یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
بيان فضائل فاطمه زهرا(س) در آيات و روايات

كتاب «دردانه دلداده» نوشته محمدجواد طبسي با ترجمه عليرضا كاوند بروجردي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه به زبان عربي است، توسط عليرضا كاوند به زبان فارسي بازگردانده شد تا زواياي پنهان و پر از تعالي وجود حضرت زهراي اطهر(س) براي الگوگيري عملي از اين قله رفيع و بي‌مثال فضايل شناسايي شود.

آيت‌الله جعفر سبحاني در مقدمه‌اي بر كتاب حاضر، فاطمه زهرا(س) را كوثر فيض معرفي كرده، مي‌نويسد: «حضرت فاطمه(س) در خانه نبوت رشد نمود، از حب ايمان و مكارم اخلاق شير خورد و از مهرباني پدر و مادر بزرگوارش بهره‌مند گرديد. جايگاه استوارش بهترين جايگاه و محل رويشش بهترين محل بود. او دختر نبي مصطفي(ص)، برترين مخلوق در پهنه گيتي و خاتم پيامبران و خديجه، سرور تمام زنان است. او همتاي مريم، دختر عمران است؛ سلام خدا بر او آن هنگام كه نوري بود در صلب‌هاي والامقام و ارحام پاك و مطهر. سلام بر او آن هنگام كه حيات در آغوش طبيعت را برايش نوشتند و او مظهر شجره طيبه‌اي شد كه اصل و ريشه‌اش ثابت و شاخه‌هايش در آسمان است و هرلحظه به اذن خداوند بر مي‌دهد. خداوند نعمت بزرگي را به حضرت زهرا(س) بخشيد و نسل و ذريه پيامبر خود، حضرت محمد مصطفي(ص) را در فرزندان او منحصر كرد. خداوند شريف‌ترين سلاله‌اي را كه بشر از زمان حضور در عرصه گيتي شناخته، توسط او حفظ نمود؛ همچنان كه شويش حضرت علي(ع) را گرامي داشت و نسل خاتم پيامبران را از صلب او قرار داد كه اين شرافت موجب بزرگي او در طول روزگار و عزت يافتن ابدي‌اش شد.
خداوند سبحان، حضرت فاطمه(س) را به كوثر توصيف نمود و با خطاب قرار دادن پدرش ـ‌كه پيوسته مورد تمسخر قرار مي‌گرفت كه ابتر و مقطوع‌النسل است‌ـ فرمود: "انا اعطيناك‌الكوثر فصل ‌لربك وانحر ان شانئك هوالابتر؛ ما تو را كوثر عطا نموديم، پس براي پروردگارت نمازگزار و شتري را قرباني كن. همانا استهزا كننده تو، خود ابتر و مقطوع‌النسل است."
با وجود اين كه طاغوت‌هاي زمان، شمشيرهاي خود را بر گردن فرزندان حضرت فاطمه(س) قرار داده بودند تا آنان را از صحنه هستي ساقط كنند و ريشه آنان را از بيخ كنده، نسل‌شان را منقطع نمايند، فرزندان فاطمه(س) با حضور خود، صحنه هستي را پر كردند و در ميان آنان، دانشمندان، حكيمان و سياست‌مداراني چون امام باقر(ع)، امام صادق(ع)، امام كاظم(ع) و امام رضا(ع) ظهور نمودند...
بنابر اين حضرت زهرا(س)، جامع تمام فضايل، پناهگاه مطمئن همه مكارم و ارزش‌هاي اخلاقي، نوري درخشان و نمونه‌اي عالي براي مردان و زناني است كه پيش قراولان فضيلت و جويندگان و پويندگان كمال‌اند.»

كتاب حاضر، در 16 فصل و با اين عناوين سامان يافته است: ولادت، اسامي فاطمه(س) و القاب ايشان، مقام حضرت فاطمه(س)، از ولادت تا هجرت، فاطمه(س) پس از هجرت، ويژگي‌هاي حضرت فاطمه(س)، روايات فاطمه(س) از پدرش رسول خدا(ص)، مناقب فاطمه(س)، حجاب فاطمه(س)، فاطمه(س) و بهتان‌ها، فاطمه(س) و مصيب، وقايع و حوادث پس از رحلت پيامبر(ص)، دفاع از وصي و وصايت، غصب فدك، دوران بيماري و حوادث آن، به سوي بهشت.

كتاب‌هاي الانوارالبهية، الاحتجاج، الاختصاص، الارشاد، الاستغاثه، الاصابه، الامامة والسياسة، الايضاح، اخلاق حضرت فاطمه(س)، اطيب‌البيان ‌القاب‌الرسول و عترته، امالي‌(مفيد، مرتضي، شيخ طوسي، صدوق)، انساب‌الاشراف، اثبات‌الوصيه، احقاق‌الحق، احياء‌العلوم، ارشاد‌القلوب، اعلام‌الوري، اسدالغابة، بحارالانوار، بشارة‌المصطفي، تاويل‌الآيات، تاريخ‌الائمه، تفسير قرآن(صافي، قمي، عياشي، فرات)، تهذيب‌الاحكام، ثواب‌الاعمال، حياة‌الامام‌العسكري(ع)، حياة ‌السيدة‌الزهرا(س)، خصائص‌الائمة، خصائص فاطمة، دلائل‌الامامة، دلائل‌الصدوق، الدرالمنثور، ذخائرالعقبي، رجال ‌كشي، رجال نجاشي، الزهرا(س)، شجرة‌ طوبي، شرح نهج‌البلاغه ابن ابي‌الحديد، علل‌الشرايع، عيون ‌الاخبار‌الرضا(ع)، فاطمة‌الزهرا(س)، كافي، كفاية‌الاثر و ده‌ها عنوان كتاب ديگر، از منابع نويسنده در تدوين كتاب حاضرند.

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از آيات، روايات و اشعار نيز درج شده است.

چاپ دوم كتاب «دردانه دلداده» در شمارگان 1500 نسخه، 476 صفحه و بهاي 85000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط