شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۶
«غنيمت» كرميار؛ غنيمتي درباره رويدادهاي جهان امروز

صادق كرميار در رمان تازه‌اش «غنيمت»، به حاشيه‌هاي تازه از حمله آمريكا به عراق نظر داشته. اين كتاب مانند صفحات يك كتاب تاريخ، بخشي از بحران‌هاي سرزمين‌هاي مواجه با جنگ در دنياي امروز را توصيف كرده كه شايد اشاره به زنده‌ترين حوادث خبري روز، بخشي از جذابيت‌هاي آن به شمار آيد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كرميار داستان اين كتاب را با اتكا به نقطه‌نظرات راوي‌هاي بيان كننده اتفاقات داستاني‌اش خلق كرده و ديدگاه‌هاي آنان را درباره جنگ ميان آمريكا و عراق به چالش كشيده است. 

داستان اين كتاب در واقع گزارشی از يكي از مهم‌ترين جنگ‌هاي معاصر است كه شايد از اين منظر خوانش اين كتاب كه با زباني روان و با لحني خبري به نگارش درآمده، براي مخاطب جالب باشد.

مناسبات انساني در مواجهه با موضوع جنگ، سياست و دفاع، ‌همراه با واكنش‌هاي عاطفي، از ديگر دغدغه‌هاي انساني نويسنده در نگارش اين كتاب است؛ ‌اين در حالي است كه كرميار در پرداختن به اين‌گونه رخدادهاي جهاني، از بيان نظرگاه‌هاي نسل‌هاي مختلف از وجوه سياسي، فردي و اجتماعي غافل نمانده و اين موضوع، يكي از اركان مهم رمان او را تشكيل مي‌دهد. 

اين كتاب كه با مروري از وقايع حاشيه‌اي جنگ ايران و عراق آغاز مي‌شود، از بخش‌هايي تشكيل شده است كه اولين آن‌ها «كابوس» نام دارد. 

 «آغاز شليك موشك‌هاي كروز»، «سال تحويل»، «شمايل»، «بمب هوشمند»، «هشت سال زندگي با مرگ»، «بلد راه»، «مهمان ناخوانده»، «غربت در خانه»، «نجات سرباز جسيكا»، «‌باز هم جدايي» و «كودكي به نام دريا»، نيز نام بخش‌هاي ديگر آنند. 

بخشي از اين رمان اين‌گونه نوشته شده:

«هرگاه ابتدايي‌ترين آزادي‌هاي مردمان يك سرزمين ناديده گرفته مي‌شود، آن گاه نه فقط آمريكا كه هر كشوري، و هر فردي حق دارد به كمك آن ملت مطلوم و دربنددر آيد..هرچند نيت كشور بيگانه نه دل‌سوزانه كه منفعت‌طلبانه باشد.. و من نتوانستم سكوت كنم و بلند شدم و اعتراض كردم و گفتم آخر اين كجايش انصاف است كه ما سال‌ها مبارزه مردم عراق را پيش پاي چكمه‌پوش‌هاي آمريكايي قرباني كنيم...»

«غنيمت» نوشته صادق كرميار، ارديبهشت امسال(89) به شمارگان 3300 نسخه از سوي انتشارات كتاب نيستان روانه بازار كتاب شد. 

اين كتاب 186 صفحه‌اي با قيمت3500 تومان ارايه مي‌شود.

صادق كرميار، متولد 1338 تهران،‌نويسنده و فيلمساز است.
 
او فارغ‌التحصيل رشته الهيات دانشگاه آزاد است و اولين داستان خود را در سال 1367 در روزنامه اطلاعات به چاپ رساند.

در سال 1369 مجموعه داستان ديگري با نام «فرياد در خاكستر» از وي منتشر شد و بعد از يك سال، مجموعه داستان نوجوانان به نام «انتقام در اردوگاه» نيز به قلم اين نويسنده زير چاپ رفت. اولين فيلمنامه سينمايي كرميار به نام «كوسه‌ها» در سال 1375 ساخته شد.

فيلم «سجده بر آب» و «جان سخت» و چند مجموعه تلويزيوني نيز از ديگر آثار او در زمينه فيلمسازي است. كرميار هم‌اكنون در حال نوشتن رمان «زيارت» است و رمان «دشت‌هاي سوزان» او نيز به زودي از سوي همين انتشارتي منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط