دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲
برگزيدگان كتاب فصل از همه اقشار نويسنده بوده‌اند

فيروز زنوزي‌جلالي، داور جايزه كتاب فصل، برگزيدگان اين جشنواره را در دوره‌هاي گذشته، متعلق به همه اقشار نويسندگان دانست و نحوه داوري اين جشنواره را حتي با وجود پرتعداد برگزار شدن آن در طول سال، در نهايت دقت نظر و براساس اصول تكنينكي، محتوايي و شايستگي‌هاي هر اثر بيان كرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، زنوزي‌جلالي، كه چند دوره، داوري حوزه داستان جايزه كتاب فصل را بر عهده داشته، در پاسخ به اين سوال كه آيا تا به حال پر تعداد برپا شدن اين جايزه منجر به بروز خلل‌هايي در داوري و در نتيجه ديده نشدن برخي از آثار نبوده است؟ گفت: ما ليست همه آثار را در خانه كتاب رويت مي‌كنيم و فقط در صورتي ممكن است كتابي ديده نشود، كه آن كتاب از طرف ناشر به دست ما نرسيده باشد.

وي درباره نحوه داوري‌ها اضافه كرد: روند و شكل داوري‌هاي اين جشنواره نيز به همان ترتيبي است كه در كتاب سال و فصل انجام مي‌شود؛ يعني همان ريزش‌هاي اوليه و مراحلي كه بايد براساس فرم‌هاي داوري نمره بگيرند، اعمال مي‌شوند.

اين برگزيده جايزه ادبي جلال افزود: تا به حال اين جشنواره به گونه‌اي برپا مي‌شده كه در صورت وجود پاره‌اي نواقص يا اشكالات، مسئولان توسط داوران در جريان قرار مي‌گرفتند؛ ‌اين در حالي است كه از نگاه من همه وجوه اين جشنواره در بخش‌هاي متفاوت و مهم‌تر از همه توجه به حوزه داستان، مثبت و هدفمند بوده و به نحوه مطلوب اداره  شده است.

نويسنده «قاعده بازي» در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اعمال ناگزير سليقه داوران نيز بخش مهمي از هر گزينش است و در اين باره تركيب داوري چگونه كار كرده است، توضيح داد: شما براساس اسامي برگزيدگان دوره‌هاي گذشته اين جشنواره، مي‌توانيد ديدگاه‌هاي داوران را مورد سنجش قرار دهيد. برگزيدگان اين جايزه را تا به حال اقشار مختلفي از نويسندگان با نگاه‌هاي متفاوت تشكيل داده‌اند و همين موضوع نشاندهنده رعايت انصاف و عدالت در تركيب داوري‌هاي اين جشنواره بوده است.

اين داستان‌نويس تاكيد كرد: اين جشنواره با توجه به روندي كه در عدالت محوري، پيش رو دارد، شايد به روزي برسد كه مثلا حتي در يك حوزه، برگزيده‌اي نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط