شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۷
بهمن‌پور: كتاب‌هاي آموزشي موسيقی نيازمند كارشناسي است

فروغ بهمن‌پور، نويسنده و پژوهشگر موسيقي، معتقد است كتاب‌هاي آموزشي در حوزه موسيقي نيازمند كارشناسي است.\

بهمن‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اينكه كتاب‌هاي آموزشي در حوزه موسيقي نيازمند كارشناسي است، اظهار داشت: كارشناسان بايد بر كتاب‌هاي آموزشي و پژوهشي نظارت داشته باشند تا آثار آموزشي يكدست مكتوب شود بعد مورد استفاده مخاطبان قرار بگيرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر حوزه موسيقي‌ دچار فقر منابع است و افراد علاقه‌مند در شهرستان‌ها اصلا به كتاب دسترسي ندارند.

بهمن‌پور توضيح داد: با مرور گذشته موسيقي و واكاوي آن متوجه مي‌شويم هنرمندان با تجربه و مشهور افرادي‌اند كه موسيقي را از كودكي چون الفبا ياد گرفته‌اند. آموزش موسيقي از سنين كودكي به همراه مطالعه منابع مكتوب موجب بروز استعداهاي تواناي موسيقي خواهد شد.

وي افزود: هر ساله از هنرستان‌، آموزشگاه و دانشكده‌هاي موسيقي عده‌اي هنرجو فارغ‌التحصيل مي‌شوند كه در آموزش ضعف دارند. لازم است دانشجويان قبل از ورود به كلاس موسيقي ارزشيابي شوند.

بهمن‌پور گفت: استاد «ابوالحسن صبا» از هنرمنداني بود كه آموزش را نهادينه كرد و عادت داشت براي هر يك از شاگردانش در رشته‌هاي مختلف موسيقي نسبت به توانايي او جزوه بنويسد. اين نوع فعاليت‌ در كنار آموزش صحيح استاد موجب شد هنرجويان آن دوران در آينده قطب‌هاي موسيقي ايران شوند چون استاد ياحقي و استاد تجويدي. 

وي ادامه داد: «ابوالحسن صبا» شب تا صبح درس فردا شاگردانش را مي‌نوشت در حال حاضر ما چند معلم داريم كه اين‌گونه عمل مي‌كنند؟ اين هنرمند واقعا از جان خود مايه مي‌گذاشت.

بهمن‌پور با بيان اينكه موزه موسيقي بايد بخش پژوهش را فعال كند، افزود: وظيفه موزه موسيقي، دانشكده موسيقي و پژوهشكده هنر است كه از چاپ و انتشار آثار حوزه موسيقي حمايت كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها