چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
غزه در حصار؛ قدمي براي نسل‌كشي

چاپ نخست كتاب «غزه در حصار» تهيه شده توسط مركز مطالعات و رايزني‌هاي زيتونه ـ بيروت، با ترجمه احمد كريميان از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد. اين اثر، ضمن ارايه گزارشي از اوضاع غزه در ايام محاصره، دورنمايي از مصائب و محنت‌هاي دشوار مردم قهرمان و مقاوم غزه در آن زمان را بيان مي‌كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فلسطينيان، دومين ملت جهانند كه در طول تاريخ با برنامه‌اي تدوين شده، مورد نسل‌كشي نيروهاي اشغالگر واقع شده‌اند.
 
نخستين مورد، سرخ‌پوستان بومي قاره آمريكا بودند كه منابع تاريخي، شمار آنان را در آغاز سده شانزدهم ميلادي، حدود 112 ميليون نفر ذكر كرده‌اند؛ اما در آغاز قرن بيستم، تعداد آنها حتي به بيش از 250 هزار نفر نيز نمي‌رسيد؛ يعني مهاجران اروپايي و به ويژه انگليسي، طي چهار قرن توانستند با اقدامات ضد بشري خويش، حدود 400 ملت، قبيله و طايفه از سرخ‌پوستان آمريكايي آن روزگار را نابود سازند و براي نخستين‌بار در تاريخ، ملتي را جايگزين ملتي ديگر كنند و فرهنگي را نابود و فرهنگ ديگري را جانشين آن سازند.

اما صهيونيست‌ها طي نزديك به يك قرن ـ‌كه از صدور اعلاميه بالفور و تعهد دولت استعماري انگليس در حمايت از آرمان صهيونيستم، براي تشكيل دولت يهود در فلسطين مي‌گذرد‌ـ شيوه‌هاي متنوع و هولناكي از ارعاب، ترور، كشتار و نسل‌كشي در اراضي فلسطين، به اجرا گذاردند تا بتوانند با برهم زدن تركيب جمعيت اين سرزمين و كوچاندن اجباري بوميان اصيل منطقه؛ يعني فلسطينيان به كشورهاي همسايه، بافت بشري و فرهنگي فلسطين را به نفع خويش تغيير داده، زمينه را براي گام‌هاي بعدي در دستيابي به اسرائيل بزرگ فراهم آورند.

سياست نسل‌كشي صهيونيستي، به لحاظ اعمال قساوت و بي‌رحمي و ارتكاب جنايت و تبهكاري، تفاوتي با نسل‌كشي اروپاييان در آمريكا ندارد و بلكه در بسياري از جهات، سبعانه‌تر از مورد نخست است. اما اختلاف كمي ميزان قربانيان اين دو جنايت، صرفا ناشي از تغييرات اوضاع بين‌الملل و تفاوت شرايط زماني، اقليمي و جمعيتي دو حادثه است.

محاصره يك و نيم ميليون انسان محروم، در زندان بزرگي به نام غزه، و كشتار 22 روزه رژيم صهيونيستي در اين باريكه، و سكوت معنادار مجامع بين‌الملل و مدعيان دفاع از حقوق بشر، داغ ننگ تازه‌اي بر چهره دولت‌هاي استعماري غرب نهاد.

بسياري از بيماران، به دليل فقدان دارو و عدم امكانات درماني و يا ممنوعيت خروج از غزه، جان خود را از دست دادند، از شيرخشك نوزدان تا نان و غذا و سوخت و برق و آب آشاميدني سالم و... در غزه ناياب شد و بخش‌هاي حمل و نقل، كشاورزي، صنعت، فرهنگ، بهداشت و درمان، تعطيل شد و... گرچه شرح فاجعه انساني غزه را قلم بر نمي‌تابد، در اين گزارش، در حد امكان، دورنمايي از مصائب و محنت‌هاي دشوار مردم قهرمان و مقاوم غزه در زمان محاصره، ارائه شده است.

در مقدمه كتاب حاضر ، ريشه‌هاي سياسي محاصره و جنگ نابرابر غزه به اجمال بررسي شده است.

چاپ نخست كتاب «غزه در حصار» در شمارگان 2000 نسخه، 148 صفحه و بهاي 26000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط