«معقول ثاني فلسفي در فلسفه اسلامي» عنوان كتابي است كه آراي مكاتب فسلفي اسلامي را در باب معقول ثاني فلسفي گرد آورده است._
وي افزود: مسعود اسماعيلي، نويسنده اين كتاب، معقول ثاني فسلفي را در فلسفه مشاء، اشراق، مشايي اشراقي و حكمت متعاليه بررسي كرده، نتايج حاصل از اين بررسي را در پنج بخش و چهاره فصل تدوين كرده است.
روحاني هدف اين كتاب را توصيف مستند و جامع مساله معقول ثاني فلسفي در تاريخ فلسفه اسلامي براي دسترسي به ديدگاهي كاملتر برشمرد.
معقولهاي ثاني فلسفي، ابزارهاي نگرش فلسفياند كه فيلسوف آنها را براي كشف و تبيين اسرار و حقايق جهان هستي به كار ميگيرد. بسياري از انديشمندان اعتبار فلسفه را در گرو ارزش و اعتبار اين دسته از مفاهيم ميپندراند. از اين رو، يكي از مباحث بنيادين درباره حقيقت فلسفه پژوهش درباره اعتبار معقوهاي ثاني فلسفي است.
معقول در اصطلاح فلسفه و منطق به مدركات مفاهیم كلی گفته میشود كه توسط عقل درك ميشوند، برخلاف محسوسات و متخیلات كه جزيیاند و توسط حواس درك میشوند.
معقولات ثانی فلسفی نقش مهمی در تفكر بشر دارند، به گونهای كه انكار این دسته از معقولات تفكر بشر را با بنبست مواجه ميكند.
نظر شما