شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱
مفتون امینی دو کتاب جدیدش را منتشر می‌کند

مفتون امینی، شاعر، دوازدهمین مجموعه شعرش و تصحیحی از «دیوان حافظ» را به ترتیب تا نیمه دوم آبان و آذر توسط انتشارات امرود و قطره منتشر و راهی بازار کتاب می‌کند.\

امینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: دوازدهمین مجموعه شعرم با عنوان «از پرسه خیال در اطراف وقت سبز» نیمه دوم آبان توسط انتشارات امرود منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: این مجموعه دربرگیرنده حدود 60 قطعه شعر کوتاه و بلند در قالب «گویه» است. البته حدود چند شعر نیمایی و کلاسیک نیز در این مجموعه گنجانده‌ام.

«گویه» نوعی از شعر سپید است و امینی این عنوان را به شعری که بیشتر جنبه کلامی دارد خطاب می‌کند. امینی این نوع قالب شعر را از اوایل دهه 70 به‌کار گرفته‌ است.

این شاعر افزود: شعرهای این دفتر اغلب پیرامون موضوعات عاطفی، اجتماعی و فلسفی سروده شده‌اند.

وی به کتاب دیگری که در دست چاپ دارد اشاره و تصریح کرد: «سفری در سفینه حافظ» جدید‌ترین تصحیح از «دیوان حافظ» با انتقاد از برخی ضبط‌های پیشین از جمله تصحیح پرویز ناتل خانلری و هوشنگ ابتهاج است.

امینی توضیح داد: اساس کار من در این کتاب تصحیح نسخه علامه محمد قزوینی و قاسم غنی بود. البته از نسخه‌های دیگر که بعدها پیدا شده و قزوینی و غنی به آن دسترسی نداشته‌اند نیز استفاده کرده‌ام و اصلاحاتی را در این زمینه انجام داده‌ام.

وی به یکی از دیدگاه‌های بهاء‌الدین خرمشاهی اشاره کرد و اظهار داشت: خرمشاهی معتقد است اگر بیتی در دیوان‌هایی که با تصحیح خانلری و ابتهاج منتشر شده‌اند یکسان باشد قابل تغییر نیست و به‌طور قطع ضبط صحیحی است.

این شاعر تشریح کرد: در این کتاب با ارائه مثال‌هایی و بررسی اندیشه حافظ نشان‌ داده‌ام که برخی از این بیت‌ها از ضبط صحیحی برخوردار نیستند. به عنوان مثال استدلال کرده‌ام ضبط «کشتی نشستگان» و نه «کشتی شکستگان» صحیح است.

وی در پایان یادآور شد: حدود 25 سال کار این تصحیح را در دست داشتم و یادداشت‌هایی در این زمینه تهیه کرده بودم. اما تدوین نهایی آن حدود چهار ماه به‌طول انجامید. در حال حاضر این کتاب توسط نشر قطره مراحل انتشار را طی می‌کند و تا اواخر آذر منتشر می‌شود. 

این شاعر در حال حاضر گردآوری شعرهای سیزدهمین مجموعه شعرش را در دست انجام دارد.

یداالله مفتون امینی متخلص به مفتون در ۲۱ خرداد ۱۳۰۵ در شهرک شاهین دژ در حومه تبریز به دنیا آمد. پس از گذراندن دبستان و دبیرستان در زادگاهش به تهران آمده و در رشته حقوق قضایی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.

«اکنون‌های دور»، «دریاچه»، «کولاک»، «انارستان»، «عاشیقلی کروان»، «فصل پنهان»، «تاکستان احتمال»، «سپیدخوانی روز»، «عصرانه در باغ رصدخانه»، «نهنگ یا موج»(گزینه کولاک و انارستان)، «شب 1002»، «شب هزار و دو»، «سرمه‌فام و خط نستعلیق» و «من و خزان و تو» از جمله آثار منتشرشده‌ مفتون امینی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط