سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۲
«برای روزهای مبادا ۳»؛ شعرهایی از شاعران جوان ایرانی

مجموعه شعر «برای روزهای مبادا ۳» از سوی جایزه ادبی ایران و توسط انتشارات سخن‌گستر منتشر شده و در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود. این مجموعه شامل سروده‌های برتر شاعران جوان ایرانی از سراسر دنیاست که توسط گروه داوری جایزه ادبی ایران انتخاب شده‌اند.\

محسن سراجی، دبیر جایزه ادبی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مجموعه شعر «برای روزهای مبادا ۳» توضیح داد: این کتاب در مجموعه «این روشنای نزدیک» و در راستای اهداف جایزه ادبی ایران منتشر می‌‌شود. هدف ما حمایت از داستان‌نویسان و شاعران جوان است تا آثار خود را با بهره‌گیری از حضور پیشکسوتان ادبیات و زیر نظر این افراد منتشر کنند.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ قطعه شعر از ۴۰ شاعر جوان ایرانی از سراسر دنیا در این کتاب گنجانده شده است. این شعرها در قالب‌های مختلف شعری هستند.

سراجی به روند انتخاب این شعرها اشاره و تصریح کرد: فراخوان عمومی برای ارسال آثار به «جایزه ادبی ایران» سال گذشته اعلام شده بود. این آثار در روند این جایزه و زیر نظر گروه داوری سطح‌بندی و رتبه‌بندی و بهترین آن‌ها انتخاب شدند تا در مجموعه کتاب‌های‌ «برای روزهای مبادا» منتشر شوند. جلد سوم از این مجموعه به شعر اختصاص داده شده است.

وی در ادامه به ارایه توضیحی درباره مقدمه کتاب پرداخت و اظهار داشت: جورکش در این مقدمه این کتاب به رویکرد و جریان جدیدی که در شعر ایجاد شده است، پرداخته و این موضوع را از دیدگاه علمی و آکادمیک بررسی کرده است. همچنین آثار گنجانده شده در این کتاب را بررسی کرده و تحلیل علمی از این شعرها اراده داده است.

در بخشی از مقدمه شاپور جورکش بر این کتاب آمده است: «خوانش شعر نوخيز، شور شنيدن صور زميني، اين‌جايي و امروزين است. صداهايي فردي كه در ذهن شاعر اعتراف‌گونه در خود مي‌كاود، به خود مي‌‌نگرد، در ديگري مي‌بيند و پژواک آن از تو مي‌پيچد و «چهارديوار» زمان-مكان خود را به پرسش مي‌گيرد. ذهن جوان، آن‌گاه كه غريق ضمير نابخويش به جوشش، فوران مي‌گشايد، تكه پاره‌هاي وجود خود را فراهم مي‌آورد، به جستجوي كودكي «دزديده شده» و جواني جوانمرگ شده‌ خود، چاه‌هاي ويل روح قومي‌اش را احضار مي‌كند، پاره‌هاي تنديسي پوكيده را كنار هم مي‌چيند و در پي آن پاره‌ گمگور، با هراس در جامعه، در تن خويش، مي‌نگرد تا آن تككه‌ حذف شده، آن گوشه‌ي پريده، آن اندام مدفون را بازيابي كند.»

مقدمه جورکش با این عبارات به پایان می‌رسد:«شاعران جوان اين مجموعه رنگين‌كماني از عشق مي‌سرايند، از آزادي، تنهايي، جنگ، وصل، از «جرم شيدايي»، از «ذكراباطيل، در عصريخ»، از «عقربه‌ كوک شده روي ديروز» و بيش از همه، از تلاش براي شناخت «ديگري» كه طلسم جامعه‌ ماست... در همين دفتر در دستان شاعراني مثل آريا صديقي، ليلا مشفق، شهرام فروغي‌فر، فرشته ناطقي، محمود طيب، مهدي كوه‌پيما، بهار افسري، نيلوفر خدابخشي، كه نام‌هايي ديگر را مي‌توان برآن افزود، طلايه‌ آن نارنج زرين را مي‌بينيم، كه رنج و لذت جستجويشان براي بيان دراماتيک، بهره‌گيري از پتانسيل واژگان درآفرينش و معماري شعر- زبان و تلاش براي ايجاد آن تعادل لغزان بين محتوا و فرم، درحال شكل‌گيري است.»

مجموعه شعر «برای روزهای مبادا ۳» از مجموعه «این روشنای نزدیک» با مقدمه شاپور جورکش توسط انتشارات سخن‌گستر منتشر شده و در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط