت زندگي در جامعه معاصر بدون رسانه‌هاي گوناگون دشوار است.

وي با اشاره به مضامين اين كتاب ادامه داد: با اين وجود رسانه‌ها، تاثير شگرفي بر حوزه‌هاي مختلف زندگي بشر دارند و تاكنون انديشمندان و نظريه‌پردازان بسياري در اين زمينه به تحقيق و مطالعه پرداخته‌اند.

نعمتي اظهار داشت: كتاب پيش رو، با شرح تاريخي و معاصر از انگاره‌هاي نظريه انتقادي مانند نظريه صنعت ـ فرهنگ آغاز مي‌شود و در ادامه به ديگر موضوعات مرتبط با آن مي‌پردازد.

وي تصريح كرد: كتاب در هشت فصل تنظيم شده كه در هر يك از اين فصول تشريح مضامين نظريه‌پردازان انتقادي مانند «والتر بنيامين» و «مارشال مك‌لوهان» ار مباحث اصلي به شمار مي‌آيند.

نعمتي با بيان اينكه بخش دوم كتاب با استفاده از انگاره‌هاي كليدي بخش اول، به رشته تحرير در آمده است، يادآور شد: نويسنده در اين بخش، ضمن كاوش مختصر در رهيافت‌هاي فكري انديشمندان معاصر نظير «ژان بودريار» و «اسلاووي ژيژك» پيوستگي‌هاي نظري اين دوره‌ها را نشان مي‌دهد.

وي با اشاره به اهداف نويسنده از نگارش اين اثر، توضيح داد: آماج نقدهاي اين كتاب، فرهنگ مصرفي سرمايه‌داري و صنعت فرهنگ را نشانه گرفته‌اند، زيرا سرمايه‌داري معاصر تلاش دارد فرهنگ را نيز به صورت يك كالاي مبادله‌پذير و قابل جانشين، آن هم به صورت انبوه در آورد.

به گفته نعمتي، نويسنده مي‌كوشد با تشريح وضعيت موجود، آسيب‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي كالايي شدن رسانه‌اي فرهنگ را نشان دهد.

مترجم اين كتاب از اين اثر به عنوان شرحي جامع و مناسب از نظريات انتقادي رسانه‌ها نام برد و تصريح كرد: كتاب حاضر به خوبي توانسته است منظور خود را در قالب متن و محتوا نشان دهد و منبع مناسبي براي مطالعات مرتبط با اين نظريه‌ها باشد.

نعمتي همچنين درباره تفاوت‌هاي اين اثر با ساير نگاشته‌هاي نويسنده عنوان كرد: اين كتاب در راستاي توجه به تفاوت‌هاي چشمگير ميان مفاهيم «آزادي براي و آزادي از» با رويكرد تاريخي خاص خود نوشته شده است.

وي دراين‌باره توضيح داد:‌ مساله محوري در سراسر اين كتاب عبارت است از شيوه‌اي كه در آن مصرف‌كنندگان غربي با وجود محافظت در برابر مداخلات سياسي بيروني و آشكار، از آزادي براي مشاركت در فرهنگ به گونه غيركالايي بي‌بهره‌اند.

نعمتي درباره تاثيرات فرهنگي رسانه‌ها، گفت: جريان فكري غالب مرتبط با تاثيرات فرهنگي رسانه‌ها به ديدگاه‌هاي مثبت و خوشبينانه متعلق است، اما در سوي ديگر نظريه‌پردازان انتقادي با ديدي منفي و بدبيني به اين تاثيرات مي‌نگرند. اين متفكران استدلال مي‌كنند كه نظريه‌پردازان معاصر در بررسي‌هاي خود،‌ جنبه‌هاي متعدد نامناسب و منحرف‌ساز فرهنگي رسانه‌اي را ناديده گرفته‌اند.

به گفته نعمتي، نويسنده در تلاش است عمده‌ترين مضامين انتقادي نظريه‌پردازان بزرگ جريان انتقادي را درباره تاثيرات فرهنگي رسانه‌ها تشريح كند.

نعتمي گفت: در بخش دوم نيز فرهنگ شهرگي، دموكراتيزه شدن شهرگي و زشت به مثابه صحنه‌پردازي مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرند.

كتاب «نظريات انتقادي رسانه‌هاي گروهي»، در 287 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و بهاي 40 هزار ريال از سوي موسسه جام‌جم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

اخبار مرتبط

تازه‌ها

پربازدیدها